Важно е да сте наясно с намерението си - питате, за да покажете съпричастие, за да разберете или за да притиснете

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Популярният израз "Няма трудни въпроси, има трудни отговори" не е съвсем верен. Задаването на въпроси не е лесна работа. Особено в професионална среда, когато не можете до безкрайност инфантилно да питате какво, как, защо.

Самото формулиране на въпросите също е изкуство. Може би сте забелязали, че дори сред хората, за които то е задължително - журналистите, някои го владеят, а други така се оплитат в собствени изказвания, разкази, вметки и отклонения, че интервюираният искрено недоумява: "Какво всъщност ме питате".

Става дума за начина, по който формулирате въпросите си, но преди всичко трябва да приемете, че фактът сам по себе си не ви излага.

Умният човек пита, когато не знае нещо. Питането води до разбиране, а разбирането води до успех. Това не го кара да изглежда несигурен, некомпетентен, глупав, слаб в очите на другите. "Напротив - може да ви помогне да спечелите влияние, стига да задавате правилните въпроси", уверява Мат Ейбрахамс, профсор по комуникация в университета Станфорд.

Повечето хора се досещат, че ако само слушат и не питат нищо събеседника си, не показват съпричастност и интерес. Поведение от типа "Говори си, не ми пречиш" проваля общуването. Трудно им е обаче, когато в професионална среда нещо им е неясно и трябва да зададат въпроси, за да изпълняват по-добре собствената си работа. Това също не е срамно.

Признавате, че не знаете всичко, което е присъщо на интелигентния човек. Демонстрирате, че сте готови да се учите и че ви е грижа за темата, проблема, задачата, които обсъждате. Гарантирате си, че няма да се случи фал заради неясноти. Свързвате се по-добре с шефа, колегите, партньорите. "Всичко това са ценни активи, които трябва да имате, когато се опитвате да развиете кариерата си или да задълбочите взаимоотношенията си", обяснява Ейбрахамс.

"Задаването на въпрос ви поставя в позиция на власт. Мога да повиша статута си и да понижа вашия статут, когато задам труден въпрос - изтъква професорът. - Не всеки въпрос обаче ще ви помогне да станете по-влиятелни. Трябва да знаете как, кога и защо задавате въпроса."

Независимо дали питате, за да покажете съпричастие, разбиране, заинтересованост, или за да изясните нещо, което не знаете, или за да помогнете на събеседника да разбере друга гледна точка, формулирането е еднакво във фундамента си.

Според Ейбрахамс за добрия въпрос има три задължителни правила.

о Добрият въпрос е кратък и ясен, така че онзи, на когото го задавате, да не се разсейва и да не се обърква. Ако трябва нещо да обяснявате, за да поставите въпроси си в определен контекст, кажете "Преди да попитам, бих искал/а да съобщя..."

о Добрият въпрос се основава на това, което събеседникът е казал, продължава разговора. Сиреч, трябва да е уместен и по същество. Иначе ще провали диалога. А и това е точно случаят, когато човек изглежда глупав.

Отлична работа вършат т.нар. последващи въпроси. Те показват, че слушате активно, помагат за изясняване на информацията и за получаване на още по-задълбочена. Обикновено се формулират така: "Можете ли да ми кажете повече за", "Какво имате предвид, когато казвате, че" и т.н.

о Добрият въпрос се задава с идея. Може да преследвате с него множество цели, но пак трябва да бъде кратък, ясен и достатъчно фокусиран, така че хората да разберат какво точно искате да знаете, посочва експертът.

Неясни или твърде общи въпроси водят до объркване и непродуктивни дискусии. Могат да оставят лошо впечатление за вашата личност и интелект, а в определени ситуации дори да предизвикат подозрения какво целите и да подкопаят доверието на събеседника ви.

Трябва да обмислите целта си, преди да зададете въпрос. Много е неприятно в срещи на работното място въпросите да не помагат за изясняване на дадена тема, а да питате, за каквото се сетите. Дори да е нещо много важно, ще подразните всички. Може да искате да промените посоката на разговора, но това пак е цел и предполага внимателно да сте обмислили какво и как питате.

В повечето случаи по-подходящи са отворените въпроси, а не тези, които предполагат отговор с "да" и "не". Те ангажират събеседника, разговорът става по-ползотворен и води до по-задълбочено разбиране.

Задаването на добри въпроси, особено за убеждаване, влияние или промяна на мнението на някого, изисква практика. Тренирайте, като започнете с по-малко - приятелски и колегиални разговори, и се опитвайте постепенно да надграждате до по-съществени комуникационни събития като сериозни работни срещи, препоръчва Ейбрахамс.

Ако въпросите ви често не са фокусирани и искате да станете по-сбити, можете да помолите приятел или доверен колега за обратна връзка - какви са впечатленията му от вашия стил.

"Естествено, трябва да изслушвайте другите хора, преди да ги попитате нещо - изтъква професорът. - Винаги, когато слушате, си правите услуга. След това въпросът ви е по-вероятно да изглежда така, сякаш каните другия човек да сътрудничи по решаването на проблем."

----- Как формулирате

о Най-лесно диалогът върви, ако задавате въпросите си един по един. Страйте се да има в тях логическа последователност.

о Улеснявате общуването, ако формулирате въпросите си положително и конструктивно, а не нападателно. Придържайте се към това правило дори да питате нещо, с което целите да затрудните събеседника си. Внимавайте с уж любезни изрази като "Не мислите ли, че", те съвсем не са позитивни.

Внимавайте и в тона, с който ги задавате. Ако звучите заядливо, не постигате влияние, а ликвидирате вероятността за сътрудничество.

о Съдържанието на въпросите ви идентифицира като умен човек, който може да вниква в същността. Начинът на питане ви идентифицира като човек, който може да се изразява стегнато, възпитано и уважително.

Когато предразположите онзи, когото питате, винаги постигате по-голям ефект.

о Не прекалявайте с много въпроси даже когато става дума за важна професионална задача. В началото подробностите може да ви затруднят при поемането на информация, вместо да ви улеснят. Ще научите детайли в процеса на работа, а при старта се уверете, че сте разбрали най-основното.

Както във всичко, и при питането трябва да има мярка.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност

3 техники за по-добра комуникация и успех в работата

Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност

Топ 5 на най-досадните колеги и как да се отървете от тях

Асистент на шефа - това не звучи гордо, но не го подценявайте

Комплиментът - истината, не цялата истина

И леки вербални подхлъзвания тежко чупят професионалния успех

Как да работите с шеф микромениджър, за да напредвате в кариерата

Ефективни техники срещу колега клюкар

5 начина да се вдъхновите за професионален успех през 2025

Уважението подобрява отношението - какво да не пропуснете в последния работен ден

Признаци, че работохолизмът може да взриви живота ви, се хващат по празници