Автомобилостроенето е най-бързо развиващата се индустрия в България, в нея са заети 35 хил. души, а в следващите две години техният брой ще се удвои, заяви Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив клъстер „България“ на дискусията за бъдещето на машиностроенето, която организират списание „.BG“ и „24 часа“.
Станиславов посочи неуспешните опити да бъде произвеждан цял автомобил в България като изброи булгарреното, Фиат 124 и заводът на „Ровър“. „Надявам се заводът в Ловеч да стане пример за успешна история“, заяви той.
Липсата на достатъчно подготвени кадри и добре изградени индустриални зони засега спира влизането на голям производител на автомобили, който да направи завод в България, обясни шефът на клъстера. Той даде пример със Словакия, където заради инвестиция в нов завод на „Ягуар-Ленд Ровър“ държавата е направила чисто нова индустриална зона. „Само инвестицията в този завод еднократно обаче е 10 млн. евро, а Словакия вече прави повече автомобили от Детройт и е най-големият производител в света“, посочи Станиславов.
В момента имане над 5% ръст на автомобилната индустрия в България, но ако привлечем голям производител, ще говорим за 10-12% принос към БВП на индустрията, заяви Станиславов.
„В момента имаме около 110 компании от сектора. Трябват ни около 250-300 компании за стабилна среда за привличане на голям производител на автомобили“, каза още той.
„Вече не изоставаме от останалите държави в Източна Европа, но и не ги изпреварваме. С обучението на кадри и създаването на зони ще се благоприятства развитието на индустрията“, заключи той.