Причината - ще се прави задълбочена проверка на суперскенерите
Тъкмо отвикнали от гигантските опашки за проверка на ръчния им багаж, пътниците по летищата в Европа трябва да се готвят за нови.
От 1 септември Европейската комисия връща предишната правна рамка, която задължава органите по сигурността
да карат пътниците да показват предварително
на служителите всички течности, които ще качат в кабината на самолета.
От две години насам това правило постепенно отпадна на много места в Европа и в САЩ заради въвеждането на високотехнологичните CT скенери, които действат на принципа на медицинската компютърна томография.
Те предоставят ясно 3D изображение на това, което има в чантите на пътниците.
Изображенията могат да се въртят на 360 градуса и да се увеличават, което позволява задълбочен анализ на съдържанието.
Тези скенери разполагат със сложни алгоритми за откриване на заплахи,
като могат да разпознават експлозиви, включително и течности. Те могат да правят разлика между органични и неорганични материали, показвайки елементите в различни цветове, а с помощта на изкуствен интелект могат да разграничат течности като вода, водороден прекис или алкохол, както и да предложат по-пълна представа за електрониката.
Точно тези възможности на модерните скенери бяха причината на много летища опашките да намалеят, тъй като не се налага пътниците
да вадят всички течности от багажа,
да ги опаковат в съдове с вместимост до 100 милиграма и да ги показват предварително, поставени в прозрачна пластмасова торбичка с максимален обем 1 литър. Преглед на багажа може да има единствено по преценка на служителя по безопасността, ако нещо му се стори съмнително.
Такива CT скенери има вече на почти всички големи международни летища в повечето държави от Западна Европа. Първи бяха “Хийтроу” и “Гетуик” в Лондон, но от юни тази година всички международни британски летища премахнаха ваденето на течности и метални предмети отделно, което намали драстично опашките. Опростената система
позволи обработката на 30% повече пътници,
тъй като вниманието на службите пада само върху подозрителните, които се отделят настрана и се проверяват по-обстойно.
Така е и по летищата в Нидерландия, на летище “Леонардо да Винчи” в Рим, на “Барахас” в Мадрид и на още няколко.
Според съобщението на Европейската комисия от 1 септември Европейската агенция по въздушен контрол (EASA) започва задълбочена проверка за сигурността на новите скенери и на свързаните с тях компютризирани системи.
Затова връщането на досегашните правила се налага поне докато не се установи дали със сигурност CT сканирането може да предотврати сглобяване на взривно устройство на борда. (Виж по-долу).
Тъй като не е даден краен срок за проверката, не е ясно докога ще са в сила обстойните проверки на пътниците и багажа, който качват в кабината на самолета.
Сегашната практика показва, че дори да няма никакви проблеми, минаването на един пътник през скенера отнема поне три минути. Той трябва да извади от багажа си предварително всички течности и да ги покаже. Трябва и да свали и постави за отделна проверка всички метални предмети и връхни дрехи, а електрониката трябва да се извади от калъфите и да се покаже, след което също да мине през скенера.
“За пътниците, които потеглят от летище София, нищо няма да се промени от 1 септември, тъй като ние и сега проверяваме обстойно онези, които предстои да се качат на борда на самолета”, казаха оттам.
Скенерите за проверка на ръчен багаж на софийския аеропорт са от предходното поколение, като те също различават течности от твърди материи, но се налага самите течности да се вадят предварително от багажа.
Същото се отнася и за летищата във Варна и Бургас. “Ние разполагаме с модерни системи за безопасност, но правим и задълбочени проверки на пътниците и ръчния им багаж, когато се налага. Във всеки случай за потеглящите от тези две летища няма да има промени от 1 септември”, каза пред “24 часа” Цветомир Стефанов, пресаташе на фирмата концесионер на двете морски летища.
Защо ограничават течностите в багажа
От 2006 г. пътниците на всички авиокомпании по света са ограничени да носят течности по-големи от 100 мл в ръчния си багаж. Правилото беше въведено, след като британската полиция разкри терористичен заговор за детониране на течни експлозиви, маскирани като безалкохолни напитки.
Конспираторите възнамеряваха да сглобят и взривят устройство по време на полет с водороден прекис и други вещества, инжектирани в 500-милилитрови бутилки за газирана напитка, оставяйки капачките запечатани. Ако се смеси до определена сила с други съставки, обикновеният избелващ продукт може да стане експлозивен.
Ако заговорът беше успял, щеше да е много по-смъртоносен от атентатите от 11 септември.
Веднага след откритието ръчният багаж беше напълно забранен в самолетите като предпазна мярка. Но скоро тази мярка бе облекчена, след като бяха проведени тестове, за да се определи какво количество течност е безопасно за носене, и беше въведено ограничението за 100 мл.
Полетът ви закъснява? Екстремно време и липса на персонал бавят въздушния трафик
Екстремно време и недостиг на служители по летищата причиняват сериозни закъснения и нарушават въздушния трафик в пика на летния сезон, а две бушуващи войни възпрепятстват потока от туристи към Русия и Близкия изток. Засегнати са всички авиокомпании.
Все по-честа гледка на международните летища са изнервените туристи, избрали да прекарат летния си отпуск в чужбина. Изглежда обаче, негодуват не само те - търпението на авиопревозвачите в Европа също се изчерпва.
По-рано тази седмица нискотарифната “Райънеър” изпрати спешно предупреждение на своите клиенти и им се извини за “прекомерното закъснение” на редица свои полети. Като причина посочи недостига на служители на европейските летища. Подчерта, че целият въздушен трафик е нарушен. Оттам определиха ситуацията като неприемлива, но извън техния контрол.
Отвъд океана пък над 511 полета бяха засегнати на международното летище “Джон Ф. Кенеди” в Ню Йорк заради екстремно време. Самолетите са били приземявани или отклонявани, като значителна част от планираните курсове били отменяни заради проливен дъжд и ветрове, довели до опасни условия във въздуха и на асфалта на Източния бряг.
Междувременно двете бушуващи войни - между Русия и Украйна и между Израел и Палестина, продължават да отклоняват туристическите потоци от дестинациите. Директните полети от България до Русия остават отменени, а МнВР препоръчва да не се пътува в района на Израел - освен при крайна необходимост.