Д-р Пламен Русев изпрати "поредно, но последно писмо" до премиера Главчев, недоволен, че правителството ще плати само наема от 350 000 лева за НДК
Едно “поредно, но последно писмо” до служебния премиер Димитър Главчев, пуснато от д-р Пламен Русев като спонсорирана публикация във фейсбук, освети тежък спор за 4,7 милиона лева.
Според автора, който сам представя себе си като български инвеститор, предприемач и филантроп със световен отпечатък, правителството на Николай Денков и Мария Габриел взема две решения - на 31 януари и на 22 февруари 2024 г., държавата да плати въпросната сума за събитието Webit през октомври в София. Служебният кабинет най-вероятно е напът да откаже парите и това провокира гнева на д-р Русев.
Той завършва своята спонсорирана във фейсбук кореспонденция с Димитър Главчев с предупреждение, че България изпуска шанса да се представи пред инвеститори, които биха преместили тук високотехнологичен бизнес.
Webit е частна инициатива и лична кауза на д-р Пламен Русев, който оглавява и едноименна фондация. На сайта на Българска стопанска камара тя е описана като глобална платформа, в която едни от най-изявените световни лидери формиратдигиталното бъдеще и споделят знания и своите визии.
Webit като събитие е създадено в България, но в последните години се провежда в Турция, Сингапур, САЩ, ОАЕ и Индия.
Ето как д-р Русев,
собственик или съдружник в над 11 компании, повече от които регистрирани с дейност маркетинг, ПР
и реклама и един от създателите на сдружение “Ендевър България” за привличане на инвестиции за различни бизнес проекти, вижда ситуацията с милионите, които очаква държавата да плати за есенното събитие в НДК.
След преговори, за да приемем да проведем европейското издание на Webit в България тази година, Webit спря международен търг за страна домакин и дори се отказа от стандартната си лицензионна такса.
Целта на Министерския съвет беше създаването и развитието на “Бранд България”, а Webit прие ролята на основен двигател и пое ангажимент да привлече стотици медии, представители на правителства от Европа и света и големи инвеститори в България, припомня Русев на Главчев.
Надявам се това поредно и последно писмо до Вас да доведе до активизиране на администрацията, за да се изпълни цитираното решение на Министерския съвет. Напомням ви, че Webit вече 17 години прави позитивна реклама на страната ни и беше брандът, заради който преди няколко месеца на най-знаковата фасадата на Тайм Скуеър в Ню Йорк името България гордо беше изписано като трибют от Nasdaq към Webit и дипломатическата ни мисия в града гордо го обяви на сайта си, завършва бизнесменът.
Всъщност неговото писмо е втори етап от публичния дебат за тези 4,7 милиона лева. През април-май, когато вече действаше служебното правителство и държавата се готвеше за поредни избори, медии огласиха решението на министрите на Николай Денков и започна спор за какво точно са предназначени тези средства.
“24 часа” тогава отправи въпроси към д-р Пламен Русев за Webit, за мащаба и разходите на събитието, на които той отговори детайлно. До публикация не се стигна, тъй като темата заглъхна в публичното пространство.
Според осведомени източници служебното правителство сега планира да се въздържи от пълното партньорство с фондацията на Пламен Русев и да плати само 350 хил. лв. наем за НДК, където трябва да се проведе Webit.
“Бранд България” е инициатива на вицепремиера Мария Габриел,
която трябваше ротационно да наследи академик Николай Денков на премиерския пост. Идеята на бившия еврокомисар бе държавата да подкрепи 3 или 4 събития в сферата на икономика, образование, здравеопазване, туризъм и дори е бил осигурен бюджет за тях.
Едно от тези събития е точно Webit. През 2018 г. фондацията на д-р Русев представя и финансира в партньорство с просветното и спортното министерство проекта WebitX.
Според сайта на БСК 5000 отличници на възраст между 16 и 23 години са имали възможност за “близък контакт” с едни от най-големите съвременни технологични компании.
За предстоящото октомврийско събитие партньорството на държавата е включвало от бюджетите на 3 министерства да се пренасочат средства. Образователното да даде 1,6 млн. лв., това на икономиката - 1,7 млн. лв., а на иновациите и растежа - 1,4 млн. лв.
Срещу тези суми всяко министерство сключвало договор за наем на щанд на изложението, което е част от Webit. Като цената е била по 350 хил. лв. за щанд от 500 кв. м, а плащането е извън наема на НДК и не се включва изграждането на щанда. А на тези щандове министерствата щели да провеждат срещи с потенциални инвеститори.
Допълнително МОН и МИР е трябвало да си закупят и билети за събитието - 2000 образователното и 2500 на иновациите.
Цената била по 500 лв. на билет
Допълнително министерството на иновациите е било ангажирано да предостави за събитието видеотехника, екрани, пиротехника и дивани. Като общата стойност на този ангажимент е била 700 хил. лв., а всяка от дейностите била над 100 хил. лв., което налагало да се проведат обществени поръчки.
Според служители, с които “24 часа” разговаря, обаче от Webit не са им дали технически данни, за да започнат да провеждат търговете.
Все пак служебното правителство обещава да поеме наема в НДК, за да се проведе събитието, което видимо е провокирало д-р Пламер Русев за неговата гневна публична реакция.
Партньорството от страна на държавата е била основната причина събитието да се провежда в София тази година, заявява през пролетта бизнесменът в интервюто за “24 часа”. Тогава той е убеден, че през октомври Webit ще привлече 15 000 души от над 120 държави в София.
Защо е толкова скъп подобен проект, пита “24 часа” и ето финансовата рамка според Пламен Русев
Първо трябва да се инвестира в реклама на събитието в цял свят, после тази реклама да сработи и да убеди посетители от 120-150 държави да си купят билети за самолет, да си резервират стаи в хотели в София и да кацнат в столицата ни. После да се осигури логистична помощ, 500 лектори за над 7 различни сцени на Webit, което означава хонорари на някои от тях. Според думите на д-р Русев сумите понякога надминават 300 000 лева - 500 000 лева. На тези лектори трябва да им се осигурят самолетни билети, а само бизнес класа от Америка струвала между 10 000 и 15 000 левав, без да се мисли дори за първа класа. Парите са нужни за хотели, координиция на 500-1000 служители и подизпълните на проекта - сцени, строежи, палатки, охрана, кетъринг, транспорт и логистика. Имало проектни мениджъри, лични асистенти на ВИП гости, доброволци и много други.
Освен това финансовата рамка включвала хранене, артистични изпълнители и културна програма, ВИП вечери, над 100 паралелни събития на наши партньори, цялата “Витошка”, която се превръща в зона за контакти, нови приятелства, партньорства и успешни сделки и координиране на всички заведения по нея.
Очевидно обаче с отказа на държавата да подкрепи частната инициатива на д-р Русев мащабите на събитието няма да са толкова амбициозни.
Пред “24 часа” през май той напомня, че Webit през годините винаги е работил за интересите на България и заради него София е наречена “дигитална столица” от редица световни медии. Политическият ни елит от Бойко Борисов през Румен Радев до Кирил Петков пък лично е присъствал на предишни издания.