• Още от началото на летния сезон започна чакането по летищата и в машините
  • Данните на летището в София показват, че най-чести закъснения има от 5 държави

Петък, 21 юни - на пистата на летище София повече от два часа стои самолет на “Луфтханза”, чиято дестинация е Мюнхен. Пътниците са изнервени, започват емоционални призиви към екипажа да бъдат свалени. Обяснението е, че има опасни бури и се изчаква разрешение за излитане. То така и не идва. Малко преди полунощ пасажерите все пак получават обратно багажа и търсят следващи полети.

А за обратния полет още на път за София, пътниците научават, че

разписанието е променено -

неясно с колко време

Различните сайтове за следене на въздушния трафик дават средно закъснение от близо 2 часа. Вместо да излети в 21 часа, самолетът тръгва около 20 минути преди полунощ, като голяма част от закъснението пътниците изкарват на борда. Финално успява да кацне в София в 1 часа и 22 минути през нощта. По това време с още по-голямо закъснение пристига и полетът на “Луфтханза” от Франкфурт. А в чакалнята на летище София цяла нощ е стълпотворение, закъсняват полетите и от Великобритания, Италия и от други дестинации. Има дори отменени.

В същия този петък таблото за излитащите самолети на летището във Виена е пълно с информация за закъсняващи полети. Сред тях и софийският, обявен за 19,15 часа, но тръгването става в 21,40 часа.

Има обаче и по-зле - пътуващите за Палма де Майорка, които трябва да излетят в 8,10 сутринта, в 21,30 часа все още са на летището.

Неделя, 23 юни - летище “Хийтроу” в Лондон. Пътниците на “Бритиш еъруейз” за София са допуснати в самолета, но в него престояват час и половина. Пилотът съобщава, че заради гръмотевични бури полетите към Европа временно са прекъснати, след което поетапно ще пускат самолетите, но заради струпване на машини на пистата ръководителите на полети не могат да ги навигират.

Всъщност в авиоиндустрията от близо две години се случва перфектната буря - не достигат пилоти и самолети, което превръща пътуването по въздух в мрачно изживяване, коментират експерти.

Според информация на летището в София от началото на юни най-много забавяния на полетите има от 5 европейски държави, а

най-често закъсненията

са с 30 минути

(Виж инфографиката)

От туристически агенции, които продават билети, обясняват, че към края на юни има забавяния на полети, но положението не е драматично, особени при редовни линии.

А от “Луфтханза” предупредили, че заради засилените мерки за сигурност във връзка с европейското първенство по футбол в Германия са възможни закъснения.

Няма да се повтори кошмарът от миналото лято, но 100% ще има забавяния и чакане по летищата. Така коментира ситуацията Тодор Иванджиков - председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия. Според него причината е най-вече в недостига на самолети. Авиокомпаниите вдигат дори стари машини, които са щели да предадат за скрап.

Недостигът на екипажи се преодолявал, въпреки че още се чувствал. Но вече имало много млади, които искали да летят, но няма време да бъдат обучени. У нас недостигът се запълвал с украински пилоти. Постепенно се решавал и проблемът с наземния персонал по летищата.

От Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) съобщиха, че до юни са постъпили 451 жалби, голяма част за закъснения на полети. Най-много са дошли през април, като за периода

до юни се открояват

предимно три авиокомпании

Според ГВА причините за закъсненията на полетите са свързани както с авиокомпаниите, така и с летищата и други условия. 

При превозвачите един от основните проблеми е недостигът на екипажи, особено от началото на активния сезон. Тогава невинаги успяват да се справят навреме с наемането и обучението на нови хора.

Още от миналата година авиокомпаниите се борят с проблем с оборудването на някои от двигателите.  Непредвидените технически неизправности също допринасят за закъснения и отлагане на полети.

Летищните оператори също играят роля в закъсненията, като нарастващият брой пътници и полети води до претоварване на самото летище. Проблеми с въздушното движение и стачките също дават своя принос към закъсненията.

Големият обем от полети натоварва инфраструктурата и системите за управление на въздушния трафик, което

води до допълнителни

закъснения

Заради войната в Украйна част от въздушното пространство в източната част на Европа е затворено и пренасочването на трафика има последствия.

От ГВА допълват, че следят стриктното спазване на разпоредбите на регламента за правата на пътниците. Подготвя се и официално писмо до авиокомпаниите с напомняне за спазване на разпоредбите. Провеждат се срещи с въздушни превозвачи, които са имали проблеми през миналия летен сезон.

