• У нас на пътя вече няма нито едно Bugatti
  • Поршетата най-много, сред любимите марки са още Bentley, Lamborghini и Ferrari

България се оказа на второ място в ЕС по ръст на икономиката, който се движи от потреблението. И ако се погледнат продажбите на имоти и скъпи коли, българите наистина харчат като за световно.

Само от началото на годината за покупката на чисто нови луксозни коли богати нашенци са похарчили минимум 65 млн. лева. Става въпрос за марки като Bentley, Lamborghini, Ferrari, Porsche и други, при които цената започвa от 350 хил. лева нагоре. Ако се добавят и приеманите за стандартни беемвета, мерцедеси и аудита, то тогава със сигурност

сумата за луксозни автомобили се удвоява

У нас има истински бум на поршета. Само за последните 12 месеца броят на автомобилите на германската марка е набъбнал с 1200 бройки, за да достигне общо 7152.  

От тях през първите осем месеца на годината са регистрирани 249 чисто нови срещу 196 за същия период през миналата година. Впечатляващо е, че от цялата бройка 1314 са на възраст до 5 години. Иначе най-карани са старите дизелови кайени.

Новите модели Cayenne също се разграбват като топъл хляб и от началото на годината са продадени 104 от тях със средна цена над 300 000 лева.

България обаче остана без нито едно Bugatti на пътя, след като антикорупционната комисия иззе показно от гаража на бизнесмена Румен Гайтански – Вълка един от първите произведени модели Veyron с култовия регистрационен  номер с шест осмици.

 Гайтански купи най-бързата кола в света през 2006-а, а десет години по-късно я пусна в сайтовете за продажба на употребявани автомобили за над 1 млн. евро със сериозния за този тип возила пробег от 10 000 км. Явно така и не се е намерил купувач на това бугати.

У нас преди няколко години имаше още един екземпляр от култовата марка – по-новия модел Chiron, собственост на Ваньо Алексиев. Транспортният бос, който чака повече от година и половина за струващия 3 млн. евро автомобил, бързо му се насити, продаде го и мина на Lamborghini.

 От екзотичните спортни марки

Lambo и вечният му съперник Ferrari с български регистрации има съответно 33 и 34 екземпляра. Интересното е, че от началото на годината българи са купили 9 ламборгинита и 11 ферарита.

Оказва се, че вече има българин, който е платил близо 1,5 млн. лв. за първия регистриран тук джип на Ferrari - моделът Purosangue.

8 са новите модели на британската компания Bentley от началото на годината, а общо по родните пътища са 53. Друга английска марка Aston Martin е в ръцете на 14 нашенци, като 4 от тях са купени чисто нови през тази година.

Вечният символ на престиж – лимузините на Rolls-Royce, са притежание на 21 българи, като 6 от тях са купени чисто нови през първите 7 месеца на годината, сочи справката на Пътната полиция за регистрациите на превозните средства у нас.

Естествено продължава и култът на българина към легендарния Golf и другите модели на Volkswagen, но

лидерството на тази марка в последните години е сериозно застрашено,

особено при употребяваните возила, от колите на Mercedes.

В България към 1 август има 349 174 мерцедеса, от които само 13 655 са до 5 години. 1115 са продадените от началото на годината чисто нови мерцедеси, включително товарните и пътническите ванове. Най-продаваният модел на компанията от Щутгарт като нов е джипа GLE с 209 бройки, а при употребяваните лидери са С и Е класата.

Другата германска премиум марка -  BMW, е с подобни резултати що се отнася до колите до 5-годишна възраст със 11 451 регистрации, от които 1117 чисто нови продажби през седемте месеца на годината. Иначе представителите на баварската марка по нашите пътища са общо 193 858.

Най-продаваният на пазара на чисто нови коли е и най-скъпият

– огромният кросоувър Х7, от който през тази година са пласирани 163 броя - с три повече от другия популярен модел джип Х5.

Третата германска премиум марка – Audi, също е една от любимите на българския шофьор. Общо 208 374 аудита се движат по българските шосета. 5636 от тях са на възраст до 5 години, а чисто новите купени през тази година са 461.

Преди няколко дни стана ясно, че България има най-големия ръст при продажбите на нови коли сред страните от ЕС през първото полугодие.

В периода януари-юни на у нас са регистрирани 23 047 продажби на нови превозни средства, което представлява ръст от 30,8% спрямо същия период на 2023 г., показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). Само за юни продажбите се увеличават с 8,4% до 4410 превозни средства.

Статистиката показва, че българите предпочитат бензинови коли

Продадените нови за 6 месеца са 16 450, което е ръст от 34,5% на годишна база. Регистрациите на дизелови коли се увеличават с 23,1% до 5012 бройки.

При електромобилите няма промяна - за първото полугодие са продадени 871, същата е била бройката и година по-рано. Регистрациите на плъгин хибриди растат със 105,8% до 247 броя, а при хибридите се увеличават с 46,4% до 467 превозни средства.

България също не е подмината от инвазията на китайските автомобили, които вече имат пазарен дял от близо 2% у нас.