Намалява драстично вредните емисии не само при колите, но и при големите машини

Австралийски учени приспособиха обикновен дизелов двигател да работи с водород.

Екип от Университета на Нов Южен Уелс (UNSW), ръководен от професор Шон Кук, доцент Шон Чан и професор Евад Хоукс, успешно разработи технология за двойно гориво с директно впръскване водород-дизел. Тази иновация позволява на дизеловите двигатели да работят предимно с водород. Вместо да чакат десетилетия за разработването и широкото приемане на нови системи с горивни клетки, съществуващите дизелови двигатели може да бъдат преоборудвани с тази нова технология, което позволява на особено на тежките индустрии да намалят значително своите емисии на въглероден диоксид.

След 18 месеца работа учените успяха да създадат система с директно впръскване на водород и дизел, която позволява на всеки дизелов двигател да работи с 90% водород. Резултатите са удивителни:

CO2 емисиите са намалени с 85,9% в сравнение с традиционен дизелов агрегат

Емисиите на азотен оксид също са сведени до минимум. Най-хубавото на тази технология е незабавното ѝ практическо приложение. Всеки дизелов двигател, използван в автомобили, камиони, селскостопански машини или минно оборудване, може да бъде адаптиран към тази система само за няколко месеца.

Системата, разработена от екипа на UNSW, запазва оригиналното впръскване на дизелово гориво, но добавя директно впръскване на водород. Тази иновация позволява контрол на сместа в цилиндъра на двигателя. Зареждането с водород и въздух се контролира напълно, преди да се запали с малко количество дизел.

Тази система не изисква водород с висока чистота, чието производство е скъпо. Освен това

ефективността на двигателя е подобрена с повече от 26%

в сравнение с конвенционалните дизелови мотори.

Потенциалът на тази технология е огромен, особено в промишлени сектори, които вече имат постоянна инфраструктура за доставки на водород, като минния бизнес.

Идеята за преобразуване на съществуващи дизелови двигатели в хибридни водородно-дизелови системи може да бъде революционно решение в прехода към екологичен транспорт, смятат изобретателите.

Водородните коли като Toyota Miral може да имат различно бъдеще с новия двигател. Снимки: производителите
Водородните коли като Toyota Miral може да имат различно бъдеще с новия двигател. Снимки: производителите

Очаква се въздействието на водорода да се ускори значително през следващото десетилетие, тъй като напредъкът в технологиите, инфраструктурата и политическата подкрепа стимулират приемането му в различни индустрии. Като източник на чиста енергия водородът предлага жизнеспособно

решение за декарбонизиране на сектори,

които са трудни за електрифициране, като тежка промишленост, транспорт на дълги разстояния и авиация.

Продължаващото развитие на методите за производство на водород също се очаква да намали разходите и да повиши ефективността. В допълнение разширяването на инфраструктурата за зареждане с гориво и правителствените стимули ще спомогнат за широкото му използване. С нарастващия глобален акцент върху намаляването на въглеродните емисии водородът е готов да играе решаваща роля в прехода към нисковъглеродна икономика, допълвайки други решения за възобновяема енергия като вятърна и слънчева.

Много автомобилни компании вече са започнали да добавят водородни двигатели към своите предложения за модели

Макар че марки като Toyota и Hyundai са водещи, други големи автомобилни компании също се налагат. Водородните решения не само разнообразяват предложенията на екологични двигатели за потребителите, но помагат на марките да останат конкурентоспособни, тъй като светът става все по-загрижен за изменението на климата. Въпреки че са положени усилия за други алтернативни горива, водородът изглежда най-обещаващият, когато става въпрос за конкурентни електрически решения.