Арх. Любомир Станиславов завършва архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София през 2001 г. Придобива допълнителни квалификации в University de Valladolid, Испания, и Техническия университет в Грац, Австрия. През 2001 започва професионалното си развитие като преподавател в катедра “Теория и история на архитектурата” на Университета по архитектура, строителство и геодезия, София. Паралелно с архитектурната работа от 2004 г. до октомври 2015 г. арх. Станиславов дава своя личен принос в издателския бранш, като работи с едни от най-големите в световен мащаб издателства като BBC Worldwide, CondeNast, Hola!, AxelSpringer, The Economist и др.

От ноември 2015 г. е изпълнителен директор на “Аутомотив Клъстер България” и работи за популяризиране и ефективно развитие на автомобилната индустрия в България.

- Какво се случва с автомобилната индустрия в България и къде е мястото на АКБ в нея?

- Автомобилната индустрия у нас се развива постоянно, а целта на “Аутомотив Клъстер България” е да ускори това развитие. Задачата на клъстера е да намери успешната формула за това. Клъстерът действа като мост между държавата и автомобилния бранш. Предоставяме информация, факти и статистики за директната връзка между инвестициите в областта на автомобилната промишленост и икономическия растеж на страни, вече извървели този път, като Словакия и Унгария. Улесняваме работата на вече установилите се у нас фирми и съдействаме за по-лесното разрешаване на проблемите им, свързани с бюрократични проблеми. Дългосрочната ни цел, разбира се, е довеждането на още автомобилни инвеститори и установяването в страната на 1 или 2 автомобилни производителя (OEM).

- Как България може да привлече нови инвеститори?

- Общоприето е, че всеки инвеститор трябва сам да се грижи за инвестициите си - без да очаква помощ от държавата. Тя обаче има задачата да създаде условия за по-лесно инвестиране и да не пречи с ненужна бюрокрация. Държавата не трябва да се страхува да стимулира автомобилната индустрия и свързаните с нея инвестиции (разрешителни, проекти и цялата бюрокрация, свързана с тях), като дава възможност на производителите да изграждат производствени мощности и да ги въвеждат в експлоатация по-бързо, вместо да се борят с тромавия държавен апарат. Това е една от причините страни като Словакия и Унгария да ни изпреварят в автомобилния сектор през последните 15 години.

- В кои области България има предимство пред останалите страни от ЕС?

- На първо място е предимството ни в производствата, където е необходим много ръчен труд - заради наличието на хора с добри умения и не на последно място ниската цена на работната ръка, в сравнение със западноевропейските и дори със страните от района. И тук не говорим единствено за нискоквалифицирана работна ръка. България е една от изгодните възможности и с оглед на квалифицирани кадри. Няма друга страна, където да има толкова много хора с висше образование, владеещи не само английски, но и немски. Така че потенциалът е налице - необходимо е само той да бъде използван. Не по-малко важни фактори са общото данъчно облагане, цената на строителството, земята, услугите и много други. Именно за това индустрията ни е много чувствителна по темата премахване на плоския данък.

- Какво друго може да предложим?

- В “Аутомотив Клъстер България” винаги изтъкваме като съществено предимство данъчното законодателство и ниските индиректни разходи, които също са на много добро ниво в България, а това е от съществено значение за производителите. България предлага благоприятен данъчен режим с едни от най-ниските данъци в Европа, както и ниски оперативни разходи и липсата на валутен риск благодарение на валутния борд. Членството в ЕС пък гарантира безмитен достъп до единния пазар на ЕС.

- Възможно ли е скоро в България да се появи голям производител?

- Автомобилният сектор в България е обект на все по-засилен интерес от страна на потенциални инвеститори и доставчици на компоненти за автомобили. В “Аутомотив Клъстер България” членуват много от големите производители на компоненти, които вече избраха България за свои производствени бази. От съществено значение за развитието на сектора и увеличаването на конкурентоспособността му спрямо съседните страни в Югоизточна Европа, както и целия Европейски съюз, е привличането на стратегически инвеститор, който да изгради автомобилно производство в страната. Интерес има и е важно държавата да реагира с привлекателни условия и да не изпуска момента. Автомобилното производство е сред високотехнологичните дейности от индустриалния сектор, които се насърчават с приоритет от държавата, а то се отплаща с много заети в сектора и богати възможности за изграждане на вериги от доставчици и поддоставчици, които също биха могли да произвеждат у нас. Така се получава свързана верига от производство с висока добавена стойност и голям брой заети, а това влияе пряко на качеството на живот на цели области.

- Кои са най-привлекателните за инвеститорите области на България?

Не трябва да се ограничаваме до съществуващите индустриални зони. Най-големите са в Пловдив, София, Стара Загора, Благоевград, но постепенно се оформят цели хъбове от заводи и в по-малки населени места. Добър пример в това отношение е Ботевград. Привличането на утвърден международен производител на автомобили на територията на Северозападна България ще бъде от ключово значение за възстановяването на района. Видин и областта, например, са подходящи за позиционирането на такава инвестиция, поради стратегическото разположение на града в близост до Дунав мост 2, както и с оглед на наличните свободни терени, производствени, складови и офис сгради и изградена техническа инфраструктура на територията на Свободна зона Видин. Друг голям дунавски град, Русе, също предлага сериозни възможности за инвестиции и би могъл да предостави отлични логистични връзки на потенциалните автомобилни инвеститори. В зависимост от интереса на инвеститорите могат да се предложат различни локации за такива съоръжения, свързани с магистрали, ЖП или водни пътища, както и подходящи площи за развитие на различни степени от производството.