Проектът е на частната жп компания "ТБД товарни превози"

Започват доставки на биомаса за тецовете с уникален влак, като композицията може да достига до 40 вагона, като така дължината заедно с локомотива ще е приблизително 600 метра.

На 28 юни бе осъществен първият курс на компанията "ТБД Товарни превози", която инвестира над 6 000 000 евро в нов подвижен състав. Благодарение на това частният жп оператор ще може да извършва редовни доставки на биомаса от различни доставчици до техните клиенти целогодишно.

Първият жп курс бе реализиран по отсечката от гара Долна Митрополия до гара Голямо село и ТЕЦ "Бобов дол". Товарната композиция бе от 19 вагона, всеки от които натоварен с над 13 тона слама, изцяло добита от български производители.

Най-голямата енергийна централа в Югозападна България -  ТЕЦ "Бобов дол", преди няколко години включи биомаса в своя горивен микс като част от дългосрочна стратегия за премахване на въглищата и постепенно преминаване към нискоемисионни източници на енергия. Експертите на дружеството нееднократно са обяснявали, че изгарянето на биомаса не отделя въглеродни емисии и са отбелязвали, че основно се използва обикновена слама, както и слънчогледови люспи и пелети.

По същия зелен курс са поели и някои други енергийни предприятия на територията на страната, за това според експерти решението на "ТБД Товарни превози" да инвестира в осигуряване на капацитет за осъществяване на жп превози от този тип е икономически целесъобразно и перспективно.

От "ТБД Товарни превози" съобщиха още, че за обезпечаване на поетия ангажимент към няколко енергийни дружества за транспортиране на биомаса, са инвестирали в 3 локомотива и над 140 специализирани вагона, пригодени за товарене на бали и голямотонажни контейнери.

Компанията „ТБД Товарни превози" е със седалище в  Перник и притежава лиценз за жп оператор от 2015 година. Досега компанията непрекъснато разширява обема от доставки, които извършва. Основните клиенти на дружеството са български топлофикации, като до момента извършваните курсове бяха за транспортиране на въглища и кварцов пясък директно от мините до няколко теца в страната, както и до почти всички стъкларски заводи в България и Румъния.