Сега на рафтовете истинският и имитациите са един до друг, което подвежда потребителите

През 2015 г. продажбите на оцетни заместители в България са 56 към 44% спрямо натуралните оцети. Това лесно може да се обясни с по-ниските цени (средно с 26% по данни на НСИ), но не е единственият фактор, който влияе на потребителите. Наред с цената съществено значение може да имат точната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта.

Всяка година в многобройни оплаквания на потребителите се посочва, че бурканите със зимнина гърмят или се развалят. Въпреки това в близо 100% от случаите върху етикетите на оцетните имитации с големи букви пише - за консервиране, и се поставят снимки на зимнина и буркани.

Основен проблем със съществуването на тези продукти е, че потребителите са подведени и не могат да направят информиран избор, когато пазаруват. В голяма част от търговските вериги

петролните

субпродукти са

подредени наред

с натуралните,

като често над или под тях има и надпис, че това е “оцет”. Потребителите посягат към имитацията, защото цената е по-ниска, етикетът е атрактивен - с множество зеленчуци и големи надписи “за консервиране”.

Експертите са категорични, че с използването на подобни продукти цялата зимнина ще замине. Не си заслужава да се рискува, при положение че разликата в цената е 1/4, което е незначително, призовават от “Активни потребители”.

Минималната разлика се дължи на усилията на имитациите да измамят потребителите с етикетите си, като влагат средства в по-луксозни бутилки и картинки със зимнина, зеленчуци и дори деца. А самите потребители понякога посягат към имитацията, защото дори не знаят, че им се предлага такава.

Ако знаеха, че оцетните подкислители са субпродукт на петролната промишленост и най-големите им производители са гигантите “Бритиш Петролеум кемикълс” и “Селаниз”, надали щяха да изберат именно този продукт.

Поради това експерти твърдят, че е крайно време имитациите да излязат от големите търговски вериги.

Иначе се оказва, че никой не носи отговорност за подлагането на потребителите на нелоялни търговски практики. А в България, която има традиции в производството на натурални продукти като оцета, се допуска да се предлагат с приоритет в търговската мрежа продукти, създадени по химичен път на основата на петролни деривати.

Голяма част от търговците декларират социалноотговорно поведение, висок контрол и гарантирано качество, но в някои случаи се оказва, че това не е така. По-скоро се създава впечатлението, че печалбата е на първо място дори ако това означава да е на гърба на потребителите.

Например заместителите на млечните продукти бяха отделени и маркирани като имитация едва след като се надигна обществено недоволство след множество публикации по темата.

При това част от големите играчи на пазара бяха заловени в нарушения за сметка на информирания избор, който би трябвало да правят потребителите.

Сега от асоциация “Активни потребители” повдигат казуса с оцета и трябва ли отново граждани, организации и медии да следят, посочват и “санкционират” некоректните търговски практики по отношение на всеки един имитиращ продукт. Или е време

контролните

органи и самите

търговци да

се задействат

Още повече че няма нужда от законодателство и санкции, а е въпрос на саморегулации, социална политика и грижа за потребителите. Търговците, които държат на високото качество и доброто отношение към своите клиенти, може да го покажат, като декларират, че на техните рафтове повече няма да се предлагат химични синтетични имитации редом до истински оцет.

Вече има и добри примери - в нито един магазин на веригата “Лидл” не може да бъде открита оцетна имитация и компанията отказва да подвежда потребителите.

Пазарът на бързооборотни стоки в България продължава да се свива, като през 2015 г. неговият обем е бил 10,05 млрд. лв. по данни на ICAP. През 2014 г. е бил 10,15 млрд. лв., а през 2009 г. - 10,46 млрд. лв. Но делът на модерната търговия се увеличава.

Водещите 50 търговски вериги държат около 49% от пазара, а първите 10 - 40,5%. Това са “Кауфланд”, “Метро”, “Лидл”, “Билла”, “Фантастико”, “Т-Маркет”, ЦБА, “Пикадили”, “Карфур”, “Триумф”.

