За първи път социалното министерство е предвидило 30 млн. лв. за т. нар гъвката схема за обучение и заетост
6 млн. чужди туристи у нас през 2016 г.
Браншът иска да наема готвачи от Армения и Грузия, а рецепционисти от Украйна
Туристическият бранш ще може да наема чужди работници от държави извън Европейския съюз за срок от 90 дни, за да попълни празните работни места за сезона.
Това обяви социалната министърка Зорница Русинова на дебат за кадрите в туризма, организиран от “24 часа” в партньорство с “МЕТРО България” и министерството на образованието. Форумът бе част от националната кампания на “24 часа” “Учи, за да работиш”.
Промените в наредбата и закона за трудова миграция вече са одобрени от правителството, обясни Русинова пред десетки представители на туристическия бизнес.
“Най-важното е, че имаме по-добра координация с всички институции и по-бърза писта по отношение на разрешителните, както и на разрешителните за сезонна заетост до 90 дни”, каза министърката. Тези нови правила ще важат при наемане на работници от трети страни. Досега наемането на чужденци можеше да става най-малко за едногодишен срок и това правеше практиката неудобна за бизнеса.
Бързото обработване на документите на сезонните работници обаче не отменя задължението на работодателите от сектора да докажат, че
в България няма
подходящи
работници
за съответното работно място, преди да поискат разрешително за внос на кадри.
За първи път социалното министерство е предвидило 30 млн. лв. за т. нар. гъвкава схема за обучение и заетост. В нея 50 души могат да се обучават едновременно по готварство и сервитьорство, съобщи още Русинова.
Всички фирми ще могат да кандидатстват от началото на следващата година и да стартират проекти преди началото на сезона, ангажира се тя.
С финансирането ще могат да се наемат безработни, регистрирани в бюрата по труда, да ги обучават в неактивната част на сезона и да ги ползват като работна ръка в активния. До момента, преди да бъде назначен на работа, служителят трябваше да е преминал докрай обучението си, когато е по схемите за квалификация и преквалификация. Тези обучения обикновено са по 6 месеца или година и това правеше бързата подготовка на работници за туризма невъзможна.
30-те милиона лева за финансиране на гъвкавата схема са по програмата за развитие на човешките ресурси и ще осигурят обучение за 5000 безработни и 2100 заети лица. Проектите могат да са с бюджет от 20 000 до 391 166 лв.
Схемата е иновативна, защото работодателите за първи път сами ще определят периода, в който да работят или учат новоприетите лица, обясни министър Русинова. Работодателят ще може да започне квалификацията на работника, след което за няколко месеца да го назначи. След края на сезонната заетост пък обучението ще продължава.
Това бил най-полезният подход, тъй като по този начин се подпомага бизнесът, каза Русинова.
А подпомагането му явно си струва.
Над 6 млн. чужди туристи са посетили България през тази година, това е с 16% ръст спрямо 2015 г. Ако към тях се прибавят и българите,
общият брой на
туристите ще
надхвърли 8 млн.,
заяви на дебата министърът на туризма Николина Ангелкова. За първа година има и огромен ръст в т. нар. крила на сезона (така в бранша наричат месеците преди и веднага след сезона - б.р.). За април и май средно ръстът е с по 20% за всеки месец, отбеляза Ангелкова. Спрямо 2006 г. пък тазгодишният ръст е с 40%.
“Малка и бедна България подготвя кадри за богата Европа. Това е фактът в момента”, каза Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Липсват около 14 000 души за туризма, каза Рагин и заяви, че туристическият бизнес търси готвачи от Армения и Грузия, а рецепционисти - от Украйна. Той поиска регламентация на т. нар. сини и зелени карти, с които у нас да се наемат чужди работници.
Андре Токев: Децата у нас учат за готвачи, после за инженери, а накрая карат такси
В България няма изграден работен път на един кадър. Когато започне едно дете или юноша да е готвач, то не знае какво го очаква в следващите 15 години. Може да учи за готвач, после да учи за инженер и накрая да работи като таксиметров шофьор. В Германия например, където съм завършил, имам магистърска степен за главен готвач. Там отиваш, работиш между 8-10 години, трупаш опит, ставаш главен готвач и си избираш дали да си в кетъринг, дали в хотел, в “Мишлен” или авторски ресторант. Тук в България няма тази визия. Аз ходя в училището в Банкя да представят идеята, но те не я възприемат. Това разказа един от най-известните готвачи у нас Андре Токев.
