Инспекторите ще следят за заблуждаващи
надписи и картинки на етикетите
Стартира тематична проверка в обектите за производство и предлагане на оцет и заместителите му, съобщиха от агенцията по храните. Целта е да се установи дали те се продават в съответствие с изискванията на действащото законодателство.
Засилените проверки на тези продукти са заради масовото им търсене през есента за приготвянето на зимнина. Инспекциите ще обхванат обектите, които произвеждат и бутилират оцет или заместители на оцет, складове за търговия на едро с храни, магазините за хранителни стоки и супермаркетите към търговските вериги на територията на цялата страна.
В производствените обекти ще се следи за произход и качество на използваните суровини, технологична документация и доказателства за спазването ѝ. Продуктите, които са означени като “Винен оцет”, трябва да са получени изключително чрез оцетно - кисела ферментация на виното, което трябва да е видно от технологичната документация. “Ябълков оцет” и “Плодов оцет” пък следва да са получени чрез бактериална ферментация на съответната плодова смес. Киселинното съдържание на винения оцет е минимум 6% (съдържание на оцетна киселина - 60 г/л), а на плодовите - поне 4,5%.
Имитациите, които са произведени чрез разреждане на оцетна киселина (Е 260), са заместители и разрешените добавки в тях са съгласно европейското законодателство, твърдят от агенцията. При инспекциите ще се изискват документите за произход на продуктите и правилното обявяване на киселинността – в процентно изражение, а не в алкохолни градуси.
Ще се обърне особено внимание за заблуждаващи наименования, текстове, описания, картинни изображения и други, подвеждащи потребителите за състава и естеството на продукта. По време на проверките ще бъдат взети проби по официален контрол от търговската мрежа.
Проверката на агенцията по храните идва, след като асоциация “Активни потребители” сезира министъра на земеделието Десислава Танева и ресорните агенции за оцетните имитации. Изследване на асоциацията, за което “24 часа” писа, установи различни практики за подвеждане на потребителите. Сред най-честите нелоялни търговски практики са слагането на думата “консервиране” и зеленчуци в етикета на имитиращия продукт, използване на надпис “оцет” върху етикетите с цените и подреждането на ментето и оригиналите на един и същ ред, което заблуждава, че са продукти с еднакво добро качество.
Оцетните имитаци и са създадени по химичен път и са субпродукт на петролната промишленост. Най-големите производители на синтетична оцетна киселина са гигантите “Бритиш Петролеум кемикълс” и “Селаниз”.