В България се произвеждат маслените помпи за новата С класа на Мерцедес, дисковите спирачки на Audi Q 7, чипове и интегрални схеми, климатични инсталации за BMW, Audi, VW AG.Приходите от производството на автомобилни компоненти през 2015 г. са достигнали 1,55 млрд. евро, което е 3,5 поцента от БВП. В сектора са заети повече от 33 хил. души. Това каза изпълнителеният директор на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев.
Над 100 големи компании са установили у нас производството на компоненти за почти всички автомобилни марки.
Според шефа на инвестициите вече е традиционен интересът към производство у нас на части за големите автомобилни концерни. През последните пет години БАИ е сертифицирала 9 проекта в автомобилния сектор за над 310 млн. лв и заявени 6500 работни места. Агенцията отчита и 6 потенциални проекта в тази област, като един е в процес на сертифициране.
Южна България е успяла да привлече повече инвестиции в автосектора, но се наблюдава и засилен интерес към районите със завишена безработица в Северозападна България. Очакванията са в скоро време и в този район да има стратегически инвеститор, който да подобри социалната среда в региона. А предизвикателството пред автомобилната индустрия в България е не само да произвеждаме авточасти за световни марки, а да имаме наш завод за автомобили, заяви Стамен Янев и подчерта, че този сектор е изключително важен за бъдещето на българската икономика.
Според проучване на БАИ инвеститорите имат позитивна нагласа за икономическата перспектива пред България. Това се дължи преди всичко на по-евтината работна ръка, ниските данъци и приемливата цена на електроенергията, валутния борд, географското положение на страната, членството й в ЕС. Очакванията на потенциалните инвеститори са да намират висококвалифицирани работници, което е едно от предизвикателствата пред България.
Хората са тези, които могат да направят един бизнес, една система или една държава по-устойчива, по-сигурна и по-привлекателна. Затова много бързо трябва да създадем условия за обучение на квалифицирана работна ръка, която инвеститорите търсят, а ние не можем да им предложим, каза шефът на инвестициите.