Ник Молдън, основател на фирмата за изследване на околната среда Emissions Analytics, призова за нови данъчни мерки за автомобилите, пише Daily Mail.
Автомобилният експерт е на мнение, че масата на колата, умножена по разстоянието, което всяка кола изминава годишно, би била по-добър начин за изчисляване на въздействието върху околната среда. Mолдън твърди, че може да заменят съществуващите данъчни методи и новото правило да се прилага за всички видове автомобили простичко, защото данните могат да бъдат лесно получени.
Молдън добавя, че правителството трябва да предприеме действия, защото губи данъчни приходи от електрифицирането на колите.
"Ние анализирахме десетки различни замърсители от превозни средства, включително CO2, шум, въздействие върху инфраструктурата и безопасност, и 83 процента от тях са свързани с теглото на автомобила", казва Молдън.
Средната маса на новите автомобили в ЕС е била 1518 килограма през 2022 г., което е увеличение с 19 процента спрямо 2001 г., като това отчасти се дължи на прехода към електрически коли.
Едно от четири нови возила, продадени във Великобритания, имат електрически мотор, но все още допринасят за замърсяването по други начини. При износване на гумите, накладките и пътищата се отделят вредни частици, като този процес е по-силно изразен при по-тежките автомобили.
Електрическите превозни средства с батерии са средно с до 40 процента по-тежки от еквивалентните бензинови и дизелови автомобили, според изследване в книгата "Критичната маса: Какво трябва да знаете за екологичните автомобили", написана от Молдън в сътрудничество с автора Феликс Лийч.
Електрическият Tesla Cybertruck произвежда повече емисии като цяло от малка 1,2-литрова бензинова кола.
Автомобилите, които преди бяха леки, станаха по-тежки през последните няколко десетилетия. Например Volkswagen Golf е тежал 775 кг през 1974 г., а до днес масата му се е увеличила почти двойно.
Норвегия въведе масов данък върху автомобилите през януари 2023 г. За всеки килограм над 500 килограма маса собствениците на автомобили в Норвегия трябва да платят 12,44 норвежки крони (1,04 евро) при първата регистрация.
Този данък бе въведен за всички коли в допълнение към данъка CO2, който подлежи само на автомобили с вътрешно горене. Франция също така въведе еднократен данък върху тежките автомобили с вътрешно горене, който възлиза на 10 до 30 евро за всеки килограм маса над 1800 кг.