Целият свят се опитва да спре икономическото нашествие на Китай. От 4 юли ЕС вдигна митата за китайските автомобили, подобни мерки се канят да въведат САЩ, Канада, Турция и други държави. Европа обмисля да обложи и покупките под 150 евро на стоки през китайски онлайн магазини.
И докато тази търговска война тепърва започва, Пекин мина през задната врата, за да стигне до европейските потребители, като стана основен спонсор на футбола.
Европейското първенство в Германия вече е към края си. И тези, които са гледали поне един мач, надали са пропуснали да видят натрапчивото присъствие на китайски компании. От 13 международни спонсора тази година 5 са от азиатската държава. Това са компаниите Alipay, Vivo, BYD, Aliexpress и Hisense. Китайската версия на TikTok - Douyin, също спонсорира футбола.
Пекин не рекламира заради китайците, а най-вече заради европейските потребители. Повечето футболни срещи нямат голям брой зрители в азиатската държава заради часовата разлика.
Например на последното европийско първенство преди това в Германия към 60 милиона китайци са гледали финала. Но в същото време европейската публика е близо 450 млн. души. Това обяснява интереса на Китай към големите футболни турнири. Защото европейският пазар е все по-апетитна хапка за компаниите от Изтока.
В същото време големите германски компании липсват на шампионата. Всъщност има две фирми - официалният доставчик на бира Bitburger и веригата Lidl. А “Адидас” присъства като производител на топката на първенството.
“Фолксваген” беше официален партньор за електрическа мобилност на европейското първенство през 2021 г. На турнира в Германия обаче това е китайският BYD. Герд Вос - ръководител на спортните комуникации във “Фолксваген”, обяснява, че въпреки голямата привлекателност на събитието са решили да не правят оферта на УЕФА за удължаване на договора след внимателно обмисляне.
“Това се случи на фона на нашето стартиране на програма за ефективност и намаляване на разходите на всички нива с цел осигуряване на бъдещата жизнеспособност на “Фолксваген”, заяви Вос. Това е показателно как се е променил балансът на силите.
Освен BYD огромна роля има Hisense - производител на уреди и електроника . От него е
осигурена техниката
за видеоповторенията
за ВАР, както и екраните във фен зоните в различните градове. Рекламни постери могат да се видят навсякъде, а лице на компанията е вратарят на националния отбор на Германия Мануел Нойер.
Всъщност Hisense беше първата, който подписа рекламен договор назад във времето за европейските първенства. Тя беше основен спонсор и на Евро 2016, както и на Световното първенство по футбол през 2018 г.
Alipay има договор от ноември 2018 г. Това беше и първият голям ход в Европа от страна на компанията, собственост на Alibaba. Сделката е за 8 години. Компанията се стреми да увеличи услугите си в Европа със сделка, за която плаща 200 млн. евро.
Производителят на мобилни телефони Vivo се присъедини към китайския тим на рекламодателите през октомври 2019 г. Договори два турнира, добавяйки и европейското първенство.
Все пак има надежда за германския бизнес, защото проучване, публикувано през юни преди старта на европейското от университета в Хофенхайм, показа, че “Адидас” е най-известният спонсор - 56% от германците знаят, че подкрепя турнира.
Икономистът Хенинг Фьопел - директор на Центъра за европейска политика, обаче не споделя претенцията германски компании да спонсорират голямото събитие, чийто домакин е Германия. “Пазарите на потребителски стоки до голяма степен са световни, а
европейското
по футбол е
глобално събитие
Глобализацията на икономиката и комерсиализацията на футбола вървят ръка за ръка”, посочва той прид “Дойче веле”.
И обяснява как организаторът взема решение за спонсор. За УЕФА са важни два критерия – кой предлага най-много и кой е интересен от стратегическа гледна точка, казва Фьопел. Ето защо не е изненадващо, че пет глобални спонсора на турнира са от Китай. Те имат най-голям интерес и следователно най-голяма готовност да плащат за такова спонсорство, разяснява икономистът.
Допълва, че спонсорството е инвестиция, която има за цел да осигури стратегическо позициониране, популярност на марката и медийно внимание. Но се оказва, че когато пазаруват или поръчват услуги, само около 12% от хората търсят активно онези марки, които са били спонсори на европейски първенства, показва проучването на университета в Хоенхайм.
А с китайските пари УЕФА очаква
рекордните приходи
от 2,4 млрд. евро
от европейското по футбол. Най-големият дял от парите идва от правата за излъчване - 1,44 млрд. евро. Търговските права ще донесат още 568 млн. евро, а приходите от продажба на билети се оценяват на 300 млн. евро.
Очакванията са, че германската икономика ще има допълнителни приходи от 250 млн. евро само от туризъм.
УЕФА е предвидила бюджет от 645,5 млн. евро, който покрива наем на стадиони, телевизионна продукция, доброволци, транспорт и сигурност. Наградният фонд също е рекорден - 331 милиона евро, като за 20 години се е удвоил.
От 13
основни
спонсора на
европейското
5 са от
азиатската
държава