Щом са ви поканили на среща, значи са прочели за успехите ви. Сега покажете, че сте "нашият човек"

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Искате да смените работата си. Кандидатствахте за добра позиция в успешна фирма и късмет - канят ви на интервю. Имате право да се радвате, защото сте стигнали до етап, в който е голям шансът да ви изберат. Щом позицията е добра, за нея кандидатите не са били малко, а вие сте влезли в групата за срещи на живо. Това вече е успех.

Не прекалявайте обаче с радостта. Не сте минали дори половината от пътя до назначението. То в огромна степен зависи от това как ще се представите на интервюто.

За да се представите отлично, трябва да си дадете сметка каква е целта да искат ви видят на живо. Тя е най-вече да научат всичко онова, което няма как да се разбере без директен контакт лице в лице. Успели сте да впечатлите потенциалния си работодател с фактите, които е прочел в документите ви - образование, квалификация, опит, постижения. Ако сте написали мотивационно писмо, и то му е харесало.

Работодателят обаче си има опасения, които може най-общо да се опишат с "Този човек става ли за нашия екип". Като човек, не като специалист. Именно тях трябва да отстраните и накрая на интервюто той да е напълно убеден "Това е точният човек".

Обикновено служителят от "Човешки ресурси" или мениджърът, който сам провежда срещи, за да си избере подчинен, се опитват да разберат как ще работят с този кандидат. Ако той влезе в екипа, ще е нов. Ще трябва да се учи. Колкото и висока да е квалификацията му, на ново място има нови правила. Самото влизане в екипа изисква да се впише и да гради отношения на сътрудничество.

Следователно важна ваша задача по време на интервюто е да дадете да се разбере, че сте готови да се учите.

Веднага ще го покажете, като предварително си свършите "домашната работа" - направили сте си труда в интернет да прочете всичко, написано в сайта на компанията и във всякакви източници на информация. Вие не просто имате желание да се учите, а вече сте научили максималното, което е достъпно. По този начин демонстрирате и инициатива - също търсено качество в повечето фирми.

Вторият умен трик е да задавате въпроси по време на интервюто. От тях човекът срещу вас ще разбере, че не сте от онези, които си мислят, че всичко знаят, а от другите, които са готови да учат.

Да речем, че интервюиращият ви пита как бихте могли да се справите с конкретна работна ситуация. Отговорете, а после и вие попитайте: "Как обикновено подхождат към този проблем хората тук", "Какви стратегии имате за ситуации като тази". Така показвате отворено си съзнание. Не на теория, а на практика.

Ако ви интервюира потенциалният пряк ръководител и сте в състояние бързо да прецените характера му, може да му зададете въпроса как той самият би постъпил. Така показвате личен интерес към шефа.
Но ако изглежда студен, строг, високомерен, не рискувайте да му се стори, че се опитвате него да изпитвате. Трябва от поведението ви много ясно да личи, че въпросите ви са от стремеж да се учите, да опознаете бързо новото си работно място.

Тъкмо в тази връзка се интересувайте от конкретните отговорности, които ще имате. При това отново трябва да личи, че старателно сте се запознали с всичко за длъжността, което е написано в сайта на компанията. Но и вие също искате да научите онова, което може да се разбере само при среща на живо.

От изключително значение е поведението ви:
водите разговор, а не изнасяте монолог.

На интервюто за работа вие сте център на вниманието. Изкушаващо е да му се оставите, че и да започнете да изреждате постиженията си при всеки удобен повод и в крайна сметка да се окаже, че говорите само вие.

А към това може и нарочно да ви подведат с уж невинен въпрос от рода на "Разкажете за професионалния си опит". Бъдете ясни и красноречиви, но кратки. Кажете най-впечатляващото и не чакайте да ви прекъсват, а млъкнете.

Първо, не сте забравили, че интервюиращият е прочел, каквото сте написали в сивито си, и не го изреждате отново. После можете да припомняте и да подчертавате успехите си, като ги вмъквате ловко и на място при отговарите на някои въпроси, но без да сте многословни.

Второ, през цялото време трябва да се заявявате като човек, обърнат към бъдещето, не към миналото. Бихте искали да разберете повече за новата работа и за колегите. Затова водите разговор, а не изнасяте монолог.