Това ни е проблемът, не сме тясно специализирани, а сме експерти във всичко, каза Токев и обясни: “Кадрите трябва да се специализират и да следват ясен кариерен път. Ставам готвач, на 55-60 г. нямам тези сили да работя 15-20 часа и отивам да преподавам.”
“Откакто се върнах преди 15 г. в България, се боря за развитието на готвачите. Със съвместните усилия на много колеги направихме така, че професията готвач да е на високо ниво”, каза още той.
Ще отнемаме звезди на хотели, които газят правила, туристът гласува за качество
През цялото лято всички 4- и 5-звездни хотели в България са били запълнени 100%. Това означава, че и чужденците, и българските туристи търсят качествен продукт.
Това заяви министър Николина Ангелкова на дебата, организиран от “24 часа”. По-късно при обсъжданията тя не скри, че е много възможно да бъдат отнети звезди на няколко 4- и 5-звездни хотела, които не спазвали изискванията за този вид категория. Ангелкова не посочи имена, но каза, че застрашените се броят на пръстите на едната ѝ ръка. “Трябва да бъдем категорични, че за да има по-нататъшен ръст, качеството на продукта трябва да е на високо ниво”, заяви министърката.
От януари до юли приходите в туризма са за 1,7 млрд. евро, което е с 15% повече спрямо 2015 г. Сега основното предизвикателство е да се надгради постигнатото, като се насърчат инвестициите в материалната база и кадрите, каза Ангелкова. “В туризма е нужен качествен персонал, за да продължи растежът. Ангелкова припомни още, че по данни от World Travel and Tourism Council за 2015 г. броят на директно заетите в туризма у нас е над 92 хил., но основен проблем остава липсата на целогодишна заетост в сектора. Сред проблемите е и фактът, че за 20 г. в България са направени инвестиции за около 18 млрд. евро в изграждане на материална база, а във вузовете със специалност “Туризъм” са подготвени едва 12 хил. специалисти. Остър недостиг има в изпълнителските позиции – пикола, камериерки, сервитьори, рецепционисти, бармани, почистващ персонал и пр. От друга страна, чувствителен дефицит се забелязва и за специализирани кадри, за нови и т.нар. редки специалисти (за голф, гурме, спа услуги и др.) “Важна стъпка напред в преодоляването на тези проблеми бе създаването на Междуведомствения съвет за кадрите в туризма, в рамките на който всички ангажирани институции търсят дългосрочно решение на проблемите”, подчерта Ангелкова. Към него вече функционират четири тематични работни групи: програми за обучение; възможности за стажове и квалификация; трудова миграция; кариерно развитие и социални аспекти.
Хотелиерът Григор Фиданов:
Сезонните работници да са на постоянен договор - 6 месеца на работа и 6 месеца да получават обезщетение
70% от заетите в туризма са сезонни работници, като най-голям е недостигът на изпълнителски кадри, заяви Григор Фиданов, собственик на хотели “Грифид”.
Той предложи държавата да въведе испанския модел - кадрите да имат постоянен трудов договор с временна заетост: “6 месеца работи в хотела, а за останалите 6 месеца човекът може да се запише в Бюрото по труда и да получава обезщетение”.
Фиданов, който е най-големият хотелиер на Северното Черноморие и е изградил система, при която обучава своите кадри, поиска от министерството на образованието фирмите да могат да избират младежи директно от професионалните гимназии. Как вие ни помагате да промотираме нашите вериги и хотели. Няма нито един официален кастинг, на който да се предложим и студентите да кандидатстват при нас, обърна се към държавата хотелиерът.
Той поиска от зам.-министъра на образованието Диян Стаматов задължителният стаж на учениците да бъде поне 1 месец и да е във времето извън сезона - май, юни и септември. “Държавата плаща пари, а студентът може да направи стажа си в румънски гастроном. Държавата за това ли плаща?”, попита той. Фиданов настоя гимназиите да са профилирани според региона. “Във Варна да правят кадри за летния туризъм. В Сопот за винения и екотуризма. А сега деца от Сопот правят стажове във Варна”.
