Той ще е с
капацитет 3 млн.
пътника годишно
и 7 ръкава
за самолетите
Процедурата за концесията на летище София за 35 г. е обявена в “Държавен вестник” и в официалния вестник на ЕС, съобщиха в петък от министерството на транспорта.
От документите става ясно, че от бъдещия концесионер на аеропорта се иска еднократно плащане от минимум 550 млн. лв., или 660 млн. лв. с ДДС. Който вземе летище София, ще дължи годишна концесионна такса не по-малка от 7% от приходите от всички дейности, което пък не може да бъде по-малко от 9,957 млн. лв. без ДДС.
Иска се концесионерът да инвестира 306,54 млн. лв. без ДДС. В тях влиза изграждането на нов терминал 1 със седем ръкава и 5 вход-изхода за пътниците. Капацитетът му ще бъде 3 млн. пътници на година. Той трябва да е готов 5 г. след одобряване на подробен устройствен план на летището.
Предвижда се възможност и за промяна на концесионния договор. Ако трафикът надмине 6 млн. пътници на година, ще се иска разширяване на единия или на двата терминала или изграждането на трети, извън задължението да се построи нов терминал 1.
Ако пистата за излитане и кацане достигне 70% от капацитета си, може да се поиска изграждане на нова писта и на една или повече пътеки за рулиране, предвижда документацията за процедурата.
Минимумът изисквания към участниците са-да са били оператор на поне 1 международно летища с поток на пътниците над 6 млн. за 1 г. Те трябва да имат техническо оборудване, квалифициран технически персонал; да са трупали опит при изграждането на летищна инфраструктура; да дадат надеждни гаранции за осигуряване на финансирането.
При комплексната оценка на офертите еднократното плащане е с тежест 55%. Бизнес предложение за опериране на летище София е с тежест 25 на сто, инвестиционната програма - с 15 на сто, мерките за сигурност - с 5 на сто.
Очаква се приходите за държавата от концесиониране на аеропорта да бъдат над 1,2 млрд. лв. за целия 35-годишен период, а на концесионера - 2,675 млрд. лв. Парите от концесията на аеропорта ще са за БДЖ.