След това пускат процедурата за избор на нов национален превозвач по релсите за следващите 15 години

“БДЖ - Пътнически превози” ще возят пътници срещу компенсации от държавата поне още една година. Това реши в сряда служебният кабинет. Договорът за извършване на обществени превозни услуги, който е за 15 г. и изтича в края на тази година, се удължава до края на 2025 г.

Това е очакван ход, тъй като вече няма време да се обяви конкурс за избор на нов превозвач, който да вози от 1 януари.

В момента Министерството на транспорта и съобщенията подготвя процедурата.

Както “24 часа” вече писа, става въпрос за

7 млрд. лв., които държавата да плати на

превозвача

за възможността всеки пътник на прилична цена да стигне от затънтено село до близките си в голям град или да вози ученици, студенти, пенсионери, хора с увреждания с намаления в следващите 15 години (от 2026 до 2030 г.). Средно това прави малко над 473 млн. лв. на година, сочат прогнозните сметки на министерството на транспорта, направени за новия договор между държавата и бъдещия железопътен превозвач, а може и да са няколко превозвача.

Държавата дава сумите за три вида компенсации. Първата е за задължението за превоз на пътници. За 2026 г. компенсацията ще е 302,5 млн. лв., като през годините расте и стига до 500,98 млн. лв. през 2029 г.

Втората е компенсация за тарифно задължение, която е 13 млн. лв. на година, или общо 195 млн. лв. за целия период.

Третата е капиталов трансфер, който също е постоянен - по 67,93 млн. лв. на година, или 1,019 млрд. лв. за 15 години. С парите по това перо може да се купуват нови влакове.

Германските вагони втора ръка, които БДЖ купи от "Дойче бан".
Германските вагони втора ръка, които БДЖ купи от "Дойче бан".