Години наред безотговорност и безхаберие от страна на ръководствата на Агенция "Пътна инфраструктура" водят до инцидента в тунел "Ечемишка", твърди "Дарик".
Още през 2005 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) установява, че тунелът "Ечемишка" е в аварийно състояние и има нужда от спешен ремонт. Тогава е сключен и договор за цялостна рехабилитация на съоръжението, преведен е и аванс в размер на 2,4 млн. лева.
До реални строителни действия обаче не се стига, защото държавата така и не осигурява необходимите пари и строителна площадка.
През 2009 г. комисия, включваща представители от област София, Гражданска защита, КАТ и Пътната агенция, установява отново, че състоянието на тунел "Ечемишка" е предпоставка за тежки пътни произшествия, човешки жертви и големи материални щети. Ремонт обаче и досега не е направен, а експертиза от септември м.г. твърди, че тунелът е годен за движение.
Договорът за аварийни ремонтни работи тогава включва и конструкцията на осветлението. Договорът е сключен с фирма "Техностил 2001" и е на стойност 8,2 млн. лева. До реални строителни действия обаче не се стига, обясни управителят на фирмата Тодор Тодоров.
"Ние сключваме един договор, по който не ни осигуряват финансиране, нито още един тунел. Като не затворят магистралата как ще работя", спомня си той за случая.
През 2007 г. с изпълнението на договора се заема фирма "Трансстрой-Бургас". Компанията получава и 2,4 млн. лева в аванс. С част от тях е изготвен проект и за закупени материали, но строителни дейности отново не започват, каза изпълнителният директор на фирмата Николай Милев.
"Следвало е надзорна фирма да определи възложителя, да се съгласува договорът, да се даде оценка за съответствието му, да се даде разрешение за строеж и да се открие строителната площадка. Което не е сторено. С наше писмо от 2-11 г. ги приканваме да осигурят консултант на проекта и допълнително финансиране, но и това не е сторено", заяви пред Дарик Милев.
Междувременно през 2009 г. в доклад на пътната агенция се съобщава, че тунелът "Ечемишка" е в аварийно състояние и има предпоставки за възникване на пътно-транспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви, както и причиняване на големи материални щети за участниците в движението и в това състояние съоръжението е особено опасно за експлоатация. До ремонт обаче не се стига и през 2015 г. договорът е прекратен.
Въпреки всички доклади за аварийното състояние на тунела в продължение на 12 години не започват ремонтни дейности. В противоречие на всички предишни становища, последната експертиза от септември 2016 г. показва, че лявата тръба на "Ечемишка" може да се използва безопасно, докато тече ремонтът на дясната.