Промените в търсачката стимулират фейкове от социалните мрежи за сметка на медиите. И това не е най-лошото, идва изкуственият интелект

Интернет вече няма да бъде същият!

Това заключение направи Би Би Си, когато преди месец световният гигант “Гугъл” промени из основи алгоритъма на търсачката си. Месец по-късно много от експертите са сигурни - “Гугъл” опитва да строши интернета и насърчава фалшивите новини и конспирациите.

Всъщност промените в алгоритъма на търсачката на “Гугъл”, които почнаха да удрят създателите на оригинално съдържание за сметка на промотирането на форуми с непроверена информация, започнаха още в края на миналата година.

“Направо ни унищожиха с тези промени. Изненадващо изведнъж думите, които вкарваха читатели при нас, започнаха да ги пращат на сайтовете на големите лайфстайл списания например, които със сигурност не тестват продуктите, които препоръчват. И статиите им са пълни с грешки”, разказва за ефекта от промените на “Гугъл” Жизел Наваро. Тя е малък независим издател, чийто основен сайт е HouseFresh.com. Като основното предимство на сайта е, че прави сравнителни тестове на домакински уреди - като пречистватели на въздуха например.

Вторият удар обаче дойде през пролетта на тази година. Тогава бе пусната нова промяна на алгоритъма, която вече толерира не само статии от по-големи издатели, но дава предимство на форумите и фейсбук групите. Защото според “Гугъл” било важно да се дава думата на потребителите и тяхното мнение.

“Гугъл” създаде продукт, който работи вместо вас”, твърди обаче главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай. Според компанията промените в алгоритъма на търсачката са само началото. Тепърва “Гугъл” започва да променя дори начина, по който потребителите виждат резултата от търсенето си. Ако досега те получаваха линкове към статии, които отговарят на въпросите им, скоро ще виждат текст, написан от изкуствен интелект. Продуктът, който “Гугъл” нарекоха AI Overviews, вече работи в САЩ.

И ако според “Гугъл” с техния нов продукт навлизаме в една интересна и чисто нова ера за интернета, то според издателите технологичният гигант е предприел “изтребване” на създателите на съдържание.

Допълнително “Гугъл” избива и един цял сектор в интернет бизнеса - SEO оптимизаторите. Тези специалисти се появиха, след като резултатите от търсачките станаха жизненоважни за всеки един бизнес в онлайн и офлайн света. Като досега “Гугъл” дори захранваше тези експерти с полезни трикове, за да помагат на клиентите си да излизат по-напред в търсачката. Оказа се обаче, че оптимизацията за търсачки може да бъде манипулирана. Достатъчно е само съдържанието, което създаваш, да е написано така, че да удоволетворява алгоритмите на “Гугъл”, а не нуждите на читателите, които би трябвало да се възползват. И неслучайно обикновено първите 10 позиции при каквото и да било търсене са всъщност търговски реклами, които не вършат никаква работа.

И уж сегашните промени в търсачката на “Гугъл” започнаха като опит да бъде решен този проблем. Като според самия “Гугъл” ъпдейтите, особено онзи от 2022 г., наречен Helpful Content Update, са довели до подобряване на качеството на резултатите с 45%.

Оказа се, че ъпдейтите имат и тъмна страна. Данните от аналитичния инструмент например показват, че издание като “Ню Йорк Мегъзин” е загубило 32% от трафика си през търсачките в последните 6 месеца. GQ.com се е свил с 26%, а загубата при “Ърбън дикшънъри” (най-популярния сайт за жаргона на английския език) е 18 милиона прегледи на страници. Сайтът на Опра Уинфри OprahDaily.com пък се е свил с 58%, отново заради спад на влизанията от търсачките.

И на фона на буквалното изличаване на новинарските сайтове промените в алгоритъма на “Гугъл” са довели до истински бум на платформата Reddit. Това е социална мрежа, в която потребителите споделят новини и участват в дискусии.

Пак според данните на Semrush трафикът към Reddit от “Гугъл” се е увеличил със 126%. Като резултатът има и финансово изражение - печалбата за последното тримесечие на Reddit е скочила с 48 на сто до 243 милиона долара. Такъв скок на трафика се случва за първи път в историята на интернет, категорична е Лили Рай, вицепрезидент на компанията за SEO “Амсайв”. “Каквото и да търсите - готварски рецепти, видео, градинарство, игри, мода, съдържание за възрастни, всичко е само Reddit”, описва тя ефекта от промените в алгоритъма на “Гугъл”.

Като подобни скокове в трафика се отчитат и за другите социални мрежи - Quora, Instagram, LinkedIn и Wikipedia. Твърдението на “Гугъл” е, че те всъщност следват желанията на хората.

“Забелязахме, че хората често искат да се научат от опита на другите, и заради това следим стотици форуми и общности в уеба. Споразумението ни с Reddit не включва ранкиране на тяхното съдържание по-високо при търсене”, категоричен е говорител на “Гугъл” пред Би Би Си.

“Гугъл” просто поведе война срещу медиите”, обяснява обаче Лили Рей. Според нея компанията умишлено е променила алгоритъма си така, че да изтрие от интернет малките издатели и блогърите. Два от стълбовете, на които се крепеше истинската информация в интернет.

А все още не е влязла в широка употреба новата търсеща машина, базирана на изкуствен интелект. Твърденията на гиганта са, че AI Overviews ще носи всъщност повече четения на сайтовете с добро съдържание. Очакванията обаче са, че всъщност повечето потребители ще се ограничат до изчитане на отговора, който дава изкуственият интелект. Това е успял да докаже пътешественикът Дейвид Лайтер, чийто сайт е бил в първите линкове на “Гугъл” допреди вкарването на изкуствения интелект. Сега търсачката просто му дава смляна цялата информация за конкретна забележителност.

“Гугъл” всъщност замести моята статия с огромно поле на AI Overview с текст, в който на всичкото отгоре почти цялата информация е грешна”, разказва Лайтер. А линковете към сайтовете, от които се черпи информация, са откриваеми само ако потребителят кликне на мъничка стрелка в дъното на текста. Според Лайтер тази новост от “Гугъл” е изличила 95% от трафика към сайта му.