Петър Караилиев: Малкият магазин показва отношение към хората

Фирма "Цана-Ю" ООД се занимава с търговия на дребно. Собственикът Петър Караилиев притежава 4 магазина в София. В три от тях работят общо 12 души, а четвъртият е отдаден под наем. Първият обект е открит през 1995 г., когато тази търговия е била модерна.

- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?

-Благодарение на майка ми и баща ми успяхме да изградим верига магазини, за които да не плащаме наем, събрахме капитал.Първият открихме през 1995 г., вторият - 1999 и третият - 2005 г., а четвъртия, който дадохме под наем - 2009 г. Наложи се да го отдам под наем през тази година. Понякога е по-добре, отколкото да си тровиш нервите, когато нямаш подходящ персонал.

- Кое е това, което най-много ви мотивира?

-Когато човек работи над 20 г. една и съща работа, свиква и я работи. Мотивира ме това, че дълго време се занимавам с тази дейност и трябва да продължа. В момента е трудно.Малки хранителни магазини има по цял свят, но мисля, че нашите са добре направени. Метро ни е партньор и ни помага да се преборваме, да постигаме добри цени и да сме конкурентоспособни.

- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?

- Персоналът. Моите продавачи са хора с опит от 10 г. При нас няма опашки, бързо се обслужват клиентите. Почти винаги са учтиви. Знаете, че е трудно да си учтив винаги, в която и да е сфера. Но повечето гледат да са с усмивка и да оставят проблемите си извън работата.Разчитам на постоянните клиенти в моите магазини. Има такива, които пазаруват повече от 20 години, с тях се познаваме. В малкия магазин е въпрос на навик и отношение към хората, това обяснявам винаги на моя персонал. Малкият магазин показва отношение към хората.

- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?

- Най-големите предизвикателства са от времето, когато държахме завод. Там бяха стотици хора, голямо производство, а и от там ни тръгнаха по-тесните контакти с Метро, снабдявахме ги с лютеница. Най-големият проблем в момента е намирането на персонал, но това не е само в търговията. По-опитните работници си стоят, но е трудно, ако имаш нужда от нови кадри. Това след година сигурно няма да е така, защото строителството ще понамали оборота и хората ще търсят друга работа. Есента ще има кадри, защото половин милион души се връщат от морето.Имам познати в Германия и Италия и знам колко взимат и как работят продавачките. Хората мислят, че там ще изкарат без труд пари, но всъщност не е така.

-Какво научихте за тези години като предприемач?

- Да не се отчайвам. Преприемачът трябва винаги да се бори - има и лоши и хубави моменти в бизнеса. Трябва винаги да се учи, за да е по-добър от другите. Ако нещо не върви, трябва да се търсят алтернативи. Годините ми бяха сравнително успешни.

- Как си представяте своя бизнес след 5 години?

- След 5 г. се надявам да се задържим в тази сфера и с това количество магазини. За повече магазини не искам да се ангажирам. Засега мисля да управлявам три магазина, ако има промяна в обстановката тук, може и да увелича броя им. Като работя с Метро, разчитам на такъв тип дискаунт търговия, вземам големи количества и ги продавам. Въпреки че държа сравнително ниски цени, хората са свикнали да гледат брошурата и да ходят в големия магазин, купуват неща, които не им трябват. Аз искам да направя удобни магазини. Моят в "Младост 2" например е лъскав и хубав, хората идват и купуват. Най-важно е те да се чувстват комфортно.

*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.