Комисията за защита на потребителите и “24 часа” стартират нова рубрика. В нея експертите ще отговарят на въпроси как по-добре да защитим правата си, когато пазаруваме, и ще дават съвети за “противодействие” на нелоялни практики на търговците.
Започваме с една от най-актуалните теми преди голямото празнично пазаруване - онлайн търговията.
Поръчките на стоки по интернет продължават да се развиват с бурни темпове и у нас.
По последни данни на картовия оператор “Виза” 40% от българските потребители вече пазаруват онлайн поне 2-3 пъти всеки месец. Броят на избралите електронни магазини бележи двуцифрени ръстове годишно. Освен удобството и големия избор обаче има някои подводни камъни в онлайн търговията, за които е добре да внимават всички потребители.
Особено за предстоящите празници, когато и рисковете от некоректни търговци се увеличават.
В първото издание от новата рубрика експертите на Комисията за защита на потребителите дават 10 съвета как да се предпазим от измами в интернет и отговарят на 3 конкретни въпроса.
Ако и вие имате питане, свързано с правата на потребителите при пазаруване, можете да го изпратите на имейл: [email protected] или по пощата на адрес: 1202 София, ул. “Св. св. Кирил и Методий” №84, за Тихомир Тончев
1. Проверете
офертата и
търговеца
Направете своето проучване в интернет, преди да поръчате от даден сайт, а не след това. И все пак имайте предвид, че някои недобросъвестни търговци могат сами да оставят фалшиви положителни отзиви за своята фирма и продуктите, които предлагат.
2. При плащане
и попълване на
лични данни в
интернет магазин
се уверете, че
адресът на сайта
започва с https://
Буквата S означава сигурност и трябва да има иконка на катинар в долния десен ъгъл на лентата на браузъра. Това е гаранция, че връзката е криптирана и вашите лични данни са защитени. Бъдете много внимателни към сайтове, създадени преди месец-два, или такива, в които има сериозни пропуски, правописни грешки и дори се срещат думи на различни езици.
3. Важно е
къде се намира
сайтът
Домейнът на сайта не означава автоматично, че магазинът е разположен в съответната страна. Например, ако сайтът има в адреса си co.uk, не е задължително той да е базиран във Великобритания. Някои сайтове имат и локални версии на български език, което може да ви заблуди, че пазарувате от роден търговец, а всъщност фирмата да е зад граница. Затова е добре да потърсите уебсайта в обществено достъпни бази данни, където да проверите данните за фирмата, която го е регистрирала. Най-популярната от тези търсачки е who.is. Ако сайтът се намира в страна, член на Европейския съюз, Исландия и Норвегия, потребителите могат да ползват правата и защитата, които са им гарантирани в рамките на общността. Ако купувате стоки извън ЕС, може да се наложи да платите и допълнително мита, данъци или такси за внос.
4. Проверете
дали онлайн
магазинът е
посочил
физически адрес
На него трябва да е регистрирана фирмата и може да се изпращат пратки. Законодателството и в България, и в ЕС задължава онлайн търговците да поставят определена информация на своя сайт – географски адрес, имейл, метод на плащане и начин на доставка, както и условията, при които може да се върне продуктът, в случай че размислите в определения за това период от 14 дни. Може да потърсите в интернет карта и дали даденият адрес съвпада с това, което се показва там. Ако доставчикът твърди, че е мултинационална компания, а посоченият адрес се намира в центъра на жилищен район, най-вероятно нещо не е съвсем наред.
5. Прочетете
общите условия
Колкото и да са дълги и досадни тези текстове, никога не ги пропускайте, за да избегнете капаните на недобросъвестни търговци.
