Хибриди са, но основният двигател не е бензиновият

Нов вид хибриди се очаква да привлече клиенти по целия свят в следващите месеци.

Електрическите превозни средства с удължен пробег (EREV) преодоляват разликата между плъгин хибридите и чисто електрическите автомобили. Те се движат само с електричество, но за разлика от чисто електрическите коли, имат и генератор на борда, който презарежда батерията, когато е изтощена. Това елиминира безпокойството при хората за малък пробег и закъсване насред пътя с изтощена батерия, защото автомобилът работи, докато е зареден с бензин, а пробегът е огромен.

Характерното за този нов вид хибриди е, че  

никога не се задвижват директно от бензиновия двигател както другите хибриди,

а винаги от електрическия мотор. Това осигурява много нисък разход на гориво и най-вече предимства на емисиите в сравнение с plug-in хибридното електрическо превозно средство (PHEV).

В последните месеци Китай налага този нов енергиен модел, докато Европа внимателно го проучва. Той може да представлява нова стъпка към дългия и оказал се нелек и дори мъчителен преход към 100% електрическата кола.

Модерният 6-местен кросоувър Li L9 може да измине над 1300 км.
Модерният 6-местен кросоувър Li L9 може да измине над 1300 км.

Интересното е, че в началото на века точно такива автомобили бяха относително широко разпространени, защото нямахме днешните технологии за батерии - те бяха много по-скромни.

Спомняте ли си дуото Chevrolet Volt и Opel Ampera? Също така и BMW i3 REX или Fisker Karma, който заради поредния фалит на компанията сега се превърна в Karma Revero.

Съвсем наскоро Mazda също стигна до тази технология. Моделът MX-30 e-Skyactiv R-EV беше пуснат в началото на 2023 г. и е оборудван с 830-кубиков роторен двигател, който поддържа батерията добре заредена, докато има бензин в резервоара. И други модели са в процес на разработка, независимо дали при автомобилни гиганти като Ford или Stellantis, или по-малки компании.

Батериите на EREV имат два пъти по-голям капацитет

от плъгин хибридните модели, но също и половината от капацитета на настоящите електрически автомобили. Двигателят с вътрешно горене увеличава автономността, като задвижва генератор, който произвежда електричество за захранване на батерията и придвижване на автомобила.

Производителите, изглежда, са все по-убедени,  че именно тези хибриди могат да служат за преход към чисто електрическите коли, защото “се движат като електрически автомобили, а не като бензинови”. EREV са електрически автомобили, въпреки че батерията е по-малка.

Освен това Европа въведе мита от Китай на чисто електрическите коли, а не на хибридите. Затова и понастоящем EREV моделите са китайски специалитет, където те заемат все по-голям пазарен дял. През 2023 г. EREV моделите съставляват една четвърт от плъгин хибридните автомобили в страната,

което е увеличение от над 10% на пазарния дял само за две години

според данни на IEA (Международната енергийна агенция).

Основният специалист в сектора е Li Auto, производител на SUV от висок клас, който е продал 106 200 автомобила EREV само през първите четири месеца на тази година. Кросоувърът L9 например

е оборудван с 52,3 kWh батерия, достатъчна за максимум 240 км автономност,

и разширител, който е под формата на 1,5-литров бензинов двигател. С двата мотора този 6-местен автомобил е способен общо да преодолее 1323 км, без да се презарежда. Но Li Auto не е сам и марки като Avatr, Neta или Voyah скоро също пуснаха EREV модели, докато Xiaomi също подготвя опция EREV за следващия си SUV.

Засега европейските производители остават съсредоточени върху плъгин хибридните технологии, но биха могли бързо да се обърнат, ако Европа приеме тези превозни средства, по-специално като разчитат на партньорства с китайските си събратя - Volkswagen и Xpeng, Audi и SAIC или Stellantis и Leapmotor, чийто C10 SUV се очаква скоро на европейския пазар. Stellantis също разработва EREV версия на електрическия пикап Ram. Модификация, която ще се предлага в САЩ с V6 бензинов двигател и 92 kWh батерия.

