Кризисният мениджмънт ще е
сред най-търсените пиар услуги,
казва управляващият директор на SiteMedia Consultancy
- Г-н Аламанов, какъв е трендът в развитието на пиара?
- Очаквам бурно развитие на пиар услугите през следващите години. Като разбира се, имам предвид малко по-широкото понятие. Пиар услугите ще продължат тенденцията на децентрализъм. Класическите връзки с медии ще си останат в същите рамки. Но всички други ще продължават да се развиват самостоятелно и с все по-голяма сила.
Вече организирането на събития живее собствен живот, създават се нови форми - от огромни стратегически конференции до малки целеви мийтъп-и. Самото приемане на председателството на ЕС и цялостната подготовка и изпълнението на това 6-месечно “събитие” ще изведе този минисектор на нови нива.
Кризисният мениджмънт ще е една от най-търсените услуги, включваща в себе си оценка и анализ на риска, съставяне на процедури за превенция и реакция, непрекъснати обучения и практически задачи и т.н.
Само помислете
за бежанците
и как всички институции се оказаха неподготвени да говорят с тях и за тях.
Информационната сигурност е все по-важна тема. Мобилните устройства са навсякъде с нас, служебни файлове и мейли се използват през отворени интернет мрежи, хората нямат информация и изградени навици как да се предпазват.
Управлението на общностти (community management) ще продължи да се развива. Моделът, който се създаде от ИТ сферата или стартъп средата, само показва колко успешни могат да бъдат тези комуникации. Това заедно с профилирането на събитийния мениджмънт ще бъде основна тема през следващите години.
- Каква е далечната перспектива пред пиара?
- Ние вече гледаме с 10 години напред, когато комуникационни специалисти ще играят главна роля в бизнесвръзките на всички нива. От бизнесанализи и корпоративни канали, през намиране на общ език с ИТ средите, до преговори и комуникации с конкурентни структури. А с проблемите на световната сцена, предизвикателствата пред институциите, бежанци, климатични промени, комуникационните специалисти ще играят все по-важна роля. Мога да се обърна към младите хора: търсете реализация в нашата област, има работа като за няколко китайски народа. И ще има все повече.
Не знам дали знаете, но НАСА вече е разработила план за
комуникации при
евентуална среща
с извънземни
Даже има и подробно разписана стратегия как да се даде първата прес-конференция. Заедно с извънземните. Живеем в интересни времена.
- Какъв е смисълът от пиара? Преди 20-30 години този бизнес беше напълно непознат у нас, а сега е толкова моден.
- Пиарът е изкуството да се комуникира. И докато има хора, ще има и нужда от комуникации. Ние сме нещо като преводачи, консултанти, терапевти, психолози, изобщо всичко, което може да помогне на един човек или група хора да се разберат с околните.
В началото на дейността ни имаше леко неразбиране какво точно правим. Даже имаше журналисти, които виждаха заплаха или пречка в наше лице. Често срещано беше мнението: “Защо да минавам през пиара, като имам телефона на министъра и искам директно да си говоря с него?”. Постепенно с усилията на всички пиари журналистите видяха, че ние сме им повече в помощ, отколкото пречка.
Разбира се, има политици, които са жадни за слава и искат непрекъснато да си говорят с журналистите, но и това ще мине. Просто развитието не е състояние, а постоянен процес, който ден след ден променя по нещо малко.
Друг важен фактор е, че преди 20 г. повечето организации смятаха, че пиар дейностите са предимно връзки с медиите. Днес те са
едва 10-15%
от работата ни
Всички други услуги - като вътрешни комуникации, оценка на риска, изграждане на бранд на добър работодател, организиране на събития, дигитален маркетинг и много други - невинаги имат връзка с медиите.
- Кога пиарът е добър, как се измерва качеството му?
- Съществуват много метрики за измерване на ефективността на пиар кампаниите. Но основен критерий за качеството на комуникационните агенции са клиентите. Колкото и да си мислиш, че си добър, колкото и награди да получаваш, колкото и високо самочувствие да имаш, ако клиентите не ти се доверяват, значи не си на ниво. Когато клиентите те търсят, когато искат да преподписват договори с агенцията, когато с гордост казват, че работите заедно, тогава може да се каже, че си дал професионална услуга. Всичко друго няма значение.
Друг интересен критерий вече е самото бизнес развитие. Ние се специализираме и в работа с малки, но много перспективни компании и стартъпи. С гордост мога да кажа, че една такава компания беше забелязана и по-късно закупена от огромен международен концерн. Друг стартъп получи няколко транша на финансиране в Европа, успя да отвори офиси в Барселона и Лондон, а съвсем наскоро сключи изключително добър договор за развитие в САЩ. Какъв по-добър критерий за успех на представянето и комуникациите?
- Кои са най-големите ви постижения в професионалния живот?
- Сега ми хрумва за първия разговор по мрежата на “Глобул”, сега “Теленор”, с Валя Балканска. Новогодишните празненства, които правихме с “Кока-Кола” за целите семейства на журналисти - още ме срещат журналисти и ми разказват колко щастливи са били децата им. “Живей Активно!” на “Нестле”, което се превърна в еталон за събитиен мениджмънт. Ревютата с дизайнерски рокли от рециклирана хартия, които правихме за hp. Първата изцяло и само в туитър кампания на National Geographic. Първите DigiGirlz инициативи на “Майкрософт”, които запалиха толкова много млади момичета да търсят своето развитие в областта на технологиите. Създаването на първия community&event център TheSite. Кампанията и приемането на 7 юли за професионален празник на пиар специалистите. И се надявам това да е само началото.
Неговите
6 правила
Не спирай да се учиш.
Не спирай да мечтаеш.
Не спирай да работиш.
Не спирай да опитваш нови идеи.
Не спирай да се отнасяш с уважение към всички.
Не спирай да се забавляваш.
Агенцията обявена
за най-
креативно офис пространство
SiteMedia Consultancy е пиар агенция, специализирана не само в класически комуникационни услуги, но и в изцяло нови за българския пазар продукти като Employer Branding, Time Management, Talent Development, Community Management, Risk Assessment и други.
През последната година агенцията разработи успешни комуникационни кампании както за големи международни компании като Coca-Cola, hp inc, “Майкрософт”, Hewlett Packard Enterprise, “Теленор” и други, така и за иновативни стартъп идеи. Офисът на SiteMedia Consultancy се развива като единствения в страната Community&Event център и през 2016 г. спечели награда “Най-креативно офис пространство” на b2b Media.