Необявени тарифи, имитиращи табели и устройства, които тайно удвояват изминатия километраж. Това са част от начините, с които некоректните таксиметрови шофьори мамят клиентите си и се опитват да припечелят допълнително.
На немаркиран автомобил със съмнително разрешително попада репортерът под прикритие на bTV. Курсът от столичното летище до хотел в центъра на града се оскъпи тройно, след като шофьорът разбра, че при него ще се вози чужденец. След като се увери, че „жертвата” му разполага с пари, макар и не в евро, показа и автомобила си – цивилна кола, паркирала извън стоянката на такситата.
По време на пътуването водачът обяснява липсата на задължителния жълт цвят на таксито си с довода, че работи за компания на самото летище.
В края на курса шофьорът дава бележка, която показва и името му - Методи Митев, цената на курса -30 лв и печат. По време на плащането Методи забелязва екипа на bTV и тръгва, без да позволи на репортера да слезе от колата.
По-късно екипи на автомобилната администрация и КАТ съставиха акт на водача и откараха колата на наказателен паркинг. Методи получи глоба за 1600 лв и колата му ще остане на паркинга 6 месеца за негова сметка.
Върху подобни коли обаче трудно се упражнява контрол. Въпреки, че е откровена измама цивилни автомобили се проверяват само с присъствие на полицията, коментира в студиото на „Тази сутрин” Дамян Войновски, гл. секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ). По думите му гранична полиция и управата на летището носят отговорност за пропускателния режим в района.
Държавната агенция по метрология и технически надзор залови такси с „помпа” преди дни във Варна. Маршрутът е от летището до квартал ”Бриз”. По принцип разстоянието е 12,5 км, но таксито-измамник отчита 20 км.
При разглобяване на автомобилното табло се вижда и „помпата”, която при натискане на дистанционно внася допълнителни импулси и променя показанията на апарата. „Така е програмирано, че с едно натискане да качи с 12%, с две натискания 25%, с три натискания 50%, а с четири натискания 100%", обясни Валентин Стойчев, ръководител на Държавна агенция по метрология и технически надзор за Североизточен район.
Снабдяването с подобни устройства е лесно. В същото време са трудни за откриване при проверка. По думите на Стойчев всеки средно грамотен електротехник може да го изработи-няколко елемента, две интегрални схеми и устройството е факт.
Макар тази намерена помпа да е първата във Варна за настоящото лято това далеч не е единичен случай.Екипът на bTV присъства на проверка на таксиметровия автомобил с „таен клиент.” Манипулиране на курса не се установява, но това не значи че колата няма „помпа”. Таксиметровите шофьори умеят добре да усещат когато един клиент е по-бдителен и не прилагат манипулацията върху него. „Те си избират клиенти, примерно чужденци, или хора, които са от друго населено място и не познават маршрутите в града, или граждани, които са в по-весело, еуфорично състояние и тогава преценяват", обясняват от техническия надзор.
Таксиметровият шофьор не се размина без акт, но по закона за движение по пътищата.
Основна пречка за ефективните проверки на таксиметровите автомобили се оказва комуникацията между шофьорите. Стефан Цанков, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, заяви, че те се предупреждават помежду си и повече от две-три коли не могат да бъдат хванати на една акция. Той апелира потребителите да подават сигнали.
Дамян Войновски добави, че е трудно да се хване измамата с „помпа” заради малките суми, които „внася”.