Иновациите са водещи в дългосрочната стратегия на АДМ. Постоянно усъвършенстваме методите, по които произвеждаме устойчиви продукти, казва мениджърът на завода в България

"АДМ Разград" e най-големият потребител на царевица в България, като 100% от суровината се закупува от местни производители. Компанията е втората по големина в сектор "Храни и напитки", поставена цел е предприятието в Разград да стане най-ефективният завод за преработка на царевица в Европа.

Произвежда царевични нишестета, глюкозо-фруктозни сиропи, кристална и течна декстроза - основни суровини за хранително-вкусовата и други индустрии. Продукцията се изнася в близо 60 държави по света. Основно са страните от Югоизточна и Централна Европа.

Последната инвестиция, с която заводът удвоява производствения си капацитет, е завършена през 2021 г. Вложени са 240 млн. лева, като тогава това е най-голямата частна инвестиция.

Изградена е и инсталация за производство на етанол. Тя е част от дългосрочните проекти за намаляване на енергийните разходи и въглеродния отпечатък на компанията, а също така и за навлизане на пазара на биогорива. Етанолът се доставя на рафинерии в България, Румъния, Гърция и дори Западна Европа, където се използва като добавка към бензина.

Износът на етанол оказва въздействие върху цялата верига на стойност на биогоривата в България. Подпомага изпълнението на националните цели за декарбонизация, зададени по силата на законодателни актове на ниво ЕС.

"АДМ Разград" съдейства за изготвянето на доклади за въглеродните емисии, с които се удостоверява, че етанолът, произведен в завода, е доказуемо екологосъобразен заместител на изкопаемите горива.

380 служители работят в "АДМ Разград", ангажирани са допълнително 90 души от фирми подизпълнители. Компанията дарява над 60 000 лв. годишно в подкрепа на местната общност, включително за културни събития, образователни организации, спортни клубове, кампании за превенция на наркотиците и за помощ на деца и възрастни в неравностойно положение. Последното дарение бе в началото на годината в полза на МБАЛ "Св. Иван Рилски" Разград.

За предизвикателствата пред предприятито и иновациите, които използва, разговяраме с мениджъра на завода Стийв Матусак

- Господин Матусак, какво е предназначението на етанола, произвеждан в "АДМ Разград"?

- Заводът за етанол в "АДМ Разград" е изграден основно с цел оптимизиране на производствените процеси. Входящите суровини, които използваме, са странични продукти от другите производствени линии. Те директно се ферментират в етанол, вместо да се преработват или изсушават като храна за животни - това са процеси, които изискват много енергия. Така намаляваме разходите и потреблението на енергия и постигаме по-висока ефективност и устойчивост на завода за преработка на царевица.

От друга страна, етанолът има приложения в редица индустрии, сред които автомобилна козметика, препарати за размразяване и др., продукти за домашна и лична хигиена, във фармацията като помощно вещество в продукти и разтвори за лабораторни изследвания, за промишлено почистване, като разтворител в печатарските мастила, производство на химикали като етилов ацетат и др. Етанол се използва и в строителството.

- С какво допринася производството и употребата на етанол за декарбонизацията и по-специално за националните цели на България за намаляване на въглеродния отпечатък от транспорта?

- Голяма част от етанола, произвеждан в "АДМ Разград", се използва като добавка в българския и румънския бензин, като ключови клиенти са петролните рафинерии в двете страни. Това българско производство на етанол има отношение към националните цели за декарбонизацията по няколко начина.

Подпомага държавата да изпълни задължението си за смесване на бензин с възобновяемо гориво, като използва местно производство. "АДМ Разград" може да изнася етанол за други държави или да увеличи възобновяемия бензин, използван в България, защото количеството надхвърля вътрешните нужди.

Признаването на етанола като гориво от второ поколение може значително да подобри позицията на България като страна, която се развива устойчиво и е нетен износител.

- "АДМ Разград" работи изключително с местни производители на основната суровина - царевицата. Как се справяте спромените на изкупните цени на този селскостопански продукт, които се случват всеки сезон и по всяко време на годината?

- В "АДМ Разград" използваме българска царевица, благодарение на дългогодишните ни взаимоотношения със земеделски производители, търговци, кооперативи и изкупвачи. Изграждането и поддържането на тези партньорства през годините е наш основен приоритет.

Като част от групата на АДМ, разполагаме с международен опит и предимства, които споделяме с доставчиците си на местно ниво. Така подпомагаме тяхното развитие, но и те - нашето, защото в "АДМ Разград" силно вярваме в ползотворната съвместна работа.

Закупуването на царевица може да бъде предизвикателство, тъй като нашият пазар е относително малък, в сравнение със световното предлагане, но пък е изключително привлекателен за износ. Благодарение на обширната информация и анализи, с които разполагаме в АДМ, заедно с опита ни в управлението на риска, гарантираме, че постигаме справедлива стойност за всички участници.

