Петрана Калинин: Изслушваме клиента затова ни оценяват високо
Ресторант "Мавруда" в Пловдив отваря врати на 11 юни 2015 г. Храната е смесица от различни кутлури и винаги е приготвена от свежи продукти, с пресни билки и подправки. Градината е голяма над 4 декара и често посреща различни тържества - от сватби до рождени дни и кръщенета. Главният готвач Цветан Вълков си партнира в кухнята със собственика Явор Калинин. Идеята за ресторанта е продиктувана от страстта на Калинин най-вече към здравословната храна.
- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- Съпругът ми имаше мечта да притежава собствен ресторант. Винаги е готвел здравословно, изхвърли микровълновата печка вкъщи преди седем години. В България имаме толкова много полезни и вкусни храни, не е редно да използваме полуготови или замразени. Идеята му беше това - да направи ресторант, който да повдигне и нивото на културата на хората, а и да допринесе за промяната на хранителните им навици. Аз от десет години се занимавам с маркетинг и реклама и обещах на мъжа си, че ще му помагам с каквото мога. Работата ме завлече доста по-надълбоко - и при нужда помагам на всяко едно звено.
Менюто ни не изобилства от полуготови или панирани неща. То е кратко, динамично и го променяме на определен период, за да предлагаме ястия от свежи сезонни продукти. Нямаме фризери, пълни с готови храни, а само хладилници с пресни продукти.
Здравословно означава да се готви със свежи и основно регионални продукти и билки, за да се даде максимален вкус и качество на ястието. Опитваме се да минимизираме пържените ястия, въпреки че използваме само слънчогледово олио. В кухнята си правим сами всички необходими сосове, маринати, дори и галетата, а хляб печем всеки ден с много любов в нашата пекарна.
- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Доволните клиенти са това, което повишава мотивацията всеки ден. Когато на всяка втора маса те викат, за да поздравят готвачите и да благодарят, че всичко е било страхотно и страшно вкусно, а празникът им е станал приказен. Това са неща, които те карат да продължаваш напред.
- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Всеки от нашия екип е еднакво важен - от сервитьора, който ще вземе поръчката и ще помогне на клиента да избере най-доброто за него ястие, през кухнята - творческото гнездо и сърце на ресторанта, до хигиениста и градинаря. Няма някой, който да е по-малко важен.
Неминуемо обаче в този бранш най-важни са клиентите, като при нас това не е само клише, а е водещо за целия бизнес, което може би ни отличава. Изслушването на конкретните нужди на клиента и вниманието към детайла карат хората да ни оценят по различен начин и да искат да бъдем част от най-съкровените им празници.
Екипът ни е от 15 души, като за авторските ястия разчитаме на главния ни готвач шеф Вълков, тъй като той има дългогодишен международен опит и пределно ясна визия за това какво е качествена и здравословна храна.
- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- Това, което ще кажа, е много банално за целия сектор - липсата на млади кадри. Нашият екип е само от млади хора, които искат да се развиват и да създават нещо смислено в България, а ние им даваме поле за изява. Аз съм на мнение, че това има как да се случва, но с тази вяра са останали действително малко професионалисти. Не ни трябва просто готвач, а млад и енергичен човек с виждане за развитие и един по-различен от стереотипа поглед. Трябва ни човек, който с удоволствие ще настани хората и ще ги обслужи, както и хора, които с любов се отнасят към храната и ще сготвят, все едно са им дошли лични гости у дома. За съжаление, в България хората масово са изгубили най-важното - любовта…любовта към професията, към хората, към професионализма и развитието, а без любов всички знаем, че не става.
За съжаление, много хора отиват на морето например, за да изкарат повече пари. Това невинаги е така. При нас заплатите са по-високи от средните в града, но истината е, че просто няма кадри.
Виждам, че нещата се случват, и ние оставаме оптимисти въпреки трудностите. По един или друг начин успяваме да увеличаваме екипа си с правилните хора и да се развиваме, въпреки че сме толкова млади. Понякога е предизвикателство да намериш и правилните продукти, тъй като ние все пак държим на качеството повече от цената. В България някои от продуктите особено екзотичните, са по-трудни за откриване и ако ги има, то не е регулярно, но това са специфики, с които сме длъжни на се справяме.
- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Всеки ден човек си вади поуки за различни неща. Винаги трябва да поглеждаме добрата страна на нещата. Колкото и негативно да е нещо, то винаги съдържа нещо положително. Оттам изхождаме ние. В динамичните бизнеси почти всеки ден има стресови ситуации. Трябва да съумяваш да реагираш бързо и адекватно. Отдадеш ли се на стреса и на ситуацията, няма да се случат нещата.
- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Като международна верига успешни ресторанти. Още преди година и половина в генералния план заложихме това - да отваряме нови обекти. Всичко е въпрос на време, правилен екип и подходящо място, като се молим единствено да сме здрави, за да свършим това, от което разбираме и можем, и най-вече - това, което правим с любов.
*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“