Опит за завръщане на нормалните модели на достъпни цени в белгийската столица
В България сме свикнали на автомобилния салон в София, че е време за отстъпки и промоции. При европейските изложения не е така. Поне не беше.
Най-изненадващо тази година в Брюксел в момента се провежда огромен по размерите си и броя на колите салон, на който присъстват 61 марки с цели 6 световни и 14 европейски премиери. Поразителното при него е не само, че напомня на изложенията от преди години със скъпи автомобили и шантави возила като летящи коли, а, че е пълен с нормални автомобили на човешки цени. А отстъпките на тези возила, много от тях не е задължително да са чисто електрически, е направо огромна. С тях масовите нови коли излизат доста по-евтино в белгийската столица, отколкото в България.
Трусовете при европейските производители са големи и те
се опитват да върнат отново клиентите,
след като в последните 5 години цените на новите автомобили скочиха двойно и пазарът го закъса яко. И докато преди ковид пандемията най-евтините модели вървяха на цени около и малко над 10 000 евро, сега се отчита за постижение, че на изложението в Брюксел се обещават големи отстъпки с универсални коли за по-малко от 20 000 евро. Това не сме го виждали отдавна.
В богата Белгия обаче тези нови автомобили излизат много по-изгодно от България и по друга причина - някои оферти зависят от премията за придобиване на стара кола и екологични стимули на автомобилите на ток. Но дори и да се пренебрегнат стимулите за замяна и се придържате към официалните цени, посочени на уебсайтовете на марките, се виждат някои много атрактивни оферти, които важат при сключване на договор на автосалона.
Dacia Sandero се предлага от 12 890 евро, Citroen C3 тръгва от 14 990 евро, а Kia Picanto или Fiat Panda от 15 490 евро. Разбира се, оборудването на тези автомобили е сведено до минимум.
Само за сравнение - у нас Dacia Sandero започва от 28 790 лева, Citroen C3 - от 32 960 лева, а Kia Picanto от 32 940 лева.
Други оферти изглеждат също толкова привлекателни и не струват много повече. Например Renault Clio Evolution SCe65 с Pack Look се предлага за 15 850 евро, включително 500 евро премия замяна, което прави общо 16 350 евро, а Renault Captur за 19 500 евро (без премия замяна със стар автомобил). За тези пари
получавате много оборудване,
включително сензори за паркиране. У нас цената на Captur тръгва от 42 290 лева.
В Брюксел Opel рекламира Corsa за 14 990 евро, но включва бонуса за замяна със стара кола от 2000 евро (и при условие, че е регистрирана преди 2013 г.). Ако нямате кола за продажба или искате да я продадете сами, в крайна сметка получавате корсата за около 17 000 евро.
По ценова листа новата Corsa тръгва у нас на цена от 35 385 лева. Почти колкото в Брюксел, ако не си върне белгиецът старата кола.
Някои марки предлагат огромни отстъпки на салона в Брюксел. Като например KGM (бивш SsangYong), който предлага Tivoli за 18 990 евро при нормална цена от 26 490 евро. А Suzuki продава новия Swift за 17 799 евро вместо за 22 299 евро. 34 490 лева с включен 2500 лева бонус е цената на базовия японски модел в момента в България - колкото на салона в Брюксел.
Skoda предлага Fabia в белгийската столица за 16 990 евро, но е разбираемо оскъдно оборудвана. В България обаче шкодата е даже малко по-евтина: от 33 420 лева.
Китайските предложения също са конкурентни, с компактния Livan X3pro за 15 995 евро, MG3 Hybrid+ за 19 990 евро и напълно електрическия Leapmotor T03 за 18 400 евро.
Leapmotor 03 e китайски градски автомобил и отскоро се произвежда в завода на Stellantis в Полша.
Друга китайска кола, която ще се сглобява в Унгария, също предизвиква интерес с цената си. Електрическият кросоувър BYD Atto 2 струва 13 000 евро в Китай. Конкурентът на Citroen e-C3 най-вероятно ще се предлага само след няколко седмици за по-малко от 23 300 евро, колкото струва френският модел.