Частнo дружество обяви ден на отворените врати в производствената си база по подобие на държавни институции с цел да покаже модерния начин на производство на детайли и компоненти от инженерни пластмаси за своите клиенти - мултинационални фирми. Смолянският завод отваря 20 хил. кв. м площ за обход от младите, за да видят едно високотехнологично българско производство, което е успешно в световен мащаб.

“Идеята е да покажем новите технологии, модерната структура на предприятието и да предизвикаме интерес сред младите хора към производството като цяло”, казва председателят на съвета на директорите на “Арексим Инженеринг” ЕАД Кирил Асенов.

Дружеството ще осигурява транспорт до завода и специалисти, които отблизо да покажат целия производствен процес по изработката на високопрецизна инструментална екипировка за шприцоване на пластмасови детайли за електротехническата, електронната и автомобилната индустрия.

На 7 юни от 10 ч, когато започва денят на отворените врати пред църквата “Св. Висарион Смолянски”, ще се презентира филм, популяризиращ компанията. Според Асенов успехите се дължат на хората и затова компанията постоянно инвестира в кадри.

“С инициативи като тази с ден на отворени врати ние отправяме послание към младите и образовани хора да видят, че и в България човек може да се реализира, а не само на Запад”.

Компанията отпуска стипендии за студенти от техническите университети и колежи. Работещите във фирмата имат възможност за квалификация в Германия, Франция, Англия, в специализирани университети и при бизнес партньори, които работят като директни доставчици на автомобилни марки като “Ауди”, БМВ, “Мерцедес” и др.

“Арексим” стартира в началото на прехода през 1991 г. от малко производство на пластмасови изделия предимно за бита по идея на Асенов, въпреки тогавашния срив в държавния производствен сектор и свързания с това огромен дефицит на всякакви стоки на пазара. “Никой не сие представял, че след 20 г. компанията, започнала производство с една стара шприцмашина, която се поврежда всеки ден, ще достигне днешното си ниво на производство на сложна инструментална екипировка”, казва изпълнителният директор Красимир Трифонов.

В заводa в северната индустриална зона на Смолян сега се произвеждат над 700 продукта за различни клиенти, сред които “Костал”, “Бош”, “Макита”, “Шнайдер”, “Либхер”, “Фесто” и др. Предприятието, в което сега работят близо 500 души, поставя началото си като производител на щори през 90-те г. на миналия век. То става първият в страната производител на този артикул с права да произвежда щори с материали, машини и по технологиите на холандската фирма “Хънтър Дъглас”.

Постепенно разширява дейността си към изработване на градински мебели, окачени тавани, подови настилки и други пластмасови изделия, обединени около марката “Арексим”. Малкото тогава дружество става първото в България оторизирано от френския концерн SCHNEIDER Electric да изработва и доставя продукция за тях. 10 г. по-късно е избрано за най-добър глобален доставчик на фабрични компоненти.

Отличието е връчено в Париж на среща на компанията, водеща в областта на енергийния мениджмънт, с 330 нейни доставчици от 30 държави. “Арексим” се разширява през 2004 година, когатокупува от държавата недостроения завод за флопидискови устройства. Инвестира в него 6,8 млн. лв. в нови машини и разгръща производствената площ до 20 000 кв. м площ. Дружеството е избрано за инвеститор на годината в категорията “Малки и средни предприятия” за страната и става носител на приза за най-голям инвеститор на община Смолян за 2004 г. Към днешна дата има над 60 специализирани машини за шприцоване на високотехнологични пластмасови изделия, както и цех за производство на сложна инструментална екипировка. Оборудването е на най-високо технологично ниво и е предизвикателство за всеки младспециалист и инженер, който иска да научи повече и да специализира така, че да бъде конкурентоспособен на световно ниво.

Внедрените технологии в предприятието дават разнообразни възможности за технологично производство като овермолдинг на два вида пластмасови материали - шприцоване на 2 материала последователно за технически изделия, както и залагане на метални вложки - шприцоване, при което металните вложки се залагат предварително в инструмента. Извършва и тампонен печат върху готово пластмасово изделие, както и топъл фолиен печат. Заваряват се и разнородни пластмасови детайли в един краен продукт по няколко способа.