А ако ви предстои да пътувате със самолет, класация на AirlineRatings.com може

да послужи за ориентир коя авиокомпания

да се избере за полет

В подреждането са използвани 12 критерия, сред които безопасност, инциденти, отзиви на пътници. За Близкия изток Qatar Airways е най-добрият избор. Korean Air е за Северна Азия, Cathay Pacific Airways е лидер в Югоизточна Азия, а Air New Zealand – в Австралия и Тихия океан. Air France е най-добрият превозвач в Европа, а Turkish Airlines води в Южна Европа. Air Canada е за Северна Америка, а Latam в Южна Америка.

Обезщетенията са от 250 до 600 евро

При закъснение на полет може да се получи обезщетение от 250 до 600 евро в зависимост от дължината и ако той е закъснял с повече от 3 часа. При забавяне с най-малко 5 часа при заминаването авиокомпанията трябва да възстанови стойността на билета. Ако има свързващ полет - да предложи и връщане до летището на заминаване при най-ранна възможност.

От ГВА съветват при сериозно закъснение или отмяна на полет пътниците да се обърнат на първо място към превозвача. Всички авиокомпании са задължени да поддържат на сайта си актуална и леснодостъпна информация с контакти и процедури за подобни случаи.

Ако пътникът не получи отговор в определените от регламента срокове или не е удовлетворен от решението на превозвача, идва ролята на ГВА. Извън общия мейл [email protected] има и специално създаден [email protected], на който пътниците могат да изпращат сигнали, оплаквания или да потърсят съдействие.

Рекорден брой пътници - 4,9 млрд., повече са дори отпреди пандемията

Броят на пътуващите със самолет в световен мащаб се очаква да достигне исторически нива - 4,7 млрд. души през тази година в сравнение с 4,5 млрд. преди пандемията през 2019 г., пише Ройтерс.

В края на миналата година Международната асоциация за въздушен транспорт прогнозира 9% ръст на глобалния капацитет на авиокомпаниите тази година. Но това може да се окаже твърде оптимистично, защото доставките на самолети рязко намаляват поради производствени проблеми в Boeing и Airbus. Пътническите превозвачи ще получат 19% по-малко машини тази година, отколкото очакваха.

Заради недостига на нови самолети пазарът за наемане процъфтява. Данните от Cirium Ascend Consultancy показват, че лизинговите ставки за нови Airbus A320-200neo и Boeing 737-8 MAX са достигнали 400 хил. долара на месец - най-високото ниво от средата на 2008 г. Авиокомпаниите

харчат 30 на сто

повече за лизинг,

отколкото преди пандемията. Нарастват и разходите за поддръжка на машини с изтекъл полезен икономически живот.

Оказва се, че и екстремното време обърква графика на въздушния транспорт на някои от най-големите международни летища. Американската Федерална авиационна администрация съобщи, че 63% от закъсненията на полетите са свързани с времето - цифра, която вероятно ще нарасне, тъй като екстремните метеорологични явления стават по-чести и все по-тежки.

Във Филаделфия например гъста мъгла и силни бури през уикенда принудиха служителите на летището да отменят десетки полети в понеделник, а много други закъсняха. Служителите се бориха два дни с метеорологичните условия.

Общо над 150 полета бяха забавени в началото на седмицата, а почти 40 бяха отменени заради продължаващите проблеми. В неделя пък повече от 350 полета до и от града бяха забавени или отменени, съобщи говорител на летището, принуждавайки стотици хора да спят във Филаделфия през нощта.

Според летището “Американ Еърлайнс” са имали най-много полети, засегнати от времето. Няколко пътници разказаха пред Си Ен Би Си, че са чакали на пистата с часове, преди да бъдат изпратени обратно на летището.

В Индия горещините често се оказват пречка

за навременното излитане на самолетите

Като част от мерките за сигурност, когато земята се е нагряла прекалено много, пилотите са длъжни да изчакат скоростта на вятъра да се засили, преди да излетят. По време на високи температури въздухът се разрежда, което се отразява на мощността, необходима за издигането на самолета при излитане.

В едни от най-горещите дни за годината се появи проблем и при влаковете. Единствената жп връзка между Манхатън и Ню Джърси спря да работи за няколко часа. (24часа)