Автомобилите в депата за скрап в Европа драстично намаляват
Все повече автомобили, които са спрени от движение в Западна Европа и трябва отдавна да са претопени, се продават на източноевропейския пазар, включително българския.
Според данни на КАП (Комюникейшънс Адвъртайзинг Партнърс) България внася десетки хиляди употребявани автомобили годишно, които са негодни за ползване в западната част на Стария континент.
Според данни на Европейската комисия и българските митници около 25% от внесените употребявани коли са с инцидентна история (т.е. между 15 000–30 000 годишно).
Въпреки високия процент на обновяване на белгийския автомобилен парк броят на излезлите от употреба превозни средства, обработени в белгийските центрове за разглобяване, е намалял наполовина само за 10 години.
За 10 години излезлите от употреба автомобили, които трябва да бъдат унищожени, са намалели наполовина. През 2013-а техният брой е бил 126 835 (с рекорд през 2010 г. - 170 000) и едва 69 116 през 2023 г. Сред 107 центъра за рециклиране в Белгия нито един не е успял да избегне тази низходяща тенденция.
И ситуацията дори започва да тежи на сектора,
който, като се има предвид спадът в обема, отбеляза скок на разходите си с 30% (контролът на замърсяването е скъп: масло, течност за спирачки или акумулатори) и някои от тях дори започнаха да съкращават работници.
Къде са отишли всичките тези автомобили, задават си въпроса белгийските журналисти.
Експертите се спират на няколко хипотези: закупуване от дилъри втора употреба, базирани в чужбина, и износ на тези трошки до евтини центрове, обработка в тайни центрове или незаконна повторна употреба.
При липсата на ефективни системи за проследяване
е трудно да се види маршрутът на тези автомобили,
след като регистрационните номера се върнат, признават в Белгия.
Специалистите са категорични, че повечето от тези бракувани автомобили намират нов живот в Африка и Източна Европа без каквито и да е условия на безопасност.

След кризата с ковид пандемията белгийците, както и европейските шофьори като цяло карат старите си коли повече. Това се дължи на инфлацията и поскъпването, но и
на колебанията на хората да преминат към електрически автомобил
или да се изкара още с притежавания.
Федерацията Febelauto посочва, че за 20 години средната възраст на автомобил в края на живота му се е увеличила от 12 на 19 години.
Според местни застрахователи стряскащ е фактът, че от 6000 автомобила, бракувани след наводненията през 2021 г. в Белгия, само 1000 са се озовали в белгийските центрове за рециклиране.
Съветът и Европейският парламент се заеха с въпроса и
работят върху нова система за проследяване,
която би гарантирала, че даден автомобил, предназначен за депа за скрап,
действително е разглобен правилно
и че е забранено да се движи по европейските пътища. Кога ще бъде въведена и реализирана новата система обаче, не е ясно.
Европа също така обмисля да се справи с незаконното бракуване на коли, което причинява замърсяване на почвата и водата, както и с лицата, които понякога сами разглобяват автомобили и препродават резервните части на сайтове за втора употреба.