Строителството му започва през 2026 г., трябва да посреща пътници от април 2031-а

Концесионерът инвестира 500 млн. лв., с него капацитетът на аеропорта става 20 млн. пътници годишно

Пет минути пеша от централната част на терминал 3 на летище София до всеки от 32-та гейта - така е разработен проектът за голямата бъдеща инвестиция от 500 млн. лв. на концесионера на летище София.

Строителството му ще започне през 2026-а, а през април 2031 г. той трябва да посреща пътници.

С него и с терминал 2 капацитетът на столичния аеропорт за приемане на пътници ще се увеличи до 20 млн. души годишно. Това обяви във вторник френският инвестиционен фонд “Меридиам”, собственик на оператора на летищато “СОФ Кънект”.

За представянето на концептуалния дизайн на бъдещия нов терминал дойдоха министърът на транспорта Красимира Стоянова и Тиери До, основател и главен изпълнителен директор на “Меридиам”. Проектът беше презентиран от Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на “СОФ Кънект”. Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на “СОФ Кънект”, представя визията за терминал 3 на столичното летище в присъствието на министъра на транспорта Красимира Стоянова и Тиери До, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, инвеститорът в “СОФ Кънект”.

Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор на “СОФ Кънект”, представя визията за терминал 3 на столичното летище в присъствието на министъра на транспорта Красимира Стоянова и Тиери До, председател и главен изпълнителен директор на Meridiam, инвеститорът в “СОФ Кънект”.

Новата сграда ще бъде при терминал 2, с който ще има топла връзка.

Дизайнът е вдъхновен от природата на България, особено от планините, цветовете и силуетите, обясни Кабайеро.

Терминалът ще бъде с площ от

65 000 кв. м

Целта е столичното летище да получи 5-звездна сертификация SkyTrax, първата за регионално летище в Европа, и да стане хъб.

А условията за това са пътниците да бъдат на 5 минути разстояние пеша от централната търговска зона до всеки от 32-та гейта.

Терминал 3 ще предлага детски площадки, игрални зони и зони за домашни любимци. Дизайнът е оптимизиран за удобство на пътниците и за ефективната работа на авиокомпаниите.

Пътническите ръкави за традиционните авиокомпании и процесите при нискотарифните авиопревозвачи ще бъдат усъвършенствани, твърдят от “СОФ Кънект”.

Ще има 52 гишета за

регистриране на багаж

и такива за самообслужване, компютърна томография при проверките за сигурност и електронни гишета за проверка на бордни карти и паспортен контрол.

Контролните пунктове за проверка за сигурност ще могат да посрещат 3500 пътници на час. 2400 багажа ще могат да бъдат инспектирани за час.

Общо за времето на концесията, която е 35 г., вложенията на концесионера в летището ще бъдат 1,2 млрд. лв., заяви Тиери До.

В отговор на въпрос той обясни, че инвестиционният фонд “Меридиам” има намерение да инвестира в жп и пътна инфраструктура в България, но и в Румъния.

Министерството на транспорта и съобщенията следва

устойчива политика на

развитие на летищната инфраструктура,

част от която е привличането на големи инвеститори, какъвто е настоящият концесионер на летище София – “СОФ Кънект”, заяви служебният министър на транспорта Красимира Стоянова.

“Когато държавата и частният инвеститор си подадат ръка в едно партньорство, нещата се получават”, каза още тя.

Стоянова припомни и ползите за страната ни от присъединяването към Шенгенското пространство по въздух. То дава възможност на над 40 млн. души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават граничен контрол. Вече и ние сме част от това пространство по въздух и по море. Надяваме се скоро да успеем да се поздравим и с отпадането на контрола по сухопътните граници, коментира още министър Стоянова.