Всеки пети употребяван автомобил има проблеми, установиха германците от TUV
Германската професионална организация TUV провежда повече от десет милиона технически прегледа всяка година и синтезира всичко това в доклад. Т.е. прави статистика на най-добрите коли и тези с най-много проблеми, установени при техническите прегледи.
“Златната значка 2025” се присъжда на Honda Jazz. Само 2,4 процента от японските малки автомобили се открояват със значителни дефекти, когато отиват за първи път на технически преглед - средно 28 000 километра пробег.
Хондата измести миналогодишния победител Volkswagen Golf Sportsvan, който сега е на второ място (2,5 процента). Следват Audi Q2 и Porsche 911 Carrera с по 2,6 процента. На 5-ото място е Mitsubishi ASX с едва 2,7 процента значими дефекти и доказва, че
дори един сравнително евтин кросоувър може да бъде много безопасен
Японецът, който се произвежда за европейския пазар във фабриката на Renault във Валядолид, има значително повече навъртени километри от Jazz със среден пробег от 40 000 километра - спрямо Porsche 911 Carrera, почти два пъти повече. Затова резултатът от това Mitsubishi е още по-интересен.
За първи път има достатъчно регистрирани електромобили, които да влязат в статистическата извадка. В края на таблицата за автомобили до три и пет години е електрическият Tesla Model 3, който не се отличава с качество. Едно смекчаващо вината обстоятелство би могло частично да обясни по-лошия резултат на Tesla Model 3 - тези автомобили се използват много повече от другите коли. След три години “средният” Model 3 вече е изминал 53 000 километра, докато пробегът за всички автомобили на тази възраст е 42 000 километра.
Иначе Porsche 911 Carrera държи лидерството във всички възрастови групи. VW Golf Sportsvan има най-малко значителни дефекти при колите на възраст от 4 до 9 години. Семейният ван VW Sharan (23 процента) запазва качеството си и след 9-годишна употреба. До 7-годишните коли VW-T-Roc (6,0 процента) и Mazda CX-3 (6,6) също са отличници.
В класа на миниавтомобилите печели Kia Picanto (3,8 процента). Сред малките коли общият победител Honda Jazz заема първо място (2,4%), а e-Golf печели в компактната категория (3,4%). В средния клас блести Audi A4/A5 (4,7%). Golf Sportsvan (2,5 процента) е най-добрият ван, а Audi Q2 е най-надеждният SUV.
В общата оценка на всички тествани автомобили
20,6% от автомобилите не са издържали прегледа
заради “значителни” или “опасни дефекти”. Това е леко увеличение от 0,1 процента спрямо предишната година. В случай на “значителни дефекти” ремонтът трябва да се извърши в рамките на четири седмици.
В случай на “опасни дефекти” е разрешено само директното пътуване до сервиза. Въз основа на всички общи проверки такъв е случаят с около 160 000 автомобила.
Около 15 000 превозни средства в Германия са били класифицирани като “небезопасни за движение” от експертите на TUV и са спрени от движение на място. Причините
включват скъсани спирачни тръбопроводи, блокирано кормилно управление
или ръжда по поддържащите части. Делът на колите с “незначителни дефекти” е 11,5% (плюс 0,3 пункта). 67,9% са “без дефекти” (минус 0,4 пункта).
Средната възраст на автопарка в момента в Германия е 10,3 години. Преди десет години беше 8,8 г.
Според доклада на TUV 23 процента от колите на възраст от 10 до 11 години не отговарят на изискванията на контролните органи. За 12-13-годишните е 28,1 процента.
Renault Twingo се представя особено слабо в тази възрастова група с 41,5% и Dacia Logan с 41%. Модели като VW Golf Plus с 20,6% или Mitsubishi ASX с 19,6% показват, че нещата могат да се правят значително по-добре. Porsche 911 Carrera е изключение от само 7,9 процента коли с дефекти.
Електромобилите се развалят различно
В доклада на TUV за 2025 г.са включени и десет електрически превозни средства. “Резултатите показват, че технически електромобилите не са нито по-безопасни, нито по-небезопасни от автомобилите с двигатели с вътрешно горене”, казва д-р. Йоахим Бюлер, управляващ директор на TUV. Въпреки това някои типични дефекти на задвижването продължават да се появяват по време на общата техническа проверка.
“Окачването на осите в много електрически автомобили
не може да се справи с голямото тегло на батерията
и се износва преждевременно”, добавя Бюлер. Спирачките за електрическите возила се използват по-рядко поради рекуперацията. Резултатът е, че спирачните дискове имат дефекти и спирачната функция се влошава.
Tesla Model 3 се представя особено слабо в доклада на TUV: 14,2 процента от тестваните коли на американската компания не са преминали първата проверка след три години каране, защото са имали значителни дефекти. В класацията на 111-те тествани превозни средства в тази възрастова група Tesla е на последно място, както и автомобилите на 4 и 5 години.
“Дори големият пробег не може да скрие лошото представяне на Model 3”, е мнението на Бюлер. В допълнение към дефектите в спирачките и осите Tesla има и особено голям брой проблеми с фаровете. Това показва недостатъци в обслужването и поддръжката.
Според информация на TUV Tesla Model 3 изминава средно около 53 000 километра за три години. Това е с 11 хил. километра повече от обичайното за автомобили от тази възрастова група.
Renault Zoe също е в червената зона сред електрическите модели с дефекти от 8,9%. VW e-Golf се справя значително по-добре, идвайки на девето място с 3,4 процента и печелейки в компактния клас. Също така в челните редици е и Hyundai Kona Electric с 4 процента дефекти.