"За да минимизираме щетите при фалит на туроператор или агент още следващата година ще внесем промени в Закона за туризма, които да предвидят създаването на гаранционен фонд", съобщи министърът на туризма в оставка Николина Ангелкова. Тя уточни това по повод обявения фалит на един от най-големите туроператори в България "Алфатур".
Министърката не скри разочарованието си, че въпреки планираната за сряда нейна среща с шефовете на "Алфатур" в последния момент тя била отложена от тяхна страна с молба срещата да се проведе в четвъртък. "Не знам как да коментирам това", каза Ангелкова. Тя не скри, че от фалита на компанията ще са потърпевши хотелиери и други контрагенти, които са имали договорни отношения с тях. Причината е, че за туристите има застраховка "Отговорност на туроператора", но за частно-правните отношения на "Алфатур" с нейни колеги или с хотели, застраховка няма. От бранша твърдят, че български хотелиери може да бъдат завлечени със стотици хиляди левове, тъй като се сключвали предварителни договори с туроператора, а понеже "Алфатур" е "име" и е отдавна на пазара, собствениците на хотели им имали доверие. Каква точно е сумата, за която партньорите може да загубят, не се съобщава официално.
Вече се знае, че всичките 581 туристи, купили или предплатили туристически пакети, ще получат парите си от застрахователя "Евроинс" или ако поискат може да осъществят пътуванията си с други туроператори. Ангелкова имала уверение и от застрахователя, че ще действа максимално бързо, за да може хората да не провалят почивките си за Нова година и Коледа. От министерството са поискали списъци на туристите и направленията, където в момента има пакети, продадени от "Алфатур" и нейните дъщерни фирми.
С промените в Закона за туризма ще има и текстове, които да въведат повече изисквания към туроператорите и така ще се отсеят по-нестабилните от тях. В момента в регистъра има 3500 туроператори и туристически агенти.
Бъдещият гаранционен фонд няма да отмени сегашната застраховка "Отговорност на туроператора", а само ще допълни защитата на потребителите при евентуален фалит на компания, обясни Ангелкова.