Гаражът е митичното място за започване на милиарден бизнес. Стив Джобс, Стив Возняк и Роналд Уейн правят Apple 1 в гаража на бащата на Джобс и стартират компанията "Епъл". Лари Пейдж и Сергей Брин през 1998 г., още студенти в Станфорд, създават Google в гаража на Сюзан Войчички. През 1939 г. Бил Хюлет и Дейв Пакарт основават HP в гаража на Пакард. Тези легенди са омагьосващи, почти като за излъсканата ябълка на Рокфелер.
Гаражът, кухнята на родителите, холът, мазето, стаята в студентското общежитие са новата-стара легенда за отскока на милиардерите. Особено в цифровата ера. Въпросът е какво правиш, когато излезеш от гаража? Как да се ускори стартиращият бизнес, откъде подкрепа, финансиране, с кого да контактуваш, кой да помогне за разработката?
Високотехнологичните паркове се едно от решенията по света от десетилетия. А вече и у нас.
В София, на мястото на стари казарми, в които по комунистическо време е служил президентът Росен Плевнелиев, през декември 2015 г. отвори научно-технологичният "София Тех Парк" с инкубатор, лаборатории, експериментариум (музей на иновациите), спортни терени.
Идеята е в инкубатора да се настанят стартиращи компании, при тях да са инвестиционните фондове, организации, които да обучават и мрежите, които да осъществяват връзката между стартиращите и инвеститорите.
За малко повече от половин година инкубаторът на „София Тех Парк“ бе населен с 22 компании. 6700 кв. м. от площта му е предназначена за стартъпи, които разработват иновативни продукти в три фокусни области - информационни и комуникационни технологии, науки за живота и зелена енергия. Една част от "люпилнята" е отредена за по-зрели компании, от които начинаещите могат да черпят ценни знания и опит, както и за фондове, които инвестират в стартъпи и предприемачески организации, които помагат за развитието на иновационната екосистема в България.
Фирмите вече са се настанили и работят в остъклените офиси. В 75% от територията кипи бизнес. А коридорът прилича на улица - от него можеш да надникнеш през стъклата, да махнеш с ръка на познат. Стив Джобс разказва как в новата сграда на филмовата си компания "Пиксар" прави атриум, който никой не може да заобиколи, защото през него се влиза и излиза. Тезата му е, че в цифровите времена хората са застрашени от изолация, а новите идеи се раждат в срещи и разговори.
Това е и идеята на "улицата" в инкубатора на "София Тех Парк" и тя работи - хората, които населяват остъклените офиси се познават и си съдействат.
Населението на аквариумите
В един от "аквариумите" е стартиращата "Футбол Скаут". Фирмата разработва социална мрежа за футболисти, агенти, студенти.
"Ориентирали сме се към децата в САЩ, които разчитат да учат в университет, но да получават стипендия, защото са добри футболисти", казва шефът на компанията Димитър Пантелеев. Влиза един ученик от щатите в нея, създава си профил, качва видеа, снимки, информация за себе си, какви са резултатите му от изпитите. Момчето си избира университет и може да контактува с треньора чрез имейли. Идеята е треньорите да плащат, за да ползват данните. Студентите също плащат за абонамент. Отделно има платформа, която се предлага на футболни агенции и през нея те могат да управляват своя бизнес.
А в парка едни хора правят ток от движение на деца, докато се люлеят. Конче на пружина, под седалката на което е монтиран патентован генератор. От люлеенето на хлапето се произвежда еленергия, която пък се използва за светлинни и звукови сигнали. За да е още по-интересно, разработват допълнителна идея - генераторът да е свързан с телефон и детето да може да види колко ток е произвело. Христо Алексиев от „Плейграунд Енерджи“, казва, че използват кинетичната енергия, за да произвеждат електричество. Освен люлки са разработили и пейка, която да прави ток и да осветява.
Едни млади хора били в САЩ, видели боядисани стени, върху които може да се пише. „На нас ни се стори иновативно, но не можехме да внасяме боя и се наложи да търсим други варианти“, казва Елена Николова, един от съоснователите на „Ескрео“. Съдбата ги събрала с партньор, който имал 14 години опит в правене на бои. Казал, че ще създадат много по-добра боя. „Регистрирахме компанията, кандидатствахме за финансиране от фонда Eleven. Така започна всичко“, казва Николова.
Боята им се нанася върху стена, колона, на дъска. Половината от дъската пък може да е магнитна. Основното е цветът, той е иновацията. Не продават в магазини, а онлайн. От началото на годината се фокусират върху чуждите пазари, имат дистрибутори в Холандия, правят мрежа и в Румъния. За САЩ, където са видели идеята, са изпратили преди месец голяма пратка. Имат запитвания от Австралия и Сингапур.
Фондове в подкрепа на фирмите
В „София Тех Парк“ с офис е и българското представителство на „Тех тур Глобал“. Ръководят го Яна Добрева и Радостина Ценова. Компанията от 18 години подкрепя иновативни фирми, има офиси в Брюксел и Женева, в началото на годината отварят и в София, а от месец май са в инкубатора.