Наредба на ЕС ще качи цените с поне 10 процента догодина
Шофьорите вече усещат последствията от екологичните съображения, наложени от политиците в Брюксел. Чрез предписването на високи глоби за прекомерни емисии на CO2 и след това с решението да забранят продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 2035 г. производителите са принудени да инвестират сериозно в нови решения за задвижване и общо електрифициране и крайната по-висока сметка се плаща от крайните потребители.
Всеки, който е влизал в автокъща през последните година или две, със сигурност е видял, че новите коли са средно поне с 20 процента по-скъпи, отколкото са били преди. Разбира се, това се отразява и върху цените на употребяваните автомобили, чиято стойност автоматично нараства с поскъпването на новите.
Лошите новини обаче не свършват дотук. След като вече повлияха пряко върху цените на автомобилите за намаляване на емисиите на CO2 от трафика, сега ще се случи същото и с гумите, защото чиновниците в Брюксел искат да спасят горите по света. Това ясно се чете от новия регламент, който има за цел
да предотврати продажбата на продукти, свързани с обезлесяването,
т.е. изсичането на гори с цел организиране на плантации.
В допълнение към кафето, соята, какаото, палмовото масло, говеждото и дървесината в списъка на продуктите, обхванати от тази наредба, в последния момент е включен и каучукът. Именно
от каучуковото дърво се изстисква бялата млечна течност,
която поради своята еластичност, якост на опън и устойчивост на вътрешно загряване е перфектна и незаменима в производството на автомобилни гуми.
Целта е благородна, още повече че привържениците на този регламент представиха наистина плашещи данни за количеството изсечени дъждовни гори през последните десетилетия, за да се създадат каучукови насаждения, особено в Индонезия, Тайланд и останалата част от Югоизточна Азия, която е лидер в отглеждането на тази култура. От друга страна, това, изглежда, е поредният изстрел в крака на Европейския съюз.
Косвената забрана за засаждане на нови насаждения от каучукови дървета неизбежно ще се отрази негативно на наличието на суровини. И то точно когато анализаторите в индустрията прогнозират 30% ръст на търсенето до 2030 г. Няма съмнение, че
това ще намали производствените мощности
в заводите на Continental, Michelin, Pirelli, но и съответно ще повиши цената на автомобилните гуми в Европа.
Новият европейски регламент предвижда, че всички съществуващи насаждения трябва да бъдат геолокирани, за да се предотврати по-нататъшно обезлесяване, и дори
заплашва търговците с глоба от 4 процента от годишния оборот,
ако се докаже, че са доставили каучук от каучуково дърво, отглеждано върху нова плантация на пазара. Регламентът трябваше да влезе в сила от 30 декември 2024 г., но наскоро в Брюксел срокът бе удължен с една година, за да могат производителите да се адаптират към новите правила на играта, които ще бъдат валидни само в страните от ЕС и няма да означават нищо в Азия, Африка или САЩ.
Историята за увеличението на цените на гумите е реална и според настоящите оценки догодина гумите ще поскъпнат с поне 10 процента поради Указа за предотвратяване на обезлесяването, и то при условие, че самата наредба няма да е влязла официално в сила. Никой не смее да прогнозира какво увеличение на цените ще последва от 2026 г.