В световен мащаб авиацията надмина предковидната 2019 г. и ясно показа, че хората искат да пътуват
10 905 281 пътници са летели от и до четирите международни летища на България - София, Варна, Бургас и Пловдив. Това е 95 на сто от нивото през предковидната 2019 г., когато са били 11 474 051 души. Ръстът спрямо 2023 г. е 3,7 на сто. Това показва анализът на Асоциацията на българските авиокомпании, представена на годишната среща от председателя й Светослав Станулов и главният секретар Йовко Йоцев.
Годината беше добра, коментира Станулов.
С редовни полети са летели 9 445 303 души, или 87% от пътниците по международни линии. По този показател вече са надминати нивата от 2019 г. с 4,6 на сто, когато те са били малко над 9 млн.
Има срив при чартърите, през 2024 г. те са 60 на сто от нивото на 2019 г., или с нередовни полети са летели 1 459 978 души. Спадът се обяснява с ръста на нискотарифните авиокомпании и с самостоятелното пътуване на туристите.
Продължава тенденцията самолетите на българските авиокомпании
да работят на летища извън България, 85% от машините са на тъй наречения мокър лизинг
(самолетът и екипажът летят за други авиокомпании). Те са се позиционирали в Германия, Белгия, Португалия, Гърция, Турция, Албания, Косово, Сърбия и други. Този експорт на авиационни услуги осигурява икономическа стабилност на авиокомпаниите, сочи анализът.
В България активно действащите авиокомпании с валиден оперативен лиценз са 12. През 2024 г. те са оперирали с 80 самолета, от които 59 пътнически и 21 карго.
Страната ни се утвърди като важен европейски център за техническо обслужване на самолетите. София се нарежда на 9-то място в света по капацитет на базите за техническо обслужване, по данни на Ch-aviation. Предстои изграждане на нови хангарни места в София и Бургас. Водещи са компаниите "Луфтханза Техник", "Аеротехник", "Юропиън Еър Чартър", "Глоубъл Мейнтенънс" ии "Плейн тех" в София и "Електра" във Варна. Капацитетът за обслужване на самолети е четири пъти над необходимостта на българския флот.
Нещо подобно е и с обучението на пилотите. 4 симулатора има в центровете за обучение и те надхвърлят 3 пъти нуждата от тренировки на пилотите ни. Затова пък се приемат чужденци.
В световен мащаб авиацията надмина предковидната 2019 г. и ясно показа, че хората искат да пътуват.
С 30 000 самолета през 2024 г. са превозени почти 5 млрд. пътници, което е увеличение спрямо 2023 г. с 10,2 на сто. В момента има недостиг в света на 4500 търговски самолета.
В Европа полетите са били 6,7 млн., с 5,8 на сто повече от 2023-а, но остават под нивото на 2019 г.
Прогнозата на "Евроконтрол" е, че през следващите 25 г., до 2050-та, ще има увеличение на полетите между 1 и 2,4% годишно, очакванията са, че трафикът ще е 15,4 млн. полета, тоест - над два пъти сравнено с 2024 г.
Основният растеж е между Азия и Европа. По данни на българското държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" трафикът над България се е увеличил два пъти спрямо десет години по-рано (2014 г.). А за 2024 г., спрямо предковидната 2019-а ръстът е 20 на сто. РВД обслужи през миналата година над 1 млн. прелитащи самолета, тъй като страната ни е на трасето Европа-Азия.
Все още най-голям пазарен дял в Европа имат класическите авиокомпании - 36%, следвани от лоу кост - 34 на сто.