"Колкото повече съумявате да превърнете интервюто в разговор, толкова повече разбират интервюиращите какво ще бъде да работят с вас. Връзката, която създавате, ще има положително въздействие върху цялостната им оценка", уверява Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата "Умното мислене".

Едни от главните опасения, които интервюиращият се стреми да отстрани при срещата на живо, са дали не сте от хората, трудно съумяващи да работят в екип. Това си личи по начина, по който реагирате на критика.

Подгответе се за момент, в който човекът срещу вас може да покаже, че не е доволен от отговора ви на някой въпрос и даже ще го оспори.

Ще направите грешка, която ще ви струва скъпо, ако ви обземе силно желание да продължите да се обяснявате. Може да го направите след малко, но най-напред демонстрийте пълна готовност да слушате.
Само ако слушате, ще сте в състояние да разберете т.нар. обратна връзка, която той ви дава за казаното от вас.

По-добият вариант е наистина да чуете критиката и да възприемете различен подход въз основа на това, което интервюиращият ви е казал. Например да допълните отговора си или да го промените, защото сте получи допълнителна информация. Отново показвате отворено съзнание - не мислите, че вече знаете всичко, готови сте да отчитате чуждите мнения, да признавате, когато грешите, да се коригирате.

Може критиката да е уловка - интервюиращият иска да види как реагирате, но онова, което казва, да не е правилно. Тогава запазете спокойствие и възпитано, но твърдо дръжте на своето мнение. Опитал е да ви подведе, но не е успял.

През цялото време помнете, че целта на срещата е да стане възможно най-ясно как ще се работи с вас. Затова се постарайте да покажете най-доброто от себе си, но без да се преструвате. Все пак бъдете
по-сдържани от обикновено.

Внимавайте колко показвате и какво показвате от личността си. Пред непознат човек сте, не знаете съвсем или почти нищо за неговия характер. 

"Важно е да не забравяте, че интервюто се провежда във формална обстановка с хора, които не познавате. Ако имате добро чувство за хумор, можете в някои случаи да подхождате по-забавно към отговорите си. Но не трябва да разчитате прекалено много на този подход. Избягвайте всякакви рисковани шегички", препоръчва Арт Маркман.

------ Три капана за избягване

  • При въпроса "Защо искате да напуснете сегашната си работа", в никакъв случай не критикувайте шефа и колегите, дори да има защо. Много лошо впечатление ще направите. Кажете, че сегашната работа не ви предлага достатъчно предизвикателства, не можете да разгърнете целия си потенциал, че виждате новата длъжност като възможност за растеж.
  • Ако ви интервюира бъдещият ви пряк шеф, може да ви попита не стандартното "Къде се виждате след 5/10 години", а "Искате ли да заемете моя пост". Трябва да отговорите нещо оригинално. Например "Може би след 5 години, когато вие ще ръководите цялата компания, сам ще ми предложите поста, понеже ще се нуждаете от добър професионалист и лоялен човек, който да управлява този отдел".
  • Въпросът "Как ще ми продадете този молив" е класика от филма на Мартин Скорсезе "Вълкът от Уолстрийт". Не се учудвайте, ако ви го задават, въпреки че не кандидатствате за търговска позиция. Искат да проверят реакцията ви. Щом покажете раздразнение, ще се характеризирате зле. По-разумно е да се престорите, че се заемате ентусиазирано със задача. Започнете да проучвате нуждите на интервюиращия с въпроси от сорта на "Вие с какво пишете".

В "Точният човек" можете да прочетете още:

5 признака за излишна драма в екипа, която яде продуктивност, нерви и успех

Елегантно напускане винаги е по-далновидно от шумно затръшване на вратата

Що е то функционален психопат и как да се справяте, като ви е колега

12 знака, че сте обречени на успех

Твърде умни за висок пост? Често се случва

Как да се държите и да имате успех с шеф мениджър и как с шеф лидер

По-луксозни от шефа и колегите - лош избор

5 техники за повишаване на продуктивността и успеха в работата

Как не се фукате, а информирате за потенциала си и постигате успех

Техники да понасяте колега комплексар

Ако постигнете невъзможното, шефът ще го добави към задълженията ви