6. Плащайте по
защитен начин
В България е особено популярно плащането чрез наложен платеж, но някои сайтове в чужбина не го предлагат. Затова може да използвате преводи по банков път, с кредитна или дебитна карта или чрез PayPal. Поначало най-сигурно е плащането с кредитна карта, защото в случай на измама или ако стоката изобщо не пристигне, може да оспорите трансакцията с помощта на вашата банка. Бъдете много внимателни, ако фирма от чужбина настоява да ѝ платите чрез системи за парични преводи като Western Union, MoneyGram и други подобни директни парични преводи - те са безопасни и подходящи при изпращане на пари от и до близки хора, но не и за търговски цели.
7. Проверявайте
детайлите
Когато сравнявате цените на различните стоки или услуги, обърнете внимание дали те включват всички такси и разходи - за доставка или монтаж например.
8. Не ползвайте
интернет през
публични или
споделени
мрежи
Не предоставяйте лична или финансова информация при поискване по електронна поща. Не кликвайте върху подозрителни връзки или прикачени файлове, за чийто подател нямате информация.
9. Никога не
попълвайте
онлайн пинкода
на дебитна или
кредитна карта
Не трябва и да изпращате подобна информация по имейл.
10. Пазете всички
документи,
свързани с
поръчката
Включително правете скрийншот на различните етапи на поръчката. Ако купувате техника от чужбина, би било добре да проверите дали уредът има международна гаранция, валидна на територията на България.
Имате 14 дни да
върнете стока, 30
дни за път до вас
Въпрос: Как да върна нещо, което съм си купил по интернет?
Отговор: Повечето от онлайн покупките може да бъдат върнати до 14 дни, без да дължите каквото и да било обяснение на търговеца. Има и някои изключения, като например продукти на интелектуална собственост, с кратък срок на годност, изработени по поръчка на клиента с индивидуално договорени параметри и др.
За да върнете закупена през интернет стока, е необходимо в дадения от закона 14-дневен срок да уведомите търговеца за това свое намерение - най-добре е да го направите писмено. За целта КЗП е публикувала на сайта си стандартен формуляр за отказ от онлайн покупки, който може много да ви улесни. След това до 14 дни трябва да върнете стоката на търговеца или да му предоставите доказателства, че сте го направили. Ако сте заплатили предварително суми, доставчикът е длъжен да ви ги възстанови в пълен размер до 14 дни от датата, на която сте упражнили правото си на отказ. Важно е обаче да имате предвид, че пощенските разходи за връщането на закупената стока обратно на търговеца е възможно да бъдат за ваша сметка.
Въпрос: Какви са правата ми, ако съм си купил нещо от фалшиво намаление?
Отговор: Можете да си върнете парите обратно във всеки случай, в който се докаже, че даден търговец ви е подвел с реклама за нереално намаление. Контролният орган лесно установява подобни нарушения, като проверява дали стоката е продавана в продължение поне на месец на обявената стара цена. Ако се окаже, че за кратък период цената е била вдигната, за да може после да се анонсира висок процент намаление, или че тя изобщо никога не е предлагана от този търговец по-скъпо, то това е нелоялна практика. Влизането ѝ в сила дава правото на засегнатите от нея да поискат разваляне на договора и връщане на парите обратно.
Въпрос: Поръчах маратонки за моя приятел от интернет сайт. На сайта е обявен срок за доставка от 10 дни, като този срок изтече преди седмица, но те все още не са пристигнали. Имам ли право на обезщетение?
Отговор: Според Закона за защита на потребителите срокът за доставка на стоки онлайн е 30 дни. В този случай фирмата официално е поела ангажимент да ви достави поръчката за по-кратко време, но това не се е случило и в такъв случай една от възможностите е просто да изчакате доставката. Ако обаче решите да се откажете от поръчката, първо трябва да се свържете с продавача (може и по имейл) и да го уведомите, че не сте получили стоката в договорения срок, и да му дадете допълнително време за изпълнение на договора и доставка на поръчката в рамките на 7 дни. Може да пишете на продавача, че ако не ви достави поръчаните маратонки и в този допълнителен срок, то вие ще считате договора за развален и ще очаквате да ви върне парите без неоправдано забавяне. Допълнително обезщетение може да се потърси по общия съдебен ред.