- Защо лидер в производството на царевични продукти избра точно Разград като място за инвестицията?

- Заводът за царевица на АДМ в Разград е първият приватизиран обект в България през 1993 г. Първоначално функционира като смесено дружество с Tate&Lyle, а през 2015 г. АДМ става едноличен собственик. Предприятието е стратегически разположено в селскостопански регион, с пряк достъп до местните земеделски производители и в непосредствена близост до клиенти от България, Румъния, Гърция и Сърбия. Съществено значение имат и връзките с железопътни линии, река Дунав и Черно море, което улеснява чуждестранния износ.

Още едно предимство, с което Разград разполага, е наличието на кадри. Инженерните специалисти, а и не само, превръщат завода в регионален хъб по отношение на веригата за доставки, науката за храните, оперативното управление и др.Ценим високо уменията на служителите ни и се стремим да ги развиваме постоянно.

- С какви предизвикателства трябваше да се справя предприятието от стъпването си на българския пазар досега и особено по време на пандемията, на повишаването на енергийните цени през 2021-2022 и след началото на войната в Украйна?

- Тези събития безспорно имаха своето отражение. Но ги преодоляхме. Подходихме с мисъл към всяка от ситуациите, взехме навременни решения и през цялото време работихме сплотено в екип. Така заедно се справихме с трудните моменти. Успяхме да запазим продоволствената сигурност, но и реализирахме инициативи, които продължават да носят ползи на завода и днес.

Ограниченията за пътуване по време на пандемията възпрепятстваха достъпа на доставчиците и на сервизните инженери до завода, а това наложи екипът да стане по-самостоятелен. Макар и предизвикателна, тази обстановка ни накара да приложим основни умения ида пренасочим приоритетите си. Обогатихме познанията си за работата в завода и укрепихме системите за контрол и автоматизация на процесите. Така направихме подобрения, които оптимизираха производството.

Повишаването на енергийните цени се отрази върху цялата ни дейност и създаде рискове за рентабилността на завода. Именно тогава оперативните и инженерните специалисти успяха да разработят иновативни системи за мониторинг на процесите, с цел постигане на максимална енергийна ефективност.

Тогава започнаха и капиталовите проекти за оползотворяване на енергията от отпадъчните потоци. Освен това екипът се зае и с проучване навъзможностите за устойчива зелена енергия, така че да се предпазим от бъдещи кризи. Резултатът от всички тези усилия са дългосрочни подобрения, които дори откриха нови перспективи занапред.

Войната в Украйна разтърси колегите от АДМ, особено предвид това, че групата има голямо предприятие в Одеса. Много от семействата на колегите нитрябваше да напуснат домовете сив началото на конфликта. От завода ни в Разград направихме всичко възможно, за да им окажем подкрепа. Осигурихме храна и подслон на дошлите в България, предлагахме им работа, ако се откриваха свободни работни позиции, и се стараехме да оказваме адекватна помощ на нуждаещите се.

- Има ли иновации в производството на царевични продукти, които се разработват или са в процес напроучванев завода в Разград? Как компанията успява да направи по-ефективно това производство у нас?

- Иновациите са водещи в дългосрочната стратегия на АДМ. Постоянно усъвършенстваме методите, по които произвеждаме устойчиви продукти в цял свят. Понастоящем сме фокусирани върху проучвания на нови продукти, с които да разширим портфолиото си. На преден план сега са устойчиви строителни и опаковъчни материали, храни на растителна основа за хора и домашни любимци, както и торове.

Технологичният напредък развива производствените процеси с много бързи темпове. В "АДМ Разград" непрекъснато инвестираме в най-съвременното оборудване, така че да подобрим безопасността на служителите, да отговаряме на очакванията на нашите клиенти и да намаляваме въглеродния си отпечатък.

Интегрираме последните иновации, свързани с анализа на процесите и изкуствения интелект, за да поддържаме безопасна и ефективна работна среда. Съвместно с доставчиците ни разработваме решения за по-богата растителна реколта и намаляване на въглеродните емисии. Изследваме ензимите и дрождите, които имат ключова роля впроизводствените процеси.

- Как се справя "АДМ Разград" с недостига на кадри у нас?

- Спазваме последователен подход, който стъпва на няколко основни принципа - да мотивираме служителите си да се развиват с нас вдългосрочен план, като им осигуряваме благоприятна работна среда, да предоставяме възможности за професионални обучения, да очертаваме ясни перспективи за кариерно израстване.

Имаме и изградени отношения с редица образователни институции. Провеждаме стажове и организираме обучителни програми, чрез които откриваме младите таланти в региона. Така успяваме да запазим конкурентоспособността на пазара на труда, като същевременно развиваме устойчива и квалифицирана работна сила.