Проучване на асоциация “Активни потребители” констатира специфични практики на подвеждащо търговско представяне на синтетични оцетни имитации. Най-често това става с

поставянето на

голям рафт на

натурални и

синтетични

продукти заедно

При това с един общ надпис “Оцет”, което подвежда потребителя. В същото време синтетичните заместители заемат 50% от рафта, разположени на едно ниво.

От всички посетени в проучването супермаркети само в един оцетите и заместителите са на отделни щандове.

Във всички останали те се предлагат на общ щанд, като в най-добрия случай се намират на отделни редове.

Приета практика е на щанд, обозначен с голяма табела “оцет”, да са разположени имитиращите продукти. В един магазин дори са открити ценови етикети на имитации, на които пише “оцет”. С това търговците законно, но некоректно спрямо потребителите стимулират продажбите на имитиращи продукти.

Най-добре би било да има законодателни промени, които да въведат регламент, но не е нужно всеки път да се чакат такива, за да бъде пазарът коректен спрямо българина.

Нужни са и повсеместни усилия от множество фактори, фокусирани не само върху отделни видове продукти, а

върху всички

продуктови групи,

в които се

предлагат

имитации

- оцет, млечни продукти, мед и др. Препоръките на “Активни потребители” са:

l Търговците да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти

l Ощетените производители да сезират КЗК за нелоялна конкуренция

l Българската агенция по безопасност на храните да провежда регулярни тестове с участието на заинтересовани страни (напр. производители, потребители и медии). Те трябва да се фокусират върху търговската мрежа, включително хотели, ресторанти, ученически столове и детски градини, а не върху проверки в производствените предприятия.

l Министерството на икономиката, което провежда политиката за защита на потребителите в България, да изготви и финансира програма за независими тестове на продукти

l Министерството на земеделието да приеме Наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета се извършват при контрола на оцет.

l Да се намали ДДС за основни храни

Четете етикета, за

да не ви заблуждават

Потребителите трябва да бъдат наблюдателни, когато посягат към рафта с оцетите.

Въпреки че вече няколко официални инстанции в лицето на Българската агенция по безопасност на храните и Изпълнителната агенция по лозата и виното потвърдиха, че оцетните имитации не са годни за консервиране, самите производители продължават да внушават обратното чрез етикетите и имената на продуктите.

Проучването на асоциация “Активни потребители” за етикетирането на 25 продукта, закупени от големите търговски вериги в София и Пловдив, показа, че едва 4 от тях спазват правилата.

Останалите 21 марки умишлено подвеждат чрез снимка на зеленчуци, буркани, зимнина и надпис “за консервиране”, че този продукт има свойствата на натуралния оцет. Снимки на грозде или ябълки и думи като “оцетен”, “винен” и “ябълков” пък целят директно да внушат, че това е оцет.

Бутилките са 1:1 с тези на оригиналния оцет, дори много от тях ги превъзхождат именно с цел потребителят първосигнално да посегне към по-луксозната на вид, но по-евтина бутилка. Експертите са категорични, че ситуацията в големите градове е такава, докато в по-малките населени места в страната нарушенията са в пъти по-големи и плашещи.

Липсата на контрол от страна на държавните институции дава поле за изява на множество некоректни търговци и производители на оцетни имитации.

Обещават от 1 януари

да са на отделни щандове

Най-късно от Нова година истинският оцет и имитациите му ще се продават на отделни щандове в магазините. Това обеща пред “24 часа” шефът на агенцията по лозата и виното Красимир Коев. Дотогава трябва да е факт нова наредба на земеделското министерство за начините за контрол на пазара на оцет и координацията между отговорните институции. Тя е предвидена в Закона за виното и спиртните напитки от 2014 г.

