Около 1000 лв. на етаж излиза модернизирането на старите асансьори по изискванията за безопасност, за да работят и след 1 януари 2012 г. Това съобщи председателят на техническия комитет за асансьорите към института по стандартизация Петър Тодоров. Той е и производител. Около 5000-6000 лв. струва нова кабинкова врата, за да може асансьорите да са безопасни, обясни той. Около 12 000 евро пък излизат купуването и монтирането на нов асансьор на мястото на стария, обясни Тодоров.
Тодоров настоява държавата да отдели ресурс, за да бъде направено това, защото хората, които живеят в блокове, няма да могат да съберат пари.
90% от асансьорите в страната трябва да се подменят до 1 януари, защото иначе не отговарят на европейските стандарти, обясни шефът на техническия комитет. Това се отнасяло най-вече за съоръженията, монтирани в блоковете след 70-те години на миналия век. "Тези асансьори не са опасни, защото на всеки 36 месеца минават технически преглед. Просто не отговарят на новите изисквания", обясни шефът на комитета.
"Те имат само шахтова врата, но не и на кабинката. Според новите стандарти това е опасно и трябва да им се монтира нова врата."
Началникът на техническия комитет по асансьорите обаче влезе в задочен спор с държавния метрологичен и технически надзор.
Според шефа на надзора в София Ваньо Бояджиев на спиране от 1 януари подлежат не повече от 200 асансьора в столицата. Това били най-старите модели от 40-те и 50-те години, чиято врата се затваря с обикновена брава на пружина, а кабинката - с решетка.
"Твърденията на хората от стандартизацията са спекулация и кьорфишек, защото в техническия комитет са производителите, които имат интерес блоковете да се втурнат да си сменят асансьорите", заяви Бояджиев. "Стандартите на техническия комитет са пожелателни, задължителни са само нормите в държавните наредби. А тази за безопасността на асансьорите ясно посочва, че на спиране подлежат само най-старите асансьори", категоричен бе шефът на техническия надзор.
И тези стари асансьори обаче имат възможност да бъдат модернизирани, като на шахтовите врати се монтират електромеханични брави.
От 1 януари няма да могат да се монтират български асансьори в сградите, предупреди още Петър Тодоров. Нов европейски стандарт изисква тези съоръжения да имат контролни уреди и механизми, които да гарантират, че няма да тръгнат с отворена врата. Досега обаче никой от българските производители не е разработил и сертифицирал такива устройства, твърди той.
ВИКТОР ИВАНОВ
В Пловдив преди 2 г. ги електрифицирали
В Пловдив няма нито един асансьор, който да е без т. нар. електрическа отбивачка. Специалното устройство контролира заключването на кабината при потеглянето, обясниха техници.
Старите дървени отбивачки на подемните съоръжения с решетки и механични брави били подменени с електрически още преди 2 г. Асансьори от този вид има в 30-ина блока в Пловдив. Всички са с решетки, но при повечето бравите с ръчка за отваряне и затваряне са подменени направо с вратите, които след хлопването се заключват електрически, обясниха монтьори.
"Старите дървени отбивачки наистина бяха опасни, защото вратата можеше да се отвори и ако асансьорът не е на етажа, човек да падне в шахтата", коментира шефът на пловдивската инспекция по държавен технически надзор инж. Димитър Вълканов.
"И преди ни беше удобен асансьорът, не са ставали инциденти", коментираха пенсионерите от блок на бул. "България" 126. Сградата е строена през 1963 г., преди 2 г. поддържащата асансьора фирма оставила бравата и решетката, но направила заключването електрическо. "Манипулацията е по-скоро трудоемка. Материалите струват около 300-350 лева. С труда общо на вход с 6 етажа излиза 800 лв.", твърди асансьорният техник Жеко Стайков. Тоест ако има по 5 апартамента на етаж, всяко домакинство е платило по 25-30 лв., изчислиха негови колеги, преустройвали асансьори в други райони на Пловдив.
ИЛКО ВАСИЛЕВ