У нас засега такива возила са само за демонстрация, тепърва ще изграждаме инфраструктура за зареждане

Докато в България водородните автобуси са все още във фазата на експеримент, във Виена от средата на 2025 г. електрическите автобуси по линии 2А и 3А във Виена ще бъдат заменени от нови водородни електрически автобуси.

След общоевропейски търг транспортното предприятие “Виенски линии” инвестира в десет нови микробуса на италианския производител Rampini. Тези автобуси ще се захранват както с водород, така и с електричество и са първите микробуси с тази технология.

Автобусите Rampini Hydron се задвижват от електромотор с мощност 230 kW, който черпи енергия от 170 kWh батерия.

При тези микробуси се използва т.нар.

зелен водород, който се получава от електролиза на вода,

като се използва възобновяема енергия.

Водородният автобус на горивна клетка работи с електромотор. Необходимата електроенергия идва от водорода, който в т.нар. горивна клетка на борда на автобуса генерира електроенергия чрез електрохимична реакция между подавания от резервоара водород и кислорода от въздуха. Тази енергия захранва мотора.

Отпадъчният продукт от тази електрохимична реакция е вода, т.е. енергийният цикъл следва естествения кръговрат на водата.

Автобусът може да се използва цял ден без презареждане благодарение на технологията за удължаване на пробега. Това означава, че инфраструктура за зареждане в центъра на града вече не е необходима.

Микробусите са с дължина 8 м, ширина 2,2 м и височина 3,25 м. Общият брой места е 42, като в салона има 13 седящи места, 28 места за правостоящи и 1 комбинирана седалка.

За покупката и поддръжката на новите автобуси Виена инвестира съвместно с австрийското Министерство на околната среда и Европейския съюз около 12 милиона евро.

Тези автобуси правят Виена европейски лидер в декарбонизацията на обществения транспорт. Необходимият зелен водород

се произвежда директно във Виена

В България само преди месец приключи тестовата обиколка из три града на подобен водороден автобус. Той бе пуснат по улиците на София, Пазарджик и Стара Загора и немалко хора успяха да се повозят на него в рамките на инициативата “Дни на водородната електромобилност в България”, чийто организатор е Българската асоциация за водород, горивни клетки и съхранение на енергия (BGH2A), с финансовата подкрепа на Съвместно предприятие “Чист водород” и по проектите JIVE 1 и 2, чиято цел е

да снабдят градовете у нас с 300 нови автобуса с горивни клетки.

Демонстрационният водороден електрически автобус бе Toyota Caetano, а първата водородна електрическа кола в България, която участваше в демонстрацията - Hyundai NEXO.

Организаторите на събитието подчертаха, че автобусът не отделя никакви емисии, като зареждането му отнема 9 минути. Пробегът на напълно зареден автобус достига 400 км. Превозното средство използва 60-киловатова горивна клетка, 180 кВт двигател и 44 кВтч батерия.

Водородният автомобил пък предлага 600 км пробег при 6 минути зареждане. Превозното средство е оборудвано с 95 квт горивна клетка, 120 квт двигател и 1,56 квтч литиево-йонен акумулатор.

“Знаете, че “Булгартрансгаз”

работи по проект за създаване на преносна инфраструктура за водород

от Гърция към България, като този проект в бъдеще ще бъде разширен, включвайки и Румъния. Този проект ще бъде финансиран от различните финансови инструменти от Европейската комисия. Работим и за пилотен проект, който да бъде реализиран в рамките на подземното газово хранилище “Чирен” за използване на зелен водород за собствени нужди”, каза служебният енергиен министър Владимир Малинов при първата демонстрация в столицата.

А заместник-кметът по транспорт на Столичната община Илиян Павлов посочи, че София ще се превърне в първия град на Балканите, в който гражданите ще могат да се възползват от водородната технология.

“Миналата седмица обявихме инвестиционна програма за 1 милиард лева за нови 500 превозни средства”, припомни Павлов и обяви, че новите тролейбуси например ще използват нов вид технология, която е хибридна, така че

ще могат да се зареждат, докато пътуват

от инфраструктурата на тролейбусната мрежа.

Ръководителят на представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова изтъкна подкрепата на институцията за изграждането на първата водородна станция към центъра за компетентност “Хитмобил”, както и изграждането на водородна долина в Стара Загора, финансирана с 8 млн. евро по Програма “Наука и иновации и дигитализация за интелигентна трансформация 2021–2027 г.”.

Демонстрационният електробус на водород мина през градовете София, Пазарджик и Стара Загора.
Демонстрационният електробус на водород мина през градовете София, Пазарджик и Стара Загора.