Наредбата е готова, тя е заимствана от немския закон, но не е обнародвана, защото първо трябва да бъдат приети промени в Закона за виното и спиртните напитки, твърди Коев. Причината е, че след изпращането на закона от 2014 г. за нотификация в Европейската комисия оттам е върнат със становище, че трябва да бъде преработен в “спиртната част”, за която отговаряло икономическото министерство. В момента новият проект е на междуведомствено съгласуване и предстои внасянето му в Министерски съвет и после в Народното събрание. Очаква се процедурата да е изпълнена и законът да е факт преди края на 2016 г. Веднага след това щяла да бъде публикувана и новата наредба за оцета и имитациите му, в която щяло да се запише продажбата на натуралния оцет и на ментетата да е на отделни щандове в магазините.

Така в края на януари, когато се решава каква част от новата реколта ще е за вино, кое за изваряване и кое за оцет, наредбата вече ще я има, декларира Коев.

Нещата с оцета стоят по идентичен начин с всички имитиращи продукти, коментира пък председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Според него най-естественото е химичните подкиселители да се отделят от натуралния продукт и да се продават на отделно място.

Трудно е да се говори по принцип, трябва да се разглежда всеки конкретен случай, но ако на имитацията се приписват свойства и характеристики, които всъщност ги няма, може да го класифицираме като нелоялна търговска практика, обясни Маргаритов. И той е за координирани усилия в контрола на пазара, но смята, че за това дори не е нужна наредба, защото може да стане и с едно телефонно обаждане.

Всъщност до март 2014 г. пазарът бе залят със синтетични продукти, които дори носиха името “оцет”. Тогава депутатите приеха промени в Закона за виното и спиртните напитки, с които въведоха нов стандарт и записаха дефиниция за оцета. Според нея той може да се произвежда единствено по натурален път, от биологична суровина, чрез провеждане на оцетно-кисела ферментация на вино, плодове, плодово вино и етилов алкохол от земеделски произход.

Санкциите за производство, продаване и предлагане на оцет в нарушение на закона са глоба от 1000 лв. до 5000 лв. за физическите лица и имуществена санкция от 5000 лв. до 10 хил. лв. - за юридическите лица и едноличните търговци.

В момента има разнородност на компетентните органи и на обхвата на техния контрол. На определени етапи от веригата по производство и търговия има и препокриване.

Българската агенция за безопасност на храните осъществява контрол по отношение на храните в цялост - производство и търговско предлагане, състав, годност, етикетиране. В тази връзка агенцията има компетенции по отношение на контрола върху производството на имитиращите продукти от синтетична оцетна киселина.

Изпълнителната агенция по лозата и виното също оказва контрол, тъй като понятието “оцет” е дефинирано в Закона за виното и спиртните напитки, както и енологичните практики по неговото производство.

Комисията за защита на потребителите осъществява контрол на търговското предлагане на всякакъв вид потребителски стоки.

Агенциите по храните и по лозата и виното еднозначно определят имитиращите продукти със синтетична оцетна киселина като негодни за консервиране на туршии и други консерви. Но въпросът е дали вземат мерки и прилагат санкции за заблуждаващи практики от страна на производители и търговци.

Същите органи би трябвало да упражняват контрол и на консервните фабрики у нас, за които няма яснота какви продукти използват и дали тяхната киселинност не надвишава допустимите за здравето 6%.

Наскоро от агенцията по храните заявиха, че при синтетичните подкиселители вече не се слагала на етикета думата “оцет”. Ведомството твърди, че имитациите са разрешени от европейското законодателство. 

При редица търговци оцетните заместители и натуралният продукт са обозначени на рафтове с надпис “оцет”.
При редица търговци оцетните заместители и натуралният продукт са обозначени на рафтове с надпис “оцет”.
Шефът на агенцията по лозата и виното Красимир Коев обеща, че от Нова година истинският оцет ще се продава отделно от имитациите.
Шефът на агенцията по лозата и виното Красимир Коев обеща, че от Нова година истинският оцет ще се продава отделно от имитациите.