Редовната смяна на маслото е задължителна

С постепенното затягане на екологичните стандарти в Европа преди 15-ина години стартира и т. нар. даунсайзинг при бензиновите коли. Това означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност чрез форсиране и вдигане на конските сили.

Още при представянето на първите такива новаторски екологични мотори логичният въпрос бе дали “изпилването” на тези агрегати ще повлияе отрицателно на пробега, който ще навъртят, преди да е необходим сериозен основен ремонт.

Освен това тези обикновено трицилиндрови бензинови двигатели

са икономични само на хартия

- т.е. при ниски скорости и донякъде при движение в града. Ако карате автомобил с такъв мотор по магистрала, ще забележите, че разходът на гориво се вдига с литър на всеки 10 км отгоре при скорости над 100-110 км/ч.

EcoBoost е серия бензинови двигатели с турбокомпресор и директно впръскване, произвеждани от Ford от 15 години.
EcoBoost е серия бензинови двигатели с турбокомпресор и директно впръскване, произвеждани от Ford от 15 години.

Специалисти от Нидерландия сега са категорични, че трябва да се избягват употребявани автомобили с мотори с намален обем, ако пробегът им наближава или надхвърля 200 000 км.

“Майсторите още гледат с носталгия на 4- и 6-цилиндровите двигатели от миналото, които не създаваха проблеми”, обяснява техническият експерт Марко ден Хертог пред нидерландския сайт AutoWeek.nl.

Все по-често производителите на автомобили започнаха да намаляват работния обем на своите двигатели, за да намалят теоретичната консумация и следователно емисиите на CO2. Това обаче е довело до допълнителни механични натоварвания върху компонентите на двигателя, което рискува да намали живота му.

“Колите

вече не се създават, за да издържат вечно

Употребяван автомобил, оборудван с двигател с малък работен обем, който е изминал повече от 200 000 километра? Избягвайте го”, категоричен е Джоел Шурман.

В началото на века популярен модел като VW Golf беше наличен с атмосферни двигатели с работен обем от 1,4, 1,6 и 2 литра, с мощности от 75 до 150 к.с., когато на пазара излезе петото му поколение. С течение на времето тези двигатели бяха заменени от 1,4-литрови турбо и в някои случаи с механичен компресор, генериращ между 122 и 170 к.с. Няколко версии на тези мотори, включително тези с мощност с турбо, са известни с ограничения си живот.

С петото поколение на Volkswagen Golf започна намаляването на обема на бензиновите двигатели.
С петото поколение на Volkswagen Golf започна намаляването на обема на бензиновите двигатели.

В последните 25 години други производители на автомобили също замениха своите атмосферни двигатели с механика, оборудвана с малки турбокомпресори, чийто работен обем понякога не надвишаваше 1 литър.

Такъв трицилиндров двигател дори се монтираше на лимузина като Ford Mondeo, чийто работен обем преди това не можеше да бъде по-малък от 1,6 литра.

Renault, PSA (сега част от Stellantis), BMW, Mercedes и Fiat също представиха малки турбокомпресори. Италианската марка дори произвежда 0,9-литров мотор, който е много икономичен на теория. На практика

потреблението постоянно се оказва много по-високо

В PSA проблемите с двигателя 1,2-Puretech също са добре известни, твърдят от нидерландското издание.

Много автомобилни производители направиха същото и с дизеловите двигатели. Те вече имаха турбокомпресор, но често добавяха втори за допълнително увеличаване на мощността. Тези турбокомпресори са уязвими и особено когато двигателите са твърде често студени, свързани компоненти като EGR клапани или филтри за твърди частици е много вероятно да се повредят.

“При модерните двигатели се смята за нормално  да започнат да изгарят масло”, добавя Ден Хертог. Прекомерният разход на масло при бензиновите двигатели е само един от проблемите, характерни за много от тях, чийто работен обем не е адаптиран към размера и теглото на автомобила, който трябва да задвижват. Прегряване, грешки в синхронизацията, вътрешно замърсяване, износени лагери и счупени турбини също са често срещани проблеми.

Друг проблем е интервалът на поддръжка. За да улеснят максимално нещата за своите клиенти и да поддържат възможно най-ниски теоретични разходи, производителите

понякога предписват интервали до 30 000 километра, което е доста рисковано

В случай на чувствителни двигатели, книжка за поддръжка, попълнена съгласно тези указания, понякога не предлага достатъчна гаранция за безпроблемна работа в продължение на няколкостотин хиляди километра.

При покупка на употребяван автомобил здравият разум диктува, че много мощен двигател с малък работен обем трябва да бъде подложен на съмнение, дори и при не особено голям пробег.