Електрическите модели на Nissan от 2026 г., включително наследниците на Leaf, Qashqai и Juke, ще предлагат V2G функционалност, при която wallbox зареждащата се кутия ще използва батерията на автомобила като хранилище на енергия за мрежата. Така собственикът на колата може да получи заплащане.
Ентусиастите на електрическата мобилност говорят за това от няколко години насам - че колата ще може да носи пари дори когато е паркирана и свързана към домашна стенна кутия. Просто защото интелигентната разпределителна мрежа ще го използва за компенсиране на излишъци или недостиг на енергия в мрежата.
Това става взможно с японската система V2G, Vehicle-to-Grid. Технологията дава възможност за зареждане и разреждане на енергия в акумулатора на автомобила чрез специална стенна кутия. Wallbox се управлява дистанционно от разпределител на енергия и зарежда ток в колата, ако има излишък в електрическата мрежа, а от друга страна черпи енергия от батерията в моменти на недостиг или голямо търсене на електроенергия.
И в двата случая собственикът на електрическата кола получава пари или поне не плаща нищо, а електрониката гарантира, че колата се зарежда до необходимата стойност в зададения час, например.
Наследникът на Nissan Leaf, който автомобилният производител възнамерява да разкрие в производствена версия през 2026 г. ще бъде първият автомобил, който ще разработи „революционна" система за двупосочно зареждане.
И сега много от електрическите коли, особено в Източна Азия, вече имат двупосочно зареждане, но това е технологията V2L - Vehicle-to-Load. Тук акумулаторът на електрическа кола може да захранва "само" електрически уреди или дори къща, но не е възможно да се изпрати енергия обратно към мрежата.
Специална кутия за стени, разработена в сътрудничество с белгийския производител на зарядни устройства Dreev, ще бъде налична първоначално във Великобритания за следващия Leaf. Според Хюг Демаршелие, глобален директор на екосистемата за електрификация в Nissan, тази технология променя играта в начина, по който гледаме на автомобила, и ще бъде в „почти всички нови електрически автомобили, които пускаме след 2026 г.".
Nissan казва, че използването на тази система може да намали годишните разходи за зареждане на хората с до 50%. Разбира се, това ще зависи от това колко човек зарежда у дома чрез определена специална кутия за стена и колко на път с бързи зарядни устройства. Вторият въпрос е как по-честото зареждане и разреждане, макар и бавен AC ток, ще се отрази на живота на батерията.