Много закъсали са и популярните напоследък китайски молове, каквито вече има във всеки по-голям град. Евтините китайски дрехи, обувки и електроника са на път да изчезнат от сергиите у нас. Причина за това е, че вносителите масово са спрели да правят нови поръчки заради поскъпването на юана и оборотите им падат главозамайващо, пише "Телеграф".
„Най-силно е засегнат секторът на електрониката, където оборотите са паднали повече от три пъти”, съобщи председателят на Българо-китайската търговско-промишлена камара Виктор Азманов, цитиран от изданието.
Той обясни, че значително са пострадали също вносителите на текстил, както и на мебели.
„Специално при електрониката и конкуренцията на стоки от Южна Корея е много голяма. Става дума основно за мобилни телефони, черна и бяла техника”, допълни експертът.
Проучване показа, че липсата на китайски стоки вече осезаемо личи по родните магазини. Популярните напоследък китайски молове предлагат все по-малък избор на стоки. Проблем има при снабдяването не само с дрехи и обувки, а и с различни кожени изделия като чанти, портмонета, раници и др.
„Преди четири месеца имаше богат избор на кожени чанти, да се чудиш коя да избереш, а сега няма нищо, което да купиш”, оплака се клиентка на столичен китайски мол.
Вносител на дрехи сподели, че не е правил внос от три месеца именно заради поскъпването на юана. Предприемачът е имал останала стока от предишни поръчки и след сериозния скок на китайската валута не е направил нови заявки. Негови колеги, които продават китайски мебели, също имат затруднения да направят нов внос.
Азманов прогнозира, че до края на годината няма да има промяна в курса на юана. По думите му китайската икономика миналата година е била експортно ориентирана и затова местната валута е поевтиняла. Тази година тенденцията е обратна. Юанът записа рекордни стойности и страната се превръща в импортно ориентирана.
Този април Китай записа най-големия ръст на юана от 11 години насам. Тогава централната банка фиксира курса на юана на 6, 4589 спрямо долара.