Като не сте си починали, връхлита следотпускарски синдром - риск от грешки, понеже сте излезли от ритъм
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
В края на първия работен ден след лятната отпуска се чувствате като пребити. Що ли я вземахте тази една седмица, а не си седяхте на работа.
Ами наистина трябваше така да постъпите, защото според научни изследвания кратката отпуска е безполезна и даже по-опасна от никаква. За седмица служителят не си е отпочинал, а е излязъл от ритъм. И сваля продуктивността си за цели 3 дни, дори за седмица.
Поради тази причина в много компании не се толерират кратките отпуски, а правилото е, че служителите си взимат две или три седмици през лятото. Ако дейността позволява, целите екипи излизат в отпуска заедно.
Добрите мениджъри организират по такъв начин работата, но и вашият да не е от тях, вие никога не разделяйте полагащите ви се през годината почивни дни на много, но малки ваканции, ако не ви се налага по някакви специални причини.
Освен че не успявате да се разтоварите и да възстановите силите си, правите и лошо впечатление. Шефът няма право да ви откаже, разписва молба ви за пореден път, но си мисли "Този/тази непрекъснато е в отпуска".
Може би така си мислят и колегите ви, сред които трябва да се разпределят отговорностите ви. Вредите и на кариерата си, и на отношенията си, и на здравето си.
Двете седмици се смятат за добър срок, защото пак според научни изследвания са необходими 8-11 за сваляне на стреса и начало на презареждането ("Войната за отпуската" трябва да завърши с поне 10 работни дни).
През ваканцията трябва да изключите от мисли за работа ("Няма връзка с този номер" - отпуската отпуска, ако дава непознати усещания).
След това ви трябва поне ден луфт между връщането вкъщи и тръгването на работа.
В интерес на истината, т.нар. следотпускарски синдром (СОС) връхлита и когато човек добре си е починал. Но тогава той успява да се справи по-бързо.
Специалистите казват, че след ваканция служителите най-много застрашават кариерата си.
Едната причина е, че наистина са непродуктивни, защото са излезли от ритъм.
Втората е, че макар да са си починали, са леко раздразнителни. Все пак, колкото и да си обичат работата, тя не е най-върховното удоволствие в живота им. А това най-много си личи непосредствено сред завръщането.
Третата причина обикновено са другите. Колегата, които ви е замествал, е сътворил маса неразбории и трябва да ги оправяте. Докато ви е нямало, са се натрупали задачи, които ви заливат като пълноводна река. Шефът едва е дочакал да си дойдете, за да ви възложи нещо ново и трудно. Или да ви струпа задълженията на двама-трима колеги, които тепърва излизат в отпуска. Ако опитате да възразите,
началникът казва "Ама ти нали си почина".
Всичко това трябва да го поемете внимателно, без да се издъните. Отчитайте, че няколко дни ще бъдете леко разконцентрирани и проверявайте най-важното, дори да е рутинно и по друго време никога да не грешите в него.
Дори да сте ентусиазирани след почивката, не си самовъзлагайте веднага амбициозни и сложни проекти. Изчакайте адаптацията и едва тогава ги започнете.
А колко трае този период на следотпускарски синдром вие най-добре си знаете, защото познавате себе си.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Как да не позволявате заядлив колега да ви вбеси
Сигурен път към (не)успех - умният знае кога да се откаже, глупавият безкрайно се инати
10 изречения, които са музика за ушите на шефа
Работата да ви носи щастие? Малко вероятно. Търсете смисъл и ще имате успех
Колко е важна дължината на полата и на вратовръзката за добро първо впечатление
Като проповедник, прокурор, политик или учен мислите и кое води напред в работата
Шокът след 10-20 години да видите, че сте си сбъркали професията
Техники да си искате повишение без страх от отхвърляне
Синдромът на измамника - коварен вирус, който най заразява интелигентните
Едно разхвърляно бюро - големи пречки пред успеха в кариерата
Когато шефът представя вашите идеи като свои