От “Автомагистрали”

предоставиха на “24 часа”

сметките на светкавичния ремонт.

390-те хиляди още не са платени.

От държавната фирма

смятат, че експертът, обявил

в “Господари на ефира”, че

дейностите струват най-много

150 хиляди лева, е пропуснал

да калкулира няколко

операции. Вестникът е готов

да даде всички гледни точки

84-те часа в тунела “Ечемишка”, в които бяха демонтирани спешно всички лампи и поставени нови, за да бъде отпушена магистрала “Хемус”, сега се оценяват по различен начин.

В прекия и преносния смисъл. Според това дали говорят бивши или бъдещи управляващи.

17 дни след нелепатата смърт на 64-годишната Елена Михайлова в тунела “Ечемишка” започнаха сметките.

Собственик на фирма за осветление изчисли пред “Господари на ефира”, че ремонтът не бива да струва повече от 150 хил. лева. Вероятно той е бил толкова убедителен, че в сметките се загледа дори прокуратурата.

Държавната фирма “Автомагистрали”, която е основният изпълнител на светкавичния ремонт, предостави на “24 часа” данни как се е стигнало до сумата 390 801,84 лв. с ДДС - с разбивка на всяка лампа и на всяко действие на подизпълнителите.

Фазите на

спешния ремонт

Първият работен ден на новия изпълнителен директор на държавната компания “Автомагистрали” Валентин Николов на 8 февруари - сряда, започва с проблема “Ечемишка” и тапата, която блокира държавата. Служебният премиер лично обявява назначението му, след като уволнява предшественика му Парашкев Кръстев. Причината? От 5 февруари - неделя, когато Елена Михайлова намира смъртта си в тунела, до 8 февруари, в “Ечемишка”,

е направено само

едно - свалени

са лампите,

след като стоманената греда на една от тях буквално промушва автомобила на брата на Елена Михайлова и жената е открита мъртва от първата седалката на втората.

Служебният

премиер е вбесен

от бездействието

на началниците в

пътния сектор

и уволнява на 8 февруари и председателя на управителния съвет на пътната агенция Дончо Атанасов.

След трагедията до този 8 февруари в тунела работи строителната компания на Юлиан Инджов. След уволнението на Дончо Атанасов и на шефа на “Автомагистрали” строителят напуска “Ечемишка”. Часове по-късно - на 9 февруари, 11 часа, фирма “Автомагистрали” подписва по спешност договор с “Главболгарстрой” като подизпълнител. Още от залата, в която се полагат подписите, шефовете на тази голяма строителна компания звънят на своите хора и пращат машини в тръбата, за да започне демонтажът.

Защо точно “Главболгарстрой”, ще питат любителите на сложни сценарии?

Компанията работи на други обекти по “Хемус” като подизпълнител, но не и в тунела убиец. По това време “Главболгастрой” се грижи за обект, който е на 20 километра от “Ечемишка” и най-бързо може да реагира с хора и техника.

Огнян Герджиков обявява на 9 февруари, че в понеделник сутрин на 13 февруари тунелът “Ечемишка” трябва да бъде отворен, защото цяла Северна България на практика е отцепена от света и цялото движение е пренасочено по тесния път към Ботевград.

Така свалянето на старата метална конструкция и монтирането на новото осветление е трябвало да бъде изпълнено

за три денонощия

и половина

Реално - времето е по-малко, тъй като в неделя по обяд в тунела вече поставяха бализите, за да разделят движението в двете посоки.

Поставени са точно 205 броя бализи, през 4 метра в тръбата, която е с дължина 820 метра. И пътеката под тавана на тунела бе демонтирана.

И пътеката под тавана на тунела бе демонтирана.

От “Автомагистрали” уточняват, че в сметките на “Господари на ефира” не са калкулирани демонтажът на 1650 луменисцентни лампи, демонтажът на захранващите кабели - това са 20 тона алуминиеви кабели, и демонтаж на около 195 тона метални конструкции. Последната операция е и най-тежката работа. Още на 12 февруари, когато “24 часа” беше при “Ечемишка”, ден преди да бъде отворена тръбата, специалисти казваха, че не са вярвали, че това може да стане за толкова малко време.

Ако направим справка в калкулацията, ще видим, че

откъсването на

195 тона

“железа” от

тавана на

тръбата струва

81 490 лв.

и това е голямата сума при демонтажа. Свалянето на старите луменисцентни лампи е остойностено на 34 254 лв. Сриването на 20 т кабели и транспортирането им струва 12 876 лева. Общо демонтажът и превозът до база в Дръвница, на 19 км от тунела, струват 128 619 лева.

Единственото, което не е било остойностено в момента поради липса на време, са натоварените с метални конструкции камиони. За целта е трябвало те да минат през кантар, но срокът е притискал всички. Затова сега свалените стоманени конструкции ще се мерят и ще се остойностяват допълнително. Изчисленията ще се правят по геометрични размери и ще се доказва квадратура. В сметката, която “Автомагистрали” ни предостави, е записано, че те са 195 тона, но това число ще се уточнява.

Ако някога пътната агенция прецени да предаде тези метални отпадъци за вторични суровини, тогава могат да се претеглят и ако има разлика, да се доплати или да се върнат пари.

Монтирането

на новото

осветление,

което е аварийно,

общо

струва

169 754,08 лв.,

показва сметката. Вместо 1650 луменисцентни лампи са монтирани 108 LED лампи от 150 вата. Общата стойност е 51 959,88 лв. В сметката на “Господари на ефира” стойността е по-голяма - 62 532 лв.

От “Автомагистрали” казват, че са използвали купените за другата тръба лампи, които още не са били монтирани. Както се знае, тръбата към Варна на тунел “Ечемишка” е в ремонт от септември. Заради инцидента в съседната тръба, ремонтът се забави.

Най-голямата

сума, която е

платена за

новото

осветление,

е за доставка и

монтаж на

кабели

- над 105 000 лв. Те са един път за 3400 м кабели и за още 200 м от друг вид.

Какво още е монтирано?

- Трифазна четирипътна разклонителна кутия, стена на табло за осветление;

- направена е заземителна уредба;

- повторно заземяване на нулевия проводник.

Пътната сигнализация за пренасочване на автомобилите в друго платно струва 6283,20 лв., поддържането ѝ пък е оценено на 4950 лв. Тези две пера общо са 11 233,60 лв.

Проектирането на електрическата част, светотехническите и заземителните измервания са остойностени на 8420 лв.

Накрая целият тунел почистен и измит, включително и пътните знаци и табели, плащането за това, е 7641 лв.

Как се правят тези калкулации?

Става на база на договора, който е от 2015 г. и в който са остойностени различни дейности. След приключването на ремонта се отчитат действително свършените работи, подадени от “Автомагистрали” и приети от пътната агенция с първични документи - подробни количествени сметки, констативни протоколи и други.

От фирмата казват, че още нищо не е разплатено. Запознати коментират, че е възможно за цялата работа, която е извършена, да не бъде начислена печалба, която по договор е 8,8%.

В сряда от пътната агенция съобщиха, че техни експерти проверяват предоставената сметка от “Автомагистрали” и едва след приемането на документите от тяхна страна, се пристъпва към сертифициране и плащане на дейностите. Окончателно одобрената количествено-стойностна сметка на извършените работи ще бъде публикувана на интернет страницата на АПИ.