В официалното съобщение, с което американската компания „Сенсата Технолоджис“ обяви наскоро откриването на втория си завод у нас край Пловдив, буквално бе написано следното: "С това страната ще бъде един от основните двигатели на Sensata в световен мащаб".
Помолен да поясни смисъла на това изречение, директорът на „Сенсата Технолоджис“ за България Томи вер Елст казва, че не вижда какво толкова му е чудното. „Пловдив, заедно с вече съществуващия ни завод в Ботевград, ще е третото по големина производство на „Сенсата“ в целия свят. С планираното разрастване България става една от водещите локации за фирмата, а за Европа – най-голямата“, казва убедено 33-годишният Елст.
„Сенсата Технолоджис“ е 100-годишна американска компания със заводи и бизнес центрове на всички континенти. Тя е един от най-големите производители на автомобилна електроника в света – предимно контролери и сензори, чиито клиенти са на практика всички големи от автоиндустрията. Има над 19 000 служители по света. Оборотът й за 2015 г. е около 3 млрд. долара, като 60% от него идва само от автомобилната индустрия.
Елст не се замисля особено много, когато бива попитан защо компанията е предпочела България, след като тук няма нито един клиент. Ако държи да бъде близо до клиентите си, както проповядва, би било по-логично да разкрие производство в съседна Румъния, където вече има няколко производители на автомобили.
„Не забравяйте обаче, че страната ви има стратегическо местоположение и оттук много лесно се достигат останалите европейски пазари. Освен това тя самата е част от европейския пазар, да не говорим, че левът е фиксиран към еврото и от няколко години в страната има политическа и икономическа стабилност“, изброява младият директор на „Сенсата“ за България.
Преди всичко обаче той изтъква, че европейската автомобилна индустрия е във възход и след като през 2011 г. „Сенсата“ купува белгийската EPIQ с нейния завод в Ботевград, на дневен ред е поставен въпроса за разширяване на производството. Така през 2014 г. компанията закупува парцел от 68 000 квадратни метра в индустриалната зона на Пловдив, където изгражда втори завод за производство на сензори за налягане. В Ботевград се произвеждат високотемпературни сензори.
Освен това „Сенсата“ има и развойна база в столицата, в която работят около 300 души, предимно инженери. Те са заети не само с технологичното обновление на производството в двата завода, а и със създаването на нови продукти, които после се произвеждат тук в България.
Тази есен фирмата открива в София тестова лаборатория, която ще е най-голямото нейно подобно съоръжение в Европа. В ботевградския завод работят 2000 човека, които произвеждат продукция на три смени. В Пловдив плановете са да се разкрият към 1200 работни места, макар че сега в началото на експлоатацията на завода заетите са по-малко.
Всичко това става възможно, защото конюнктурата на автмобилния пазар в момента е много добра – продажбите на нови автомобили особено в Европа растат. Затова американската компания си позволява да инвестира в Пловдив 35 млн. долара. Но какво ще стане, ако ситуацията се обърне?
„В момента малко над 60% от глобалното производство на компанията е свързано с автоиндустрията. Продуктите, които произвеждаме, са свързани с непрекъснато нарастващата нужда от безопасност и опазване на околната среда. При най-лошия сценарий – ако започне спад в покупката на автомобили, ще се преориентираме към продукти, които пречистват въздуха и околната среда“, отговаря Елст. И напомня, че ЕС постоянно увеличава изискванията за контрол върху природната среда. Освен това в световен мащаб „Сенсата Технолоджис“ е известен производител и на елементи за отопление и вентилация, за самолетната и за корабната индустрии.
Както всички останали компании от машиностроителния бранш, работещи в България, и „Сенсата Технолоджис“ не е подмината от проблема с кадрите, т.е. от липсата им. Само малка част от дейностите в двата завода не изискват специална квалификация, за повечето работни места се провежда специално обучение. Това, което Елст подчертава е, че мениджърският състав на фирмата почти изцяло е изграден на местна почва, т.е. от българи. Възможностите за израстване в кариерата според него се дължат на обстоятелството, че фирмата притежава тук цялата верига – от разработването на продукта през