То често ви кара да се вживявате в излишни спорове. Не го игнорирайте, но мислете кога заслужава да му угаждате

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Не сте от силно чувствителните хора, но на съвещанието на екипа се подразнихте от колежка, която взе ни в клин, ни в ръкав да ви противоречи. Работите си, но вече няколко часа случката се връща в ума ви и ви хваща яд. Само да си свършите спешните задачи и ще й докажете на тая, че не беше права. Усещате прилив на нещо като спортна злоба. Даже "спортна" е само за благозвучие.

Това може да е кристален пример за прекалено честолюбие. А пък специалистите го определят като един от големите енергийни вампири. Хаби ви ресурси - психически сили и време. Може грешка да направите, докато уж работите, а превъртате случката в ума си. Може и на репутацията ви да навреди, ако угодите на прекалето си честолюбие и влезете в конфликт.

Честолюбието само по себе си не е лошо, всеки го има, то си е част от егото, от Аз-концепцията. Ненормално е нищо да не ви трепне, когато някой оспорва професионалната ви компетентност, да речем. Но дали е така, или колежката ви е изказала друго мнение, противоположно на вашето?

  • Наистина ли е засегнато

Имате право да се засягате на чест, ако в думите на колежката се е съдържал намек от сорта на "Ти не си наясно". Тогава може да помислите толкова ли е важно да се защитите, доказвайки, че не е така. Не само пред нея, а и пред всички присъствали на съвещанието.

Внимавайте обаче да не проявите мнителност и да придадете на думите подтекст, какъвто нямат. Прекаленото честолюбие често подтиква към това, без да се усетите.

Но ако колежката ви просто е изказала друго мнение, няма защо нито да преживявате, нито да я опровергавате. Съвсем естествено е хората да имат различни мнения. Това, че някой не е съгласен с вас, не значи, че е срещу вас. Само ако е от решаващо значение за това, което е обсъждано, си заслужава да продължите да се занимавате и да доказвате правотата си.

Иначе постъпвате дребнаво. Изглеждате като човек, който не понася друго мнение и е толкова арогантен, че да демонстрира това.

Прекаленото честолюбие не ви украсява, а руши репутацията ви. Издава високомерие, чувство за превъзходство - смятате другите за глупави, неспособни, некомпетентни. Издава и затворен ум - не само не сте готови да чуете и оцените какво казва другият, ами и изначално отричате правото му да мисли различно от вас.

  • Управлявате или хабите

Психолозите определят прекаленото честолюбие като енергиен вампир, защото ви кара да се вживявате в спорове, да ги превръщате в конфликти. Може да е реално и да се скарате с колежката без нужда. Може да е и мислено, като продължите да превъртате в главата си случката.

Така не управлявате, ами напразно хабите енергията си. Но за да се отървете от вътрешна злоба, спрете и размислете. Наистина ли е засегнато честолюбието ви, точно с какво и заслужава ли си да го браните.

Щом колежката ви е противоречала ни в клин, ни в ръкав, това не е останало незабелязано от другите в екипа и от шефа. Няма нужда нищо да доказвате.

Няма нужда и да я питате защо така е постъпила. Тогава съвсем излишно ще издадете, че е пострадало честолюбието ви.

Оставете случката да отмине, забравете я и не я превръщайте във вампир за психическата си енергия.

  • Благоразумно, не безумно

Когато прецените, че е необходимо, защитете смело засегнатото си честолюбие. Може и в остър конфликт да влезете, ако си заслужава. Но след анализ и хладнокръвно, за да не ви подлъже честолюбието - нали помните, че все пак то е част от егото. И както казва философът Имануел Кант, "голямото честолюбие винаги превръща благоразумните в безумци".

Само от спортна злоба - за да излезете победители в спор, без смисъл и без полза, не е оправдано да хабите енергия. Тя ви е ограничен ресурс. Със сигурност ви е необходима за нещо в работата, което ще ви донесе успех и ще ви заведе далеч по-напред в кариерата. По-добре смирете засегнатото си честолюбие и не му позволявайте да ви отклонява от главното.

  • Страданията вън

При всички положения трябва да се отървете от негативния багаж на засегнатото честолюбие и да си гледате спокойно работата. Тъкмо защото като част от егото то е силна емоция и причинява страдание, по-добре да не се опитвате да го игнорирате. Отделете малко време, анализирайте и положете усилия за преодоляването на лошото чувство.

Много скоро след това честолюбието вече не само няма да е вампир, а ще почувствате прилив на енергия, твърдят психолозите.

------ Пропускате добавена стойност

Ако се вживявате в засегнатото си честолюбие, понеже някой изказва различно мнение от вашето или даже ако ви критикува, се лишавате от ползи. Не чувате нещо, което може да ви върши работа за собствения успех.

Умните хора не правят така. Те не са "тънкообидчиви". Преди да се оставят на прекаленото честолюбие, мислят дали все пак няма да извлекат добавена стойност.

Когато колегите ви усетят, че сте от свръхчестолюбивите, дори да са добронамерени, те се пазят да ви казват друго становище, несъгласие, всякакви неприятни истини. (Освен ако не са засегнати собствените им интереси.) Така пропускате възможности да чуете обективно мнение.

Това може да храни честолюбието ви, да ви дава илюзорна предства, че се справяте превъзходно, и фалшиво чувство за сигурност. В един момент вероятно ще осъзнаете - пропуснали сте да чуете, че имате проблем и как да се справите с него, но ще бъде късно.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Носи ли професионален успех клишето "Щом върви, не го поправяй"

Три тактики безотказно водят нагоре в кариерата

Дисекция защо не харесвате шефа

6 типа уж положителни, но трудни колеги

Как да оползотворите победата, без да се самозабравите

Майсторски зададените въпроси осигуряват влияние и успех

Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност

3 техники за по-добра комуникация и успех в работата

Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност

Топ 5 на най-досадните колеги и как да се отървете от тях

Асистент на шефа - това не звучи гордо, но не го подценявайте