Автомобилите на ток не са достатъчно ексклузивни за хората с много пари

Пазарът на електрически автомобили расте бавно, но расте. Хората с много пари обаче не се впечатляват на тази тенденция и повечето трупат предимно суперколи с двигатели с вътрешно горене. Марките осъзнават, че е много трудно да продадеш електрическа кола на милионер. Защо е така?

Автомобилите, задвижвани от батерии, позволяват превъзходна производителност и могат да бъдат адски бързи в сравнение с всеки автомобил с вътрешно горене. Въпреки че това може да е най-голямото им предимство, истината е друга. В очите на милионерите електрическата кола е нещо нежелано.

Автомобилният пейзаж се промени много. В средата на миналото десетилетие и в началото на това всички приемат за даденост, че пазарът ще бъде напълно електрифициран до 2030-2035 г. Много марки разкриха своите смели планове за пускане на нови модели на ток, но всяка от тях се сблъска с реалността.

Пазарният дял на електрическите автомобили е далече

от това, което трябваше да бъде, поне според прогнозите на специалисти и политици. Европа вече обмисля електронните горива като алтернатива, докато плановете за забавяне на рестрикциите за вредни емисии вече са факт.

Клиентите наистина има голям избор при покупка на автомобил. Имат много възможности, но нито една от тях не е перфектна. Хибриди, електрически, плъгин хибриди, микрохибриди. Това са термини, които нямат никакво значение за неприлично богатите. Те нямат проблемите на “нормалните” хора и не се интересуват особено от електрически автомобили, показват цифрите на продажбите.

Компании като Lamborghini или Ferrari непрекъснато постигат рекорди по продажби, докато много други марки обмислят да оттеглят стратегията си за електрически автомобили. Най-забележителният случай е Porsche Taycan. Първоначално това електрическо порше се харчеше като топъл хляб, но продажбите намаляват с всеки изминал месец.

Богатите търсят ексклузивност, а електрическите автомобили не могат да я осигурят.

Главният изпълнителен директор на Rimac Automobili Мате Римац разбра това по трудния начин.

“Когато започнахме да разработваме модела Nevera, електрическите автомобили бяха привлекателни, защото бяха нещо ново. Сега електромобилността е нещо обичайно и

купувачите на хиперавтомобили искат да се разграничат

от останалия пазар.”

Rimac Nevera в момента е най-радикалната електрическа кола в света. С около 2000 конски сили тя счупи почти всеки рекорд за скорост. Автомобилът струва два милиона евро и трябва да е магнит за богатите. Това обаче не е така.

По план трябва да бъдат произведени 150 Rimac Neverа. До средата на миналата година обаче бяха пласирани само 50. Самият Мате призна, че следващата му кола няма да е 100 процента електрическа. Той

ще избере алтернативни електрифицирани системи

като мощни plug-in хибриди или хибриди, при които бензиновият двигател продължава да контролира производителността.

Каквото е и новото Bugatti. Tourbillon, наследникът на легендарния Chiron, бе представен с мощен 16-цилиндров двигател с помощта на хибридна система. За разлика от Rimac Bugatti продава всяка произведена кола веднага и за нея има сериозна опашка от чакащи, въпреки че всяка бройка струва два пъти повече от Nevera.

Bugatti Tourbillon е суперхибрид и вече предварително е продаден въпреки цената от 4 милиона евро.
Bugatti Tourbillon е суперхибрид и вече предварително е продаден въпреки цената от 4 милиона евро.

Богатите смятат електрическата кола за всичко друго, но не и за изключителна. Живеем в свят, в който производител на достъпни мобилни телефони може да произведе за “една нощ” електрически автомобил с повече от 1500 конски сили, какъвто е китайският Xiaomi SU7 Ultra.

Спортните автомобили с двигатели с вътрешно горене продължават да увеличават продажбите си. Цените на автомобилите на търгове и препродажби непрекъснато растат, без да се вижда таванът. Милионерите трупат автомобили с двигатели с вътрешно горене като ясен знак, че бензинът е по-жив от всякога.

Lamborghini не бърза с електромобилите.
Lamborghini не бърза с електромобилите.