Близо 75% от българските предприятия не осъществяват иновативна дейност. Тази тревожна тенденция показва новият доклад на Националния статистически институт относно иновационната дейност на бизнеса за периода 2012-2014 г. Останалите малко над 26% от фирмите са направили иновации.
Ръстът намалява
Ръстът на иновациите освен това намалява в сравнение с предходното изследване за периода 2010-2012 г. Увеличение се наблюдава само в продуктовите иновации, но то е минимално - 0.1%. Намаление има при маркетинговите, организационните и процесовите иновации - съответно с 2.5, 1.6 и 1%.Данните показват също, че иновативните предприятия залагат в по-голяма степен на износа на стоки. Свиване на продажбите в България се наблюдава при предприятията без нововъведения, при които износът на стоки и услуги към Европейския съюз се е увеличил с малко над 1%.
За двегодишния период една десета от предприятията са реализирали нови или усъвършенствани стоки и услуги на пазара, като техният оборот формира над една пета от общия фирмен оборот за 2014 г. Над половината от новаторските фирми са реализирали нов продукт на съответния пазар, докато почти 80% са въвели нова стока или услуга в сферата на собственото си предприятие. Близо една десета от предприятията са внедрили нови или подобрени процеси в самата компания, около 6% въвеждат нови производствени методи, по-малко от 5% внедряват нови спомагателни дейности, а едва 2.3% са подобрили методите си за снабдяване и разпространение на стоки.
Къде и какви са новостите
Малко над 10% от компаниите са вкарали нови бизнес практики в организацията си, като най-често иновациите са свързани с нови методи на организация на работа при разпределяне на отговорности и взимане на решения, както и прилагането на нови практики в работния процес. В сферата на новите маркетингови стратегии най-много предприятия прилагат нови методи за реклама или техники за промоция на продуктите си. Малко по-малък е делът на на фирмите, които ползват нови подходи в ценообразуването.
Според доклада водещи сектори, в които се правят иновации, са фармацията, застрахователният бизнес, химическата промишленост, компютърната техника и машиностроенето (виж таблицата).
Една пета от компаниите, извършващи технологични иновации, осъществяват нововъведенията си в сътрудничество с други предприятия или научни организации. Още по-голям е делът - близо една трета, когато се разглеждат само големите предприятия с повече от 250 работници.
В края на миналата година традиционният доклад "Иновации.бг", представен от фондация "Приложни изследвания и комуникации", показа, че иновациите в българската икономика се развиват в резултат на външно финансиране и въпреки вътрешните бариери (отсъствие на административен капацитет и на механизми за стимулиране на предприемаческата и иновационната култура, корупция и др.). Липсва и цялостно национално виждане за приоритетите за развитие на икономиката и в частност на иновационната система. Въпреки това разходите за научноизследователска и развойна дейност продължават да растат - през 2014 г. увеличението е близо 26% спрямо предходната година и са надхвърлили 650 млн. лв.