Основното предимство на EREV хибридите е техният голям пробег. Китайският модел BYD Han DM-i може да измине до 242 км в електрически режим и още 1158 км с помощта на удължителя на пробега (50 литра бензин), което дава и нисък разход на гориво от 4,3 л/100 км.

Друг китаец - Voyah Free, използва 56-литров резервоар с 33 kWh батерия, която не позволява повече от 160 км автономност. Но с 56-литровия резервоар автомобилът трябва да предлага пробег от 700 км, което се равнява на разход от 8 л/100 км. Не е нещо впечатляващо.

Но не всеки вижда EREV по един и същи начин. От BMW

са доста скептични към тези коли, като ги смятат за финансово нелогични

Изпълнителният директор Оливер Ципсе наскоро споделя пред  инвеститори, че плъгин хибридите със сегашния електрически пробег са “щастливата среда” и че не е възможно допълнително да се увеличи размерът на батерията, като в същото време се запази бензиновият двигател, за да се поддържа приемлива продажна цена и рентабилност.

С плъгин моделите се кара по-дълго на ток

Все повече производители предлагат автомобили с по-голям електрически пробег за плъгин хибридите, за да заобикалят новите европейски правила.

От Европейската комисия обявиха за нереалистични и непостижими официалните данни за разхода на гориво на зареждащите се от контакта хибриди просто защото повечето клиенти карат тези коли предимно на бензин, а не на ток. В рамките на три години потреблението на плъгин хибридите по стандарта WLTP трябва да се намали три пъти, което би трябвало да анулира техните данъчни предимства в по-голямата част от страните в Западна Европа.

Плъгин вариантът на новия Skoda Superb минава 15 км само на ток.
Плъгин вариантът на новия Skoda Superb минава 15 км само на ток.

Сега реалното потребление на гориво на плъгин хибридите е до 3,5 пъти по-високо. Според европейските стандарти се очаква електрическото използване на превозното средство между 70 и 85% от времето, но всъщност плъгин хибридните автомобили

работят само на батерия едва между 11 и 15% от времето

Затова има огромна разлика между това, което наричат коефициент на полезност (времето, използвано в електричеството), теоретично и реално.

Ето защо Европа ще преразгледа начина, по който се оценяват плъгин хибридите. Достатъчно, за да се отменят напълно данъчните предимства в повечето държави. С такива перспективи бихме могли да кажем, че европейският пазар на плъгин хибриди е мъртъв за производителите на автомобили. Но това не е така, защото въпреки всичко много марки продължават да наводняват пазара с все по-ефективни модели и най-вече с по-голям електрически пробег. Защо?

Защото чрез увеличаване на електрическия пробег производителите

ще могат изкуствено да увеличат известния европейски коефициент на полезност

При същия брой изминати километри колата ще може да работи на ток по-дълго, което на книга (а и на практика) ще намали разхода на гориво. Ето защо сега много производители предлагат модели PHEV с електрически пробег над 100 км. Такъв е случаят например с новия Volkswagen Golf (19,7 kWh, 100 км), Passat (19,7 kWh, 120 км), Skoda Superb (25,7 kWh, 135 км) или новия SUV Renault Rafale (22 kWh, 100 км).

Вариантът Range Extender (REx) на популярния BMW i3 разполага със същата батерия от 94 Ah като изцяло електрическия модел.
Вариантът Range Extender (REx) на популярния BMW i3 разполага със същата батерия от 94 Ah като изцяло електрическия модел.

И не само европейците възприемат тази стратегия. Китайската марка MG също обнови най-новите си plug-in хибриди. Моделът HS например е удвоил размера на батерията си до 24,7 kWh за 121 км в електрически режим.

В Германия хибридните превозни средства трябва да предлагат пробег от 80 км или повече в електрически режим, за да се възползват от данъчна ставка, наполовина по-ниска от тази на моделите с двигатели с вътрешно горене.