Цифровата икономика е двигател на растежа и трябва да бъде подпомагана каза служебният министър на икономиката Теодор Седларски при откриването на Кръгла маса на тема: "Информационните технологии в полза на потребителите". С проявата се отбелязва Световния ден за защита на потребителите 15-ти март.
През 2016 година близо 1.3 милиона българи са пазарували онлайн. 80 процента от покупките са за дрехи и спортни стоки, следвани от стоките за дома, резервациите за пътуване, храни напитки, както и продукти за ежедневна употреба, каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Най-активни в търговията през интернет са хората на възраст между 16 и 34 години, а най-често в КЗП правата си търсят хора между 25 и 35 години. През миналата година е реализиран оборот от около 400 милиона лева. През последните няколко години търговията през интернет у нас се увеличава с 20 процента всяка година и се очаква тази възходяща тенденция да се запази.
Известно е, че от средата на годината отпадат таксите за роуминг в ЕС и ще можем да говорим по телефона все едно сме си у дома, каза Димитър Маргаритов. От началото на 2018 година ще падне още една бариера - ползването на онлайн абонаменти за телевизионни предавания. Платформите, които сега се ползват в страната за гледане на телевизионно съдържание ще бъдат достъпни при пътуване в чужбина, добави председателят на КЗП. В ЕК се работи по запазване на авторските права и защитата на личните данни при това трансгранично общуване, каза още той.
В Комисията за защита на потребителите отчитат три основни проблема в търговията по интернет. Това са забавяне на поръчката, непризнаване на правото на отказ и връщане на стоката от потребителите и липсата на информация за търговеца. Срокът за доставка се нарушава от търговците най-вече около празници и обявени намаления като т. нар. "Черен петък". Възпрепятстването на правото на отказ от поръчката се прави без ясни обяснения или по неоснователни причини. Други търговци бавят връщането на парите в законовия 14-дневен срок за отказ с мотива, че е нарушена целостта на опаковката. Ние имаме право обаче да се запознаем с характера на стоката и съответно да премахнем опаковката, каза Маргаритов. Често в сайта на търговеца няма данни за контакт - телефон, адрес и истинска електронна поща. В такива случи, за да връчи жалба, КЗП търси куриерската фирма, доставила стоката или хостинг компанията, която поддържа сайта на търговеца. Понякога търговците не посочват и крайната цена на стоката, добави той. Сред лошите търговски практики са и фалшивите намаления. От КЗП препоръчват хората да сравняват цените на стоките в различни магазини или сайтове, за да направят информиран избор.