Етанолът обаче може да се ползва само в специално пригодени автомобили, монтажът струва поне 700 евро

Със задържането на високите нива на цените на горивата в Западна Европа все по-често се появяват алтернативни решения за задвижване на автомобилите.

През последните няколко години във Франция например има все повече и повече преобразувани превозни средства на етанол. Това е алкохолно гориво, което се състои от 85 процента биоетанол и само 15% бензин. То е особено популярно в Бразилия и Южна Америка.

Потреблението на това гориво

счупи нов рекорд миналата година във Франция с продадени 895 милиона литра,

или 6,5% пазарен дял. Цената на горивото е около 90 цента за литър, което е два пъти по-малко от бензиновите и дизеловите горива.

Освен това по този начин е възможно да се намалят вредните емисии на CO2 с 50%, а на фини частици с цели 90 процента. Автомобилите с биоетанол обаче консумират до 25% повече гориво. Въпреки това

за изминати 13 000 километра се спестяват 592 евро,

сочат данните на Националния съюз на производителите на алкохол. Но миналата година цените на E85 (поради увеличението на цената на газа, което е важно в производството) се повишиха малко, така че търсенето се успокои. Сега цената отново падна, така че се очаква ново увеличение на потреблението.

Във Франция E85 се предлага на почти 40% от бензиностанциите. Тайната на успеха на E85 се крие във факта, че

държавата го облага с много по-ниски данъци от бензина

(шест пъти).

Автопаркът на колите с алкохол нарасна с 23% през 2023 г. до 371 000 автомобила. Миналата година беше счупен нов рекорд в регистрацията на оригинални автомобили Flex-E85 (които не изискват допълнителна адаптация) – продадени са 39 000 коли, от които 96% от пазара се държат от Ford.

Ford Kuga E85, работещ с биоетанол, е един от най-търсените модели в Европа.
Ford Kuga E85, работещ с биоетанол, е един от най-търсените модели в Европа.

Етанолът се произвежда от царевица, захарна тръстика и захарно цвекло и е доста агресивен и в толкова големи смеси не можете да го използвате в нормалните бензинови и дизелови коли. Това гориво е предназначено само за специално пригодени автомобили.

Много французи преустройват превозните си средства, като купуват специален комплект или направо нови автомобили, които са адаптирани да използват това гориво.

За да може двигателят на една “нормална” кола да приеме това алкохолно гориво, той трябва да бъде препрограмиран с помощта на специфична кутия. Всъщност биоетанолът е по-малко “мощен” от конвенционалния бензин. Следователно бензиновият двигател

трябва да инжектира повече в цилиндрите,

за да се получи същата експлозия.

Монтажът на специалната кутия трябва да се извърши в сертифициран сервиз и услугата във Франция струва между 700 и 1600 евро за закупуване на кутията и нейното инсталиране, в зависимост от двигателя и марката на автомобила.

Това е кутията за преобразуване на биоетанол, която трябва да се постави в специализиран сервиз.
Това е кутията за преобразуване на биоетанол, която трябва да се постави в специализиран сервиз.

За използването на Е85 за гориво се изисква промяна на горивната система, от гледна точка на по-голямото количество гориво, което се налага да се използва.

В зависимост от размера на турбината тази промяна може да обхваща подобряване на инжекторите и горивната помпа.

Етанолът има някои определени предимства пред класическите горива. При него

изгарянето е по-пълно и отпадните газове са много по-малко

Така се решава проблемът с вредните емисии в околната среда. Наред с това, етанолът е висококалоричен, горивото в което влиза, има по-високо октаново число.

От особена важност е фактът, че енергията, притежавана в определено количество етанол, е повече от тази, потребна, за да се произведе това количество. Така се създава възможност за подобряване на целия енергиен баланс на планетата.

Най-голям опит с производството на биогориво има Бразилия. Там етанол за гориво се произвежда още през 80-те години на миналия век. Над 80% от продаваните в Бразилия нови автомобили  са с етанол.