Атила Йенисен, изпълнителен директор:
“МЕТРО България”
инвестира 3 млн.
в своя академия за кадри
3 млн. евро е инвестирала “Метро България” в собствената си академия за обучаване на кадри. В нея 40-50 души могат да се обучават едновременно по готварство и сервитьорство. Това заяви Атила Йенисен, изпълнителен директор на “МЕТРО България”.
Във вторник едновременно в 25 държави веригата празнува Ден на предприемача.
“МЕТРО България" работи в 25 държави с търговци на едро, собственици на фирми, хотели и ресторанти, каза Йенисен.
Той определи “МЕТРО България” като глобална компания, която обаче навсякъде е и местен играч, който се опитва да помага на клиентите си да бъдат успешни.
Работим в 3 области, първата е в качеството на продуктите, втората е в каналите - как да ги осигурим тези продукти, и третата е в обучението на кадри. Осигуряваме автентични български продукти, заяви Атила Йенисен.
“Ако розовият домат е важен за България, “Метро” ще се свърже с български университети, за да открият най-добрите сортове и семена, след това ще отидем при най-добрите стопани, които да отгледат розовия домат. Ще изместим прекупвачите, а вие, клиентите, ще имате по-добро качество”, описа схемата, по която успешно развива бизнеса си световната компания. Йенисен поздрави българските и всички чужди предприемачи по повод Деня на предприемача.
Кухнята изпреварва обслужването, нивото на готвачите се вдига все повече и повече, а според числата, които каза зам.-министърът на образованието Диян Стаматов, че се обучават едва 130 сервитьори, излиза, че ни обслужват хора, които не са учили. Това заяви Филип Анастасиу, завеждащ “Човешки ресурси” в “МЕТРО България”.
Диян Стаматов, зам.-министър на образованието:
Ресторантьор и готвач
най-харесвани
Има тенденция за увеличаване на приема в специалностите “ресторантьорство” и “кетъринг”, заяви зам.-министърът на образованието Диян Стаматов на дебата.
14 100 ученици се обучават по 10 професии в 130 професионални гимназии, в 25 средни общообразователни училища. Най-желана е професията готвач - над 4700 ученици в 60 училища, ресторантьор - 6300 ученици в 50 училища, хотелиер - 2800 в 31 училища. Професиите с нисък прием са сервитьор и барман - 130, с нулев е приемът за камериер и пиколо. В професионално направление пътуване, туризъм и свободно време най-желани професии са организатор на туристическа агентска дейност - 2600 учаници в 36 училища, екскурзовод - 772 ученици в 13 училища, аниматор - 353 в 9 училища.
Венелина Гочева, издател на в. “24 часа”:
Да съберем
11-те директори
на гимназиите за
туризъм с бизнеса
Какво ще кажете, ако съберем 11-те директори на гимназии и заедно с представители на туристическия бизнес от съответните региони се опитаме да направим нещо наистина смислено и работещо?
Такова предложение направи издателят на “24 часа” Венелина Гочева, след като от регионалното министерство представиха карта на професионалните училища в страната.
11 са туристическите гимназии у нас. Те ще получат 19 млн. лв. по програмата “Региони в растеж”, обяви зам.-министърът на регионалното развитие Деница Николова.
Не е ли редно бизнесът да бъде този, който ще определя картата на професионалните училища, попита Гочева. От самото начало на мандата на г-жа Меглена Кунева си говорихме, че има необходимост от промени на картата на България по отношене на професионалните училища, в частност - за туризъм. Какво прави министерството на образованието, колко от учениците в последните 5 години са влезли в този бранш, ще се промени ли картата, попита Венелина Гочева зам.-министъра на образованието Диян Стаматов.
Той веднага ѝ отговори - министерството подготвя концепция за нов професионален закон, в който да залегне пряката връзка между бизнеса, кметовете и директорите на професионалните гимназии. Така ще е възможно да се извършва много по-гъвкав прием във всяко едно училище за всяка година. Идеята е да не се очаква традиционният формат - да бъде запълнена една паралелка с една специалност, заяви той. Целта е да се осъществява по-гъвкаво приемът с повече от една специалност - 2,3, в зависимост от необходимостите на града и областта. Това е в пряка връзка с изключително необходимата комуникация в триъгълника директор, кмет, бизнес, обясни Стаматов.