Като започвате работната седмица с плавен график, успявате да съхраните енергия и вдигате производителността

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Работата ви не е от онези, които си имат определен ритъм и рядко се случват извънредни обстоятелства. Вашата все е пълна с предизвикателства, натоварена е и всеки понеделник трябва да я подхващате ударно. Така е и при колегите от целия екип, та денят започва със съвещания, уточняване на тежка програма, спускане на задачи от шефа, разпределянето им.

Не е чудно, че сте от хората, които още в неделя започват да изпитват тревожност какво ги чака през новата седмица. Проучвания показват, че така е със 75% от работещите. Около 60% признават, че мразят понеделниците, защото са им най-стресови.

Една от особеностите на първия работен ден от седмицата не можете да махнете - винаги има известно напрежение заради превключването на режима от лежерен през уикенда към делови.

Но вероятно сте в състояние да се отървете от главната причина всеки понеделник да ви е черен, като го организирате по-щадящо. Особено ако имате право сами да правите график на задачите си.

Тенденцията "мини понеделници" е модна и събира привърженици, защото предписва да не се впускате веднага в трудните задачи, да забавите леко темпото и постепенно да навлезете в работен ритъм. Така давате по-плавен тон на цялата седмица, справяте се по-лесно и по-ефективно с всичките си отговорности.

"Този подход създава положителна нагласа за цялата седмица - уверяват онези, които са го опитали. - Спокойното начало осигурява постоянен приток на енергия, така че да не прегорите до сряда. Освен това намалява и тревожността в неделя вечер."

Блогърката Мариса Джо Мейс, която популяризира тренда за мини понеделници, твърди, че е установила положителна промяна - повишила производителността си. По-внимателно подреденият лек работен режим в началото й позволява да изкара цялата седмица на 100%.

Мини понеделниците не означават отпускане, а намиране на баланс.

"Експерименти като минималните понеделници могат да ни помогнат да пренаредим приоритетите си. Макар че компаниите възприемат по-бавно тези промени, всеки човек може да бъде активен в личен план", коментират от Psychology Today.

Интелигентното управление на времето в някаква степен е във ваши ръце, но не докрай. Ако в компанията или в екипа понеделниците започват с някакъв вид сбирка, на която се разпределят задачи за седмицата, не сте в позиция за "мини".

Тогава опитайте да подскажете на шефа, че е много по-добре въпросното разпределение да се прави още в петък, и то в ранния следобед. С научни изследвания е доказано, че когато човек знае точно какво му предстои, е много по-малко стресиран, дори то да е трудно. Затова специалистите съветват не само в края на седмицата, а всеки ден да отделяте по малко време, за да планирате следващия. (Какво да правите в края на работния ден, за да имате успех на следващия)

Като си подредите плана, по който ще работите, постигате две предимства за личния си комфорт. Макар че ще трябва пак да свършите много неща, вие сте наясно как ще действате, по-спокойни сте и можете по-добре да си починете.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

7 смъртни гряха, с които рискувате кариерата си на корпоративния купон

3 коварни желания, които издават вътрешна неувереност, и как да не саботират успеха ви

5 признания, които няма да чуете от шефа. Ако ги отгатвате, вдигате шанса си за успех

Като се ядосвате на колега, го овластявате. Техники за самоконтрол

Защо е опасно да плащате "данък удовлетворение" в работата и кога да спрете

Как да се оправяте с колега всезнайко

Какво е почтен егоизъм и как води към успех

Научно доказано: Първа точка в дневния график "5 минути усмивка" променя живота

Зони на комфорт, разтягане и дискомфорт - как помагат за успех в работата

Паникьор, непукист, реалист или що е то полезна тревожност и как ви води напред в кариерата

Принцип на Айзенхауер и матрица на Кови или как да класифицирате задачите и да побеждавате

Изяжте жабата - ключов принцип за ефективност и успех в работата