Отскоро е внедрена нова технология за 3-компонентно шприцоване на пластмаса и нова автоматизирана технология в производството и поддържането на инструменталната екипировка, както и софтуер за управление на производствения процес. С тази технология заводът има мощности да изработва инструментална екипировка за шприцоване на пластмасови детайли за електротехническата, електронната и автомобилната индустрия, работа с широк кръг от термопластични пластмаси, включително и такива с повишена якост и изисквания за износоустойчивост, както и специфични изисквания за качество на повърхнините, визуални и тактилни ефекти, използвани в различни сфери.

През последните години “Арексим Инженеринг” привлече германската компания “Костал” като свой основен клиент, който чрез подразделението си в България “Костал България” разкри монтажни линии. “Костал” е първостепенен доставчик в автомобилната промишленост на интериорни автомобилни части и чрез партньорство “Арексим Инженеринг” произвежда компоненти за световни марки като “Мерцедес”, “Ауди”, “Порше”, “Форд” и др. По същия начин в Смолян стъпиха реномирани компании като “Фесто” и “Ариете” и заедно четирите фирми образуват своеобразен клъстър с около 2000 работни места.

“Арексим Инженеринг” разполага с технологии, които го отличават като технологичен лидер в бранша. “Имаме възможност за осъществяване на пълен оперативно-технологичен цикъл: от проектиране на пластмасовите изделия и изработване на инструменталната екипировка, нужна за тях, до изработката на съответните количества и серии съгласно конкретните нужди на клиентите и доставката им до тяхната врата. Имаме амбициите и възможностите да станем една първокласна инженерингова компания, която да е сред най-добрите в Европа. Убедени сме, че можем, и ще го направим”, отбелязва Трифонов.

Заводът и сега се слави както с производството си, така и с модерната си собствена производствена сграда. В региона, известен с голяма си безработица, той се явява като един от основните работодатели, който работи на светло и плаща редовно. Освен това той впечатлява със зелената си инфраструктура, алеи и блястящи от чистота цехове. Всеки служител получава допълнително средства за храна и транспорт, а инженерите и специалистите от други региони на страната получават жилище. На работниците се правят обучения в страната и в чужбина.

Качеството на работа в трите производствени участъка се следи и се осигурява от две специализирани и оборудвани със съвременна техника лаборатории. Екип от квалифицирани инженери и специалисти по качество осъществяват 24-часов контрол, тъй като компанията е сертифицирана по стандарт за управление на качеството и околната среда ISO9001:2008 и ISO14001:2004 от Лойдс Регистър ЕМЕА.

“Двете основни предимства на нашата компания пред конкурентите са, че ние даваме пълно обслужване на клиента, т.е. от едно място той получава и матрицата, и серийното производство на пластмасовите детайли. Освен това имаме много добър екип от инженери, експерти и специалисти по логистика, които реагират гъвкаво на непрекъснато променящите се изисквания на клиента”, отбелязва Трифонов. “Въпреки че отчетите за продажби показват, че около 60% от приходите се формират от директен износ, а останалите 40% от продажби, регистрирани в България, то трябва да отбележим, че основните компании, на които продаваме на вътрешния индустриален пазар - KOSTAL, SCHNEIDER Electric и LIEBHERR, влагат нашите детайли в техните изделия и след това ги изнасят отново на външния пазар. Така чрез директен и индиректен износ повече от 90% от продукцията отива за европейския и световен пазар”, допълва той.

“Оборудване се купува, пазари се намират, но качествената работна среда и най-вече добрите кадри се създават с години. При нас се работи в екип и всеки може да черпи опит от най-добрите, което от своя страна повишава самочувствието и конкурентоспособността на всеки на трудовия пазар не само в България, но и в Европа”, казва Трифонов.

Смолянската компания прави ден на отворените врати на 7 юни, за да покаже новите технологии, модерната структура на предприятието и да предизвика интерес сред младите хора към производството.
Смолянската компания прави ден на отворените врати на 7 юни, за да покаже новите технологии, модерната структура на предприятието и да предизвика интерес сред